نقد و بررسی

بررسی بازی Age of Mythology: Retold

همان همیشگی با طعم اساطیر

بازی Age of Mythology: Retold از آن دسته ریمسترهایی‌ به شمار می‌رود که دوست داریم بیشتر ببینیم. اثری که در عین وفاداری به نسخه اصلی و حفظ هسته اصلی و هویت اثر، با افزودن ویژگی‌های متنوع آن را به یک تجربه جذاب چه برای مخاطبان قدیمی چه برای کسانی که برای اولین پا به جهانش می‌گذارند بدل می‌کند. با بررسی بازی Age of Mythology: Retold همراه پیکسل آرتس باشید.

صاعقه‌های زئوس در قلب میدگارد

در میان درختان تنومند Ironwood، والکری‌ها سوار بر اسبانی سفید پیشتاز سپاهی هستند که از جاینت‌ها، وایکینگ‌ها و قهرمانان نورس تشکیل شده و در همین حین عقرب‌های قوی‌هیکل مصریان شما را غافلگیر می‌کنند که در بهبوهه‌ی نبرد، به لطف خدایان تمام جنگل در آتشی می‌سوزد و خاکستر می‌شود که راه را برای قهرمانان سرد و سخت اسکاندیناوی باز کند اما طولی نمی‌کشد که اهالی آتلانتیس با احضار گردبادی سهمگین، تومار دشمنانشان رو می‌پیچند.

بازی عصر اساطیر (Age of Mythology) چنین لحظات حماسی و رویاگونه‌ای را به مخاطبش هدیه می‌دهد. در بررسی هر اثر هنری، به زعم نگارنده، مهم‌ترین اصل سرگرم‌کننده‌بودن است. آن هم در مدیومی که پایه و اساسش روی سرگرمی بنا شده، چیزی که سازندگان به خوبی از پس آن برآمده‌اند. اصولا در بررسی این مورد، باید هسته گیم‌پلی را در نظر گرفت که چقدر تمیز و دقیق در آمده و مدیون سری خاطره‌انگیز عصر امپراطوری‌ها (Age of Empires) است. در هر دوره‌ و نسلی، با هر تم و حال و هوایی یک بازی با این فرمول در هسته سری ساخته می‌شود، مطمئنا نتیجه خوب از آب در خواهد آمد؛ زیرا تا زمانی که شما یک فرمول موفق دارید، فرقی نمی‌کند در آن بخواهید تاریخ مستند روایت کنید یا داستان‌های جادویی اساطیر را در این قالب تعریف کنید. نتیجه قطعا سرگرم‌کننده و دلنشین خواهد بود. پایبند بودن به یک فرمول موفق و پر و بال‌دادنش در طول زمان، حداقل در ژانر بازی‌های استراتژیکی، ثابت کرده است که امن‌ترین و در عین حال منطقی‌ترین روشی به شمار می‌رود که یک استودیو به توسعه بازی‌‌اش بپردازد. بازی Age of Mythology: Retold هم از این قاعده مستثنی نیست و با استفاده از یک هسته‌ی ثابت‌شده، این بازی به اثری تبدیل شده که در هر دوره‌ای شما می‌توانید به تجربه‌اش بپردازید و از آن لذت ببرید. حال می‌خواهد آن تجربه، نسخه‌ی اوریجینال بازی باشد که بیست سال گذشته عرضه شده، یا نسخه‌ی بهبودیافته و سر حال Age of Mythology: Retold باشد. می‌خواهد این تجربه روی کنسول باشد یا دسکتاپ، در نهایت شما به یک اندازه لذت خواهید برد. با در نظر گرفتن این هسته اصولی و باکیفیت، نمی‌توان گفت بازی بدون ایراد و مشکل است. بدین حال برای کسانی که از دوستداران ژانر استراتژیکی هستند، تجربه‌ای جذاب به شمار می‌رود.

بررسی بازی Ori and the Will of the Wisps
خواندن

نقد و بررسی Age of mythology: Retold

بازی Age of Mythology از چند خط داستانی بهره‌مند است که هر کدام شما را به دنیایی با حال و هوای متفاوت می‌برد. سه کمپین در بازی تعریف شده است که یکی برای اساطیر نورس، یکی برای یونان و یکی برای آتلانتیس است. در بین این سه خط داستانی، کمپین آتلانتیس به مراتب تجربه‌ا‌ی استاندارد و منسجم‌ را به مخاطب ارائه می‌دهد. در داستانی که برای خدایان آتلانتیس روایت می‌شود، شما با رهبری شخصیتی به نام Kastor (کستور)، به دنبال برگرداندن شکوهی دوباره به این تمدن بلند و والا دارید و با تمام جبهه‌ها درگیر می‌شوید تا امپراطوری آتلانتیس را احیا کنید. در داستان اساطیر نورس، داستان دو دورف آهنگر و شناخته‌شده‌ی جهان اسکاندیناوی را دنبال می‌کنید که به دنبال ساختن یک گراز طلایی برای فریر، خدای خورشید و پادشاه الف‌ها، به عنوان پیش‌کشی هستند. گرچه ساختار کلی اساطیر نورس در بازی به عنوان یک فکشن به غایت کامل محسوب می‌شود و گیم‌پلی جذابی در بخش Skirmish ارائه می‌دهد اما نمی‌توان نادیده گرفت که در مقایسه با دو خط داستانی دیگر، کمی کوتاه‌تر است و مانند یک بخش آموزشی کلی است. با این حال این کمبود در بخش Mythical Battles و با افزودنی جدید فریر که فقط در نسخه Age of Mythology Retold قابل تجربه است، تا حد بسیار خوبی رفع شده اما اینکه این دو بخش به پرداخت جداگانه نیازمندند، ممکن است برای خیلی‌ها ناخوشایند تلقی شود. کمپین سوم که به سه اساطیر نورس، یونان و مصریان می‌پردازد، کامل‌ترین و طولانی‌ترین خط داستانی بازی است و شاید بتوان آن را درست حسابی‌ترین بخش داستانی در نظر گرفت که به معنای واقعی کلمه یک داستان اساطیری و حماسی را به مخاطبان عرضه می‌کند. در این مسیر، با هر مرحله که پیشروی می‌کنید، Favorهای جدیدی از خدایان دریافت می‌کنید و نیروهای قوی‌تری آموزش می‌دهید. با هر مرحله شناخت‌ بهتری از اساطیر و مکانیک‌های بازی به دست می‌آورید که در طول بازی به فهم کلیات گیم‌پلی کمک بسزایی می‌کنند.

بررسی بازی Dying Light 2: Stay Human
خواندن

30cb7d26 92c8 4788 8403 3262267f13ec 1

پیچیدگی بیهوده در عین سادگی

بازی Age of Mythology: Retold هر چه که باشد و نباشد، یک ریمستر و نسخه بهبودیافته از یک اثر قدیمی است و همانطور که انتظار می‌رود، در این نسخه به دنبال تغییرات و پیشرفت‌هایی هستیم که آن را نسبت به نسخه قدیمی، متمایز کند. نکته‌ای که در این بررسی بسیار حائز اهمیت به شمار می‌رود، قابلیت تجربه‌ی بازی روی کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و سری اس است که نسخه کنسولی همزمان با کامپیوترهای شخصی عرضه خواهد شد. همیشه بحثی در قبال بازی‌های استراتژیکی، علی‌الخصوص زیر ژانر RTS مطرح است و آن هم نحوه‌ی کنترل بازی است. به هر حال بر کسی پوشیده نیست که پورت‌کردن اثری روی کنسول که از گیم‌پلی سرعتی و نیازمند به واکنش سریع در قبال مدیریت نیروها و منابع برخوردار است، طراحی سیستم کنترلی مبتنی بر دسته بسیار حیاتی تلقی می‌شود. خوشبختانه می‌توان گفت که سازندگان از پس این مورد به خوبی برآمده‌اند و این چالش را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. با این حال سخت است از برخی اشتباهات و بی‌دقتی‌ها چشم‌پوشی کرد زیرا که به وضوح ردشان حین بازی‌کردن حس می‌شود. مورد اول این است که سیستم کنترل و مدیریت بازی به ذات درست در آمده و به تجربه شما آسیبی نمی‌زند اما در مواجهه اول، به قدری صفحه‌ی بازی و رابط کاربری شلوغ و در هم است که مدتی طول می‌کشد تا بفهمید این همه منو اصلا برای چه در بازی حضور دارند یا چرا برای بعضی فرمان‌ها و سفارشات، دوباره‌کاری شده. مطمئنا بعد از مدتی سر و کله‌زدن دستتان خواهد آمد اما این‌که این سیستم خوب و استاندارد، خودش را پشت خروارها منو و شلوغی‌هایی که در تصویر هستند گم می‌شود، از معدود دلسردی‌هایی این نسخه بود. در باب مدیریت بازی، یک ویژگی جدید و حیاتی در بازی تعبیه شده و اجازه می‌دهد که برای کارگران‌تان اولویت تعریف کنید تا بر حسب نیاز امپراطوری‌تان، به برداشت محصول مشخصی مشغول شوند. در همین حین باید به یکی دیگر از امکانات دوست‌داشتنی و جذاب بازی هم اشاره کرد و آن هم حضور راوی (Narrator) در بخش دسترسی‌ها (Accessibility) است. چنین ویژگی‌ای می‌تواند برای خیلی از دوستداران بازی‌های ویدیویی خبری دلچسب باشد چرا که اجازه می‌دهد تعداد بیشتری از مخاطبان، قادر باشند که از بازی لذت ببرند

بررسی بازی Yakuza: Like a Dragon
خواندن

Age of mythology: Retold

 

همان همیشگی اما بهتر

بازی Age of Mythology: Retold تغییرات مثبت بسیاری در روند بازی اعمال کرده که این تغییرات همگی در راستای امروزی‌شدن و عظمت بیشتر بازی به شمار می‌روند. در هر روند بازی شما در طول عصرهای مختلف پیشرفت می‌کنید و هر بار که به عصر والاتری ارتقا پیدا می‌کنید، باید قدرت یکی از خدایانِ اساطیری که برگزیده‌اید را برگزینید تا از موهبت‌ها و ویژگی‌های آن خدا با توجه به سلیقه‌ و علاقه‌تان در نبردهایتان بهره‌مند شوید. این مورد به شما اجازه‌ی دسترسی به ترکیب‌های زیادی را می‌دهد که در هر دستی که بازی می‌کنید، تمایزهای چشم‌گیری در گیم‌پلی‌تان دیده می‌شود. بازی از واحدها،‌ قهرمان‌ها،‌ ابزارها و آپگریدهای بسیاری برخوردار است که هر کدام اجازه می‌دهد با توجه به قدرت‌های حریفتان و ویژگی‌هایی که نقشه بازی دارد، استراتژی‌تان را بچینید تا در درگیری‌ها و نبردها پیروز شوید. در نسخه ریمستر Age of Mythology عصر جدیدی افزوده شده به نام Wonder Age یا عصر شگفتی. این عصر به لطف تغییر مثبت دیگری که در بازی اعمال شده و به آن می‌پردازیم، تجربه‌ی بازی را دوچندان حماسی و دلنشین می‌کند. تغییر مثبتی که از آن سخن گفتیم، استفاده مجدد از قدرت‌های خدایان است به شرط افزایش بیشتر مانای آن (Favor) به ازای هر بار استفاده که با کمک عصر شگفتی، هزینه‌ها در قبال این ویژگی به حد خوبی کمتر می‌شوند و به شما اجازه‌ی استفاده چندباره‌ از موهبت‌ها و ویژگی‌های هر یک از خدایانی که انتخاب می‌کنید را می‌دهد.

Age of mythology: Retold

جادویی‌تر و چشم‌نوازتر

بازی Age of Mythology: Retold از لحاظ بصری هم پیشرفت چشمگیری داشته و حال از دو حالت گرافیکی Quality و Performance برخوردار است. حالت Quality جلوه‌های بصری، بافت‌ها و نورپردازی چشم‌نوازتر و بسیار باکیفیت‌تری ارائه می‌دهد. حالت Performance به ازای نرخ فریم بالاتر، کیفیت گرافیکی کمتری دارد. با این حال تفاوت خاصی در نرخ فریم به نظر بنده دیده نشد و پیشنهاد می‌شود برای تجربه‌ای هر چه کامل‌تر، از حالت Quality استفاده کنید. در باب بررسی جزئیات گرافیکی و فنی بازی، قابل ذکر است که فیزیک سربازان ارتقای خوبی یافته است و از تداخل اشیای مختلف جلوگیری می‌شود. محیط‌های نقشه و آبجکت‌هایی که در بازی کار شده‌اند حال هر کدام بافت‌ها و جزئیات باکیفیت‌تری دارند و نقشه‌های بازی را زیباتر از قبل می‌کنند. شایان ذکر است که در نسخه ریمستر Age of mythology تعدادی نقشه جدید به بازی اضافه شده که هر کدام حال و هوای متفاوتی با توجه به دنیاهای حاضر در بازی دارند و بازی از لحاظ تعدد نقشه، در وضعیت خوبی به سر می‌برد. همچنین ویژگی ساخت و ادیت سناریو هم ارزش تکرار بازی را دوچندان می‌کند.

بررسی بازی Dragon Quest Builders 2
خواندن

بازی Age of Mythology: Retold یک ریمستر به شدت وفادار و نسخه ارتقایافته‌ی ارزشمندی است که تجربه آن به تمام کسانی که از ژانر استراتژیکی و بازی‌های مدیریتی لذت می‌برند، پیشنهاد می‌شود. درست است که ایراداتی جزئی در بازی رویت می‌شوند که گاه قادرند سرعت بازی را کاهش دهند اما هیچ‌گاه نمی‌توان هسته‌ی سالم و درخشان بازی را نادیده بگیریم و بازی به یک تجربه اعتیادآور و دلچسب بدل نشود.

بررسی بازی Age of Mythology: Retold
انتخاب سردبیر

بازی Age of Mythology Retold یک ریمستر به شدت وفادار و نسخه ارتقایافته‌ی ارزشمندی است که تجربه آن به تمام کسانی که از ژانر استراتژیکی و بازی‌های مدیریتی لذت می‌برند، پیشنهاد می‌شود. درست است که ایراداتی جزئی در بازی رویت می‌شوند که گاه قادرند سرعت بازی را کاهش دهند اما هیچ‌گاه نمی‌توان هسته‌ی سالم و درخشان بازی را نادیده بگیریم و بازی به یک تجربه اعتیادآور و دلچسب بدل نشود.

چشم‌نواز شدن گرافیک بازی
اضافه‌شدن جزئیات و آپگریدهای گوناگون برای واحدهای مختلف
تعدد نقشه مناسب
قابلیت‌های دسترسی و قدرت مدیریت بیشتر
رابط کاربری شلوغ و پیچیده
برخی از ویژگی‌های جدید هزینه جداگانه دارند

امتیاز بازی : 8.7 [عالی ]
این بازی ارزش زمان و هزینه شما را دارد. این بازی تغییری «پایه‌ای» در ژانر خود ایجاد نمی‌کند و تنها به تقویت پایه‌های گذاشته شده توسط بازی‌های بزرگ بسنده می‌کند. مطمئنا طرفداران ژانر بازی از آن لذت می‌برند. در این بین مشکلاتی نیز در بازی دیده می‌شود که البته بخاطر کیفیت دیگر بخش‌ها، تاثیر آن‌ها را به‌ندرت حس می‌کنیم. ممکن است در این بین مشکلاتی وجود داشته باشد اما به‌هیچ‌عنوان به تجربه اصلی بازی لطمه‌ای وارد نمی‌کند.
عالی
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x