در همان روزهای ابتدایی معرفی بازی جدید از سری مجموعه شاهزاده ایرانی تصمیم گرفتم کد بازی را از یوبیسافت تهیه کنم تا یک لتس پلی ویدئویی در کانال یوتیوبم و یک بررسی مفصل از آن تهیه کنم. کد که به دستم رسید و در همان تجربههای ابتدایی بازی غرق زیبایی آن شدم. بازی از هر جهت ساده و چشمنواز بود. موسیقی پس زمینه آن هم بیشتر من را غرق در بازی کرد. بعد از تولید لتس پلی ابتدایی و چند ماهی که از بازی گذشت و اولین آپدیت بزرگ آن بعد از کنفرانس یوبیسافت برای بازی منتشر شد، تصمیم گرفتم تا به بررسی مفصل و نگاهی انتقادی به بازی «شاهزاده سرکش ایرانی» که ترجمه جالبی برای The Rogue Prince of Persia است، بیاندازم. وقت آن است که مهارت پارکور و جنگاوری خود را در نبرد با هانهای سرکش بازی که به دهکده شما حمله کردهاند به کار بگیریم و در این یادداشت، بدون درنگ به سراغ این بازی برویم.
شاهزاده سرکش ایرانی چیست؟
بازی جدید سری محبوب شاهزاده ایرانی یک بازی اکشن پلتفرمر دو بعدی با المانهای روگلایک است که توسط استودیوی خوشنام Evil Empire که سابقه توسعه بازی Dead Cells را در کارنامه دارد توسعه پیدا کرده است. این بازی تلفیقی از مبارزات سرعتی و روان به همراه سکوبازی دقیق است که نوید بهبود و گسترش ایده اصلی استودیو که در بازی درخشان قبلیشان پیاده کرده بودند را میدهد. در این بازی ما در نقش «شاهزاده» که باید به مبارزه با قبیله «هان» که ناگهان به دهکده محل زندگی او حمله کرده اند بپردازد بازی میکنیم. در این مسیر ابزاری در افسونی شاهزاده قرار گرفته است که او را از مرگ نجات میدهد و به کمک آن باید قلمرو خود را از نابودی برهاند.
چرا این بازی ارزش تجربه کردن دارد؟
بازی شاهزاده سرکش ایرانی همان چیزی است که میتوان از آن به عنوان دنباله معنوی بازی Dead Cells یاد کرد. یک بازی با گیم پلی روان و سریع و با طراحی بصری زیبا و دیدنی در کنار موسیقی گوشنواز تجربه هر شروع بازی و حتی شکست و شروع دوباره آن را به یک تجربه فراموش نشدنی تبدیل میکند. اگرچه میتوان به سیستم مدالیونها و هماهنگی آنها با سلاحهای رندومی که در طی روند باز به دست میآیند و همینطور همکاری آنها در تکمیل این مثلث سینرژی ایراد گرفت ولی با این وجود باز هم این بازی تجربه دلنشین روگ لایکی است که نمیتوانید دست از آن بکشید و دوست دارید از ابتدا تا انتهای بایوم آخر بازی یک نفس تجربهاش کنید.
با حمله هانها به ایران، شما در نقش شاهزاده سرکشی وارد بازی میشوید که هدفش توقف این تهاجم و تقابل را رهبر هانهاست. این مسیر ابداً آسان نیست چون این قوم پلید از جادوهای شمنی برای تقویت نیروهای خود استفاده کردهاند. با استفاده از سحر «بولا» که شاهزاده را از مرگ مصون میدارد، ما باید این مسیر را دوباره و دوباره از نو شروع کنیم تا بالاخره به فتح نبرد با رهبر هانها برسیم. در این مسیر اتفاقاتی که بر سر سرزمین ایران آمده برای ما روایت میشود و میآموزیم که چگونه میتوانیم با سفر به گذشته بعد از هر تلاشمان مسیر رخداد تاریخی را تغییر دهیم.
اگر بازیهای قبلی این استودیو را تجربه کرده باشید با شناور بودن مبارزات و نحوه عملکرد پاورآپهای مختلف آشنا خواهید بود و این سهولت حس رضایت خوبی به شما خواهد داد. اما اگر اولین تجربه شما در تجربه این گونه بازیها هم باشد، فهم محیطی بازی اصلاً دشوار نیست و فقط با صرف چند دقیقه میتوانید منطق مکانیسمی بازی و مبارزات را متوجه شوید. سازوکاری آسان که هیجان ضربه زدن، جا خالی دادن و لگد زدن به دشمنان، گیمپلی بازی را وارد سطح جدیدی میکند.
جلوههای بصری بازی همان چیزی است که میشود به عنوان یک جلوه کمیکبوکی توصیف کرد. این بازی، یک عنوان موفق بصری است؛ از انیمیشنهای شخصیتها، سبک هنری استفاده شده، طراحی شخصیتها و حتی طراحی و چیدمان صحنه بسیار چشمنواز هستند. ولی میتوان به پالت رنگی استفاده شده در برخی مراحل بازی ایراد مختصری گرفت چرا که آن کنتراست لازم با المانهای محیطی را برای ایجاد عمق و تضاد در میدان به وجود نمیآورند و زمینه و پسزمینه در هم میروند. این روند خسته کننده به خصوص در زمانی که نیاز به اجرای تکنیکهای طولانی پلتفرمینگ هست به چشم میآید.
بازی هیچ صداپیشگی ندارد و تنها با استفاده از جلوههای صوتی و موسیقی پس زمینه روی آن اعمال شده است. بدون شک موسیقی پس زمینه بازی یکی از نقاط قوت بزرگ این بازی است. موسیقی پس زمینه بازی توسط آهنگساز ایرانی-آمریکایی به اسم دنی اسدی ساخته شده و به خوبی اتمسفر شرقی بازی به کمک سازبندیهای انتخاب شده نظیر تنبور و دف به بازیکن منتقل میشود. همین یک مورد موسیقی متن بازی ارزش تجربه آن را به مراتب بالاتر میبرد.
بازی بعد از انتشار در حالت Early Access بر روی استیم با قیمت ۲۰ دلار، اولین آپدیت بزرگش را دریافت کرده و قرار است استودیوی سازنده تا حدود یک سال دیگر از آن پشتیبانی مرتب به عمل آورد. تیم سازنده هم توانستهاند به مرور تا آخرین بازی را بهینه کنند و به اصطلاح پولیش شده به بازیکنان ارائه کنند. «شاهزاده سرکش ایرانی» فعلاً روی استیم در دسترس است و قرار است در نسخه نهایی روی پلتفرمهای دیگر هم منتشر شود.
زمان انتشار اولیه بازی درست مصادف شده بود با انتشار اولیه نسخه دوم بازی محبوب Hades و همین همزمانی باعث شد تیم سازنده با تصمیمی منطقی انتشار آن را به تعویق بیاندازد و چند روز دیرتر بازیکنان سرکش را به سراغ نبرد با هانها بفرستند. چیزی که قابل پیشبینی است این است که آینده بازی روشن است و باید در بروزرسانیهای دیگر بازی منتظر اضافه شدن محتواهایی جدید و چالشهای دشوار در بایومهای مختلف بازی بود تا بهتر نتیجه گرفت که آیا Evil Empire میتوانید یک بازی ماندگار از سری «شاهزاده ایرانی» را روانه بازار کند یا خیر؟
بازی شاهزاده سرکش ایرانی همان چیزی است که میتوان از آن به عنوان دنباله معنوی بازی Dead Cells یاد کرد. یک بازی با گیم پلی روان و سریع و با طراحی بصری زیبا و دیدنی در کنار موسیقی گوشنواز تجربه هر شروع بازی و حتی شکست و شروع دوباره آن را به یک تجربه فراموش نشدنی تبدیل میکند. اگرچه میتوان به سیستم مدالیونها و هماهنگی آنها با سلاحهای رندومی که در طی روند باز به دست میآیند و همینطور همکاری آنها در تکمیل این مثلث سینرژی ایراد گرفت ولی با این وجود باز هم این بازی تجربه دلنشین روگ لایکی است که نمیتوانید دست از آن بکشید و دوست دارید از ابتدا تا انتهای بایوم آخر بازی یک نفس تجربهاش کنید.
+ پیمایش و پلتفرمینگ جذاب و دلنشین
+ باسفایتهای عالی و چالش برانگیز
+ موسیقی متن گوشنواز و یک ارزش افزوده شده به بازی
- متعادل نبودن قدرتهای مدالیونهای مختلف
- پالت رنگی ناسازگار در برخی محیطهای بازی