شاید باور این قضیه سخت باشد که بیش از ۱۰ سال از عرضه نسخه اریجینال بازی Tales of Vesperia میگذرد؛ عنوانی که شاید ساختار شکنترین و بهترین نقش آفرینی تاریخ یا حتی زمان خود نبود، اما حس و حالی منحصر به فرد داشت.
در سال ۲۰۰۸ بود که بازی Tales of Vesperia برای کنسول نسل گذشته مایکروسافت، یعنی ایکسباکس ۳۶۰ عرضه شد. در آن زمان، مایکروسافت قصد داشت تا با آوردن عناوین ژاپنی (اعم از نقش آفرینی ژاپنی) روی کنسول خود، بازار ژاپن را نیز کمی در دست بگیرد. نمیخواهیم به چالشهای مایکروسافت برای چیره شدن بر بازار ژاپن و البته عدم موفقیت آنها صحبت کنیم، بلکه قصد داریم یادآوری کنیم که Tales of Vesperia در زمان خود و با وجود مشکلاتی که داشت، نظر بسیاری از بازیبازان غربی و شرقی را به خود جلب کرد. دقیقا یک سال بعد، یعنی سال ۲۰۰۹ بود که این عنوان برای کنسول پلیاستیشن ۳ عرضه شد اما این پورت آن قدر بد و ناامید کننده بود که حتی پایش تا لب مرز ژاپن نیز نرفت. سالها گذشت و عناوین بسیاری در سری و مجموعه Tales منتشر شدند اما معرفی نسخه بازسازی شده Tales of Vesperia، با نام Tales of Vesperia: Definitive Edition، شاید دلنشین ترین خبری بود که طرفداران بازی و البته علاقهمندان به سبک نقش آفرینی ژاپنی، در چند وقت اخیر شنیدند.
زمانی که صحبت از نقش آفرینی ژاپنی یا JRPG میشود، قطعا ذهن همه ما به سمت عناوینی به یادماندنی مانند Final Fantasy 7 و Dragon Quest و Breath of Fire میرود اما آیا عنوانی کوچک تر و مظلومتر مانند Tales of Vesperia، لایق توجه و ستایش نیست؟ بازی Tales of Vesperia: Definitive Edition در اوایل سال ۲۰۱۹ و در دوره و زمانهای عرضه شده که بازیبازان سخت پسند، به دنبال عناوین بی نقص و عالی هستند و شاید بابت یک بازی کوچکتر، پولی پرداخت نکنند. Tales of Vesperia: Definitive Edition نه یک نقش آفرینی ژاپنی بزرگ، نه یک بازی ساختار شکن و یک وسیله جذاب تبلیغاتی است؛ بلکه یک افسانه دوست داشتنی است که ما را دعوت به همراهی میکند.
این نکته برای همه ما واضح است که داستان و روایت قدرتمند، یکی از ارکان اصلی عناوین نقش آفرینی ژاپنی، محسوب میشود. در دست داشتن کنترل یک جوان برای نجات دادن دنیا و همراه شدن با او در یک سفر هیجان انگیز و خاطره ساز، همیشه پای ثابت عناوین JRPG بوده و حالا در بازی Tales of Vesperia: Definitive Edition نیز این قضیه پا بر جا است. داستان بازی Tales of Vesperia در دنیایی رخ میدهد که آبشارهای آبرسانی میدان شهر را هستههای مخصوصی تنظیم میکنند و قهرمان آن به طرز مشکوکی ناپدید شده است. در نبود قهرمان، حالا شخصیتی بیخیال، شوخ و بی حوصله به نام Yuri، دست به کار میشود تا پرده از رازهای عجیب شهر و دنیای بازی بردارد. اگر فکر کردید که در این سفر به یادماندنی و دوست داشتنی تنها هستید، سخت اشتباه میکنید. اولین شخصیتی که با شما همراه میشود، Estelle نام دارد؛ یک دختر ساده، بی آلایش و معصوم که در تمام طول زندگی خود، پشت دیوارهای قلعه بزرگ شهر، کتاب میخوانده و روزگار میگذرانده است. با این حال، شخصیت های بسیار دیگری نیز به جمع شما اضافه میشوند و داستان و البته گیمپلی بازی را پیچیده تر و جذاب تر میسازد.
چیزی که شاید بازی Tales of Vesperia را نسبت به عناوین مشابه، پر رنگ و برجسته سازد، شخصیت و حس و حال متفاوتی است که در آن یافت میشود. شخصیتهای موجود در بازی همه دوست داشتنی هستند و آنها با به چشم چند جوان با انگیزه، یک دنده و عجیب و غریب میبینید که قصد دارند هدف خود را در دنیای زیبای بازی پیدا کنند. داستان بازی Tales of Vesperia: Definitive Edition به طور کلی، به شدت کلیشهای و عادی است و چیز خاصی برای ارایه ندارد اما وجود شخصیتهای جذاب، به رشد داستان و روایت آن کمک زیادی میکنند. به عنوان مثال، شخصیت Yuri در عین حال، قابل اعتماد، محافظه کار، پر شور و اشتیاق و البته دارای یک وجه تاریک است. رابطه بین Yuri با شخصیتهای دیگر، به خصوص Estelle، باعث میشود تا قوس شخصیتی هر کدام از آنها به بهترین شکل به چشم بیاید و به جذابیت داستان، هر چه بیشتر بیفزارد.
داستان و روایت بازی Tales of Vesperia: Definitive Edition زمانی به اوج خودش میرسد که دیگر نمیدانید آیا در مسیر داستان، در حال ایفای نقش به عنوان یک شخصیت خوب هستید یا خیر. درست است که شخصیتهای بد واضحی در داستان و دنیای بازی وجود دارند و میتوان با همه آن ها مبارزه کرد اما برخی از تصمیمهای Yuri و دیگر شخصیتهای موجود در پارتی، باعث میشود تا پیچشهای جالبی به بدنه داستان بخورد. با تمام این تفاسیر و با تمام تعریف و تمجیدهایی که از داستان، روایت و شخصیت پردازی بازی Tales of Vesperia: Definitive Edition انجام دادیم، قطعا باید به نقطه ضعف بزرگی نیز در این زمینه اشاره کنیم؛ نقطه ضعفی که به طور مستقیم و اریجینال، مربوط به داستان و بازی نامهی این عنوان نمیشود. شاید لازم باشد هر از چندگاهی یادآوری کنیم که بازی Tales of Vesperia: Definitive Edition یک نسخه بازسازی شده از عنوانِ اریجینال سال ۲۰۰۸ است و انیمیشن شخصیتها در میان پردهها، به علاوه صداگذاریهای اضافه شده، قطعا در سال ۲۰۱۹ به سناریوهای داستانی بازی صدمه وارد کرده است.
در زمینه گیمپلی و سیستم مبارزات و گشت و گذار بازی، میتوانیم بگوییم که Tales of Vesperia: Definitive Edition قطعا یکی نقش آفرینی ژاپنی سرگرم کننده است. زمانی که بازی در سال ۲۰۰۸ برای کنسول ایکسباکس ۳۶۰ عرضه شد، بسیاری از طرفداران سبک JRPG از سیستم مبارزات این عنوان تعجب کردند. در حالی که بسیاری از ما، نقش آفرینی ژاپنی را با مبارزات نوبتی و تاکتیکی مخصوص به خود میشناسیم، در بازی Tales of Vesperia، مبارزات بازی به صورت اکشن و Hack n Slash هستند. این سیستم مبارزات شاید برای بسیاری از بازیبازان، حتی علاقه مندان به سبک نقش آفرینی ژاپنی، عجیب و نامتعارف به نظر برسد؛ به این شکل که استایل و سرعت اکشن بازی شاید برای تمامی افرادی که برای اولین بار دست به تجربه این عنوان میزنند، سخت و بد قلق به نظر برسد اما زمانی که چند ساعتی با بازی دست و پنجه نرم کنید و در مبارزات آن حرفهای شوید، میتوانید به شکل کامل از آن لذت ببرید. با این حال، اگر طرفدار سری Tales هستید و نسخههای آخر این سری که اکشن سریع و شناوری دارند را تجربه کرده باشید، قطعا مبارزات Tales of Vesperia: Definitive Edition نمیتواند شما را به شکل خاصی راضی نماید. دفاع کردن، زمان بندی مناسب و استفاده بهینه از سایر افراد پارتی، نکاتی کلیدی برای پیروزی در مبارزات بازی هستند اما اگر تنها به داستان دوست داشتنی بازی فکر میکنید و حوصله چالش را ندارید، میتوانید از درجه سختی Easy استفاده کرده و خود را راحت نمایید.
گشت و گذار و سفر در شهرها و سیاه چالهها (دانجن) بازی به شدت جمع و جور و سرگرم کننده طراحی شدهاند و با این که پیچیدگی خاصی ندارند، اما به خوبی بازیباز را از نظر پاداش و جایزه، تامین میکنند. با این حال، ایراد بزرگی به سیستم مکاشفه بازی Tales of Vesperia: Definitive Edition وارد است و آن، عدم طراحی یک نقشه کوچک برای راهنمایی بازیبازان محسوب میشود. در دورانی که حتی عناوین ماجرایی خطی و کوچک، از نقشه و جهت نما و… استفاده میکنند تا از سردرگمی بازیبازان جلوگیری کنند، سازندگان بازی جدید باندای نامکو (Bandai Namco) حتی یک جهت نما نیز برای بازی خود طراحی نکردهاند. با این که محیط و دنیای بازی Tales of Vesperia: Definitive Edition خیلی وسیع و پر پیچ و خم نیست اما زمانی که حتی یک نقشه کوچک یا یک جهت نما درون بازی طراحی نشود، بازی باز را در بسیاری از صحنهها گمراه میکند و زمان او را تلف میکند.
سیستم ارتقای مهارت شخصیتها نیز به رسم عناوین نقش آفرینی ژاپنی درون بازی Tales of Vesperia: Definitive Edition یافت میشود. با کمک این سیستم، بازیبازان میتوانند هر کدام از شخصیتهای موجود در پارتی را به دلخواه شخصی سازی کرده و در فروشگاههای موجود در دنیای بازی، آیتم ها یا تجهیزاتی را برای هر کدام از شخصیتها خریداری کنند. به طور کلی، میتوان گفت که سیستم ارتقا و شخصی سازی در بازی Tales of Vesperia: Definitive Edition به ساده ترین و سرراستترین شکل ممکن طراحی شده و در عین داشتن تاثیر گذاری و اهمیت، هیچ چالشی را برای مخاطبان به وجود نمیآورد.
در آخر قصد داریم به مسائل فنی و بصری بازی بپردازیم. از آن جایی که Tales of Vesperia: Definitive Edition یک نسخه بازسازی شده با تمام محتویات الحاقی نسخه پلیاستیشن ۳ محسوب میشود، قطعا نحوه بازسازی شدن آن در سال ۲۰۱۹، بسیار مهم است و ممکن است به تنهایی باعث موفقیت یا عدم موفقیت این عنوان شود. اول از همه بگذارید توضیح دهم که چشم اندازها، نماها و صحنه های هنری طراحی شده برای بازی، به هیچ وجه نمیتوانند قدیمی شوند. طراحان هنری بازی با طراحی دنیای متنوع و رنگارنگ Tales of Vesperia، باری دیگر هنر ژاپنی را به همه نشان دادهاند و حالا مشاهده این نماها و چشماندازها با رزولوشن اجرایی بالاتر و موارد بازسازی شده، دلنشین تر هم میشود. Tales of Vesperia: Definitive Edition روی پلیاستیشن ۴ (یا پرو) با رزولوشن قابل قبول و نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه کاملا ثابت اجرا میشود و تجربه بصری خوبی را در اختیاز بازیبازان قرار میدهد.
با این حال، نمیتوان همین نکته را درباره بحث موسیقی و صداگذاری بازی بیان کرد. با وجود موسیقیهای فوقالعاده زیبا و دلنشین بازی که به وسیله آهنگساز با استعداد، موتوی ساکورابا (Motoi Sakuraba) ساخته شدهاند، در بحث صداگذاری، سازندگان در نسخه اریجینال از صداگذاران مطرح غربی مانند تروی بیکر (Troy Baker) مشهور استفاده کرده بودند که یک صداگذاری بومی سازی شده خوب و به یادماندنی را برای بازیبازان غربی فراهم کرده بود اما در نسخه بازسازی شده، تمام این صداگذاران تغییر کردهاند و افرادی تازه کار و جوان کار صداگذاری را بر عهده گرفتهاند. با این که صداگذار شخصیت Yuri تمام تلاش خود را کرده تا لحن و صدای خود را شبیه تروی بیکر کند، اما دیگر صداگذاران با وجود عملکرد نه چندان بد، خیلی نتیجه خوبی را حاصل نکردهاند که بخشی از این مشکل نیز به طرح بازسازی برمیگردد. به انیمیشنهای ضعیف Tales of Vesperia: Definitive Edition در میان پردهها نیز اشاره شد که انتظار برای بازسازی و بهبود آن ها بیش از این بود.
Tales of Vesperia: Definitive Edition یک نسخه بازسازی شده خوب و قابل قبول، از یکی از به یادماندنیترین نسخههای سری Tales است. Tales of Vesperia یک JRPG بزرگ، ساختار شکن و حماسی نیست و مانند میان وعدهای خوشمزه در بین غذاهای اصلی بهتر و خوشمزهتر دیگر است؛ با این حال، این بازی حس و حالی دارد که شاید نتوان در عنوان دیگری پیدا کرد. داستان دوست داشتنی و روایتی زیبا، گیمپلی سرگرم کننده و مختصر و مفید و البته جلوههای زیبای هنری آن، باعث میشود تا Tales of Vesperia: Definitive Edition را با وجود ایراداتی که دارد، یک تجربه قابل قبول و دوست داشتنی در نظر بگیریم.
Tales of Vesperia: Definitive Edition یک نسخه بازسازی شده خوب و قابل قبول، از یکی از به یادماندنیترین نسخههای سری Tales است. Tales of Vesperia یک JRPG بزرگ، ساختار شکن و حماسی نیست و مانند میان وعدهای خوشمزه در بین غذاهای اصلی بهتر و خوشمزهتر دیگر است؛ با این حال، این بازی حس و حالی دارد که شاید نتوان در عنوان دیگری پیدا کرد. داستان دوست داشتنی و روایتی زیبا، گیمپلی سرگرم کننده و مختصر و مفید و البته جلوههای زیبای هنری آن، باعث میشود تا Tales of Vesperia: Definitive Edition را با وجود ایراداتی که دارد، یک تجربه قابل قبول و دوست داشتنی در نظر بگیریم.
سیستم مبارزات، ارتقاها و پارتی
طراحیهای هنری زیبا و دوست داشتنی
صداگذاری شخصیتها در برخی موارد ضعیف کار شده است
مشکلات ریز و کوچک در بحث بالانس بازی