استودیو Obsidian Entertainment از همان بدو تاسیس در سال ۲۰۰۳ تا امروز که بازی Avowed را روانه بازار کرده، بازیهای متنوع و زیادی را توسعه داده است. از بازیهای بزرگی مثل Knights of the Old Republic 2 گرفته تا بازیهای مستقل و کوچکتری مثل Pillars of Eternity. حتی میتوانید با نگاهی به کارنامه این استودیو خلاق، بازیهای متفاوتی مثل Grounded را نیز پیدا کنید که به کلی متفاوت از بازیهای مرسوم این استودیو آمریکایی است. اما با تمام این اوصاف اگر بخواهیم این تیم پرکار و جذاب را معرفی کنیم، احتمالا بیش از هر چیز، آنها را با بازیهای نقشآفرینی که ساختهاند به یاد میآوریم. آنها نسخه New Vegas از سری بازیهای Fallout را ساختند که هنوز هم به نظر بسیاری از هواداران این سری بازی، بهترین نسخه مدرن این فرانچایز است. یا به کمک خالقان اصلی سری بازی Fallout به سراغ ساخت بازی Outer World رفتند که آن بازی هم توسط طرفداران ژانر نقشآفرینی مورد تحسین و استقبال قرار گرفت و حتی قرار است در همین سال ۲۰۲۵ شاهد انتشار دنباله این بازی هم باشیم. شهرت و محبوبیت این استودیو بین طرفداران ژانر نقشآفرینی به قدری زیاد است که وقتی در سال ۲۰۱۲ آنها اعلام کردند که قصد ساخت یک بازی نقشآفرینی کلاسیک با دوربین ایزومتریک را دارند، موفق شدند حدود ۴ میلیون دلار از طریق کیکاستارتر به دست بیاورند و بازی Pillars of Eternity را توسعه دهند. عنوانی که ۷۰۰ هزار نسخه فروخت و تبدیل به موفقیت خوبی برای این تیم مستقل شد. بعد از خریداری شدن توسط مایکروسافت و اضافه شدن به مجموعه استودیوهای اکسباکس، آنها توسعه بازی جدیدی را شروع کردند. عنوانی اکشن و نقشآفرینی با نام Avowed که قرار بود در همان جهانی جریان داشته باشد که دو نسخه pillars of Eternity در آن جریان داشت. بعد از چند سال توسعه، حالا بازی Avowed منتشر شده و میتوانیم نگاه نزدیکتری به ساخته جدید استودیو آبسیدین داشته باشیم. با بررسی این بازی همراه پیکسل آرتس باشید.
قبل از شروع بررسی لازم میدانم به این نکته اشاره کنم که برای دنبال کردن داستان بازی Avowed نیازی به تجربه دو بازی منتشر شده از Pillars of Eternity نیست. بازی هر اطلاعات پایهای که برای دنبال کردن این داستان نیاز باشد را به مخاطب ارائه میکند ولی اگر آن دو بازی را تجربه کرده باشید، درک کاملتر و بهتری نسبت به جهان بازی که Eora نام دارد خواهید داشت. حتی خود تیم تبلیغات بازی هم قبل از انتشار آن، ویدئوهای تبلیغاتی و کوتاهی منتشر کردند که جهان، نژادها و… را در این جهان فانتزی توضیح میدهند. البته توصیه نگارندهی این سطور این است که پیش از ورود به بازی Avowed، کمی در مورد وقایع Deadfire که بازی Pillars of Eternity II حول آن میچرخید، اطلاعات کسب کنید چون داستان Avowed چندین سال پس از آن بازی جریان دارد و یکی از شخصیتهای مهم بازی، قبلا در آن رویداد حضور داشته است. حالا و با در نظر گرفتن این اطلاعات، به سراغ بررسی خود بازی Avowed میرویم.
داستان بازی Avowed در قارهای به نام Living Lands جریان دارد. قارهای که در شمالیترین منطقه این جهان فانتزی و در جهت شمال شرقی امپراطوری Aedyr قرار گرفته است. سرزمینی کهن که رازهای زیادی را درون خود پنهان کرده است. شما به عنوان نماینده ویژه امپراطوری آدیر در حال سفر به سمت این قاره هستید که در نزدیکی آن مورد حمله قرار میگیرید و در جزیرهای از خواب بیدار میشوید. نمایندگان و ماموران ویژه امپراطوری در این جهان Envoy خطاب میشوند. حالا و از قضا این Envoy مورد نظر که پروتاگونیست بازی است، یک Godlike هم محسوب میشود. یک نژاد بسیار بسیار نادر که از بدو تولد به یکی از خدایان Eora متصل هستند و امکان ارتباط با آنها را دارند.
با شروع بازی شما شخصیت خود را طراحی میکنید. از ظاهر و جنسیت گرفته تا گذشته شخصیت. انتخاب گذشته این امکان را به بازیکن میدهد که دیالوگ خاصی در مکالمات داشته باشد و همچنین در ابتدای بازی، سلاحی مناسب آن گذشته دریافت کند.
بازی پنج منطقه بزرگ دارد که هر کدام از این مناطق حداقل یک منطقه داخلی در خود دارد. مثل شهر یا معبد و… . بازی این پنج منطقه را به مرور و با پیشروی در داستان بازی در اختیار بازیکن قرار میدهد. داستانی ساده ولی با غافلگیریهای جالب و رازهای پنهان که به خوبی هم روایت میشود. نویسندگان بازی، قدرت نویسندگی و دیالوگنویسی خود را به رخ کشیدهاند. هر کدام از شخصیتها متناسب با ویژگیهای خود، جملهبندی و لحن مناسبی دارند. دیالوگها به خوبی به روایت داستان و توسعه شخصیتها کمک میکنند. از سوی دیگر خود داستان جنبههای جالب و جذابی دارد.
علت فرستاده شدن شما به عنوان یک آنوی به Living Lands، شیوع یک بیماری به شکل طاعون به نام dreamscourge است. مردم Living Lands با ابتلا به این طاعون شروع به رویا دیدن میکنند. رویاهایی بسیار زیاد و شدید که در نهایت آنها را به جنون میکشد و باعث میشود تا به دوستان و همنوعان خود حمله کنند. امپراطور شما را به عنوان آنوی مخصوص خود به آنجا فرستاده تا به این بیماری رسیدگی و آن را پایان دهد. حالا شاید فکر کنید که امپراطور یک قارهی دیگر از Eora چرا باید به فکر شیوع یک بیماری در قارهای دیگر باشد؟ اینجاست که خط داستانی دوم وارد میشود. امپراطوری آدیر مدتهاست که با ارسال نیروی نظامی به Living Lands، این قاره و مردم آن را تبدیل به مستعمره خود کرده است. وضعیتی که تنش را در شهرهای Living Lands بالا برده و حالا در بالاترین حالت خود قرار دارد. در کنار این دو ماجرا، یک خط داستانی سوم نیز وجود دارد که به Godlike بودن شخصیت اصلی بر میگردد. او که نمیداند به کدام خدای Eora متصل است، قرار است تا با حقیقت این موضوع مواجه شود. این سه خط داستانی به شکل خوبی در هم تنیده میشوند و جلو میروند.
همین خطوط داستانی باعث میشوند تا سازندگان این فرصت را پیدا کنند که انتخابهای متفاوتی را مقابل مخاطب بگذارند و در ادامه هم او را با عواقب انتخابهایش مواجه کنند. داستان بازی در نگاه اول در مورد یک «خدامانند» است که به سرزمینی رسیده و طی اتفاقاتی سرنوشت آن سرزمین را رقم میزند؛ درست مثل بسیاری از بازیهای نقشآفرینی دیگر موجود در بازار. وجه تمایز بازی Avowed با آن بازیها، نویسندگی بسیار خوب بازی است. خرده داستانهای زیادی سر راه شما قرار میگیرد که در ظاهر ساده هستند ولی با مضامینی مثل نژادپرستی، استثمار و استعمار سرزمینها، انتخاب بین سنتهای بومی یا روشهای جدید و بیگانه و… سر و کار دارد. مثل هر بازی نقشآفرینی دیگری هم در نهایت، این شما هستید که سرنوشت Living Lands و مردمش را رقم خواهید زد.
این میزان از ویژگیهای نقشآفرینی که در داستان و روایت آن وجود دارد، در گیمپلی بازی دیده نمیشود. در واقع زمانی که از داستان فاصله بگیریم و مشغول تجربه بازی شویم، با عنوانی مواجه میشویم که بسیار ساده طراحی شده است. ساده چه از نظر مبارزات و چه از نظر ویژگیهای نقشآفرینی. به قدری که بیشتر با یک بازی اکشن طرف هستیم که ویژگیهای نقشآفرینی دارد. موضوعی که تعمداً از سمت سازندگان حاصل شده است.
شما با انجام ماموریتها، گشت و گذار در محیطهای بازی و پیروزی در مبارزات، امتیاز تجربه یا همان XP به دست میآورید و با کسب تجربه کافی، ارتقا سطح پیدا میکنید. با هر بار ارتقا سطح، میتوانید در دو بخش مختلف، شخصیت خود را پیشرفت دهید. یکی ویژگیهای بنیادین شخصیت مثل قدرت بدنی، چالاکی و… و مورد دوم هم درختهای مهارتی که برای بازیکن در نظر گرفته شده است.
ارتقای ویژگیهای اساسی گذشته از اینکه به شکل کلی شخصیت شما را تقویت میکنند (مثل افزایش میزان سلامتی یا بالا بردن توان دریافت ضربات و…)، گزینههای بیشتری در مکالمات را در اختیار شما قرار میدهند. برای نمونه اگر شما ویژگی هوش شخصیت خود را ارتقا داده باشید، میتوانید در مکالمات پیچیده، گزینهی بیشتری برای صحبت داشته باشید ولی اگر شخصیت شما ویژگیهای فیزیکی خود را ارتقا داده باشد، در چنین مکالمهای، از گزینههای کمتر برخوردار است. درختهای مهارت هم ساختاری ساده دارند. این درختهای مهارت در سه دسته «مبارز»، «تیرانداز» و «جادو» تقسیم شده که هر کدام شامل قابلیتهای متنوعی هستند. بازی هیچ محدودیتی برای گسترش در این درختهای مهارت قائل نمیشود. به طور مثال شما میتوانید شخصیتی منعطف بسازید که در هر سه دسته مهارتهایی دارد و یا شخصیتی که به شکل متمرکز در یکی از این شاخهها پیشرفت کرده و در شاخههای دیگر ویژگیای ندارد. حتی بازی این اجازه را به بازیکن میدهد تا هر زمان که دوست دارد، با پرداخت سکههایی که در بازی جمع کرده، این ارتقاها صفر کرده و روند ارتقا متفاوتی را پیش بگیرد.
مبارزات بخش مهم و زیادی از گیمپلی هستند. بازی گونههای مختلفی از سلاحها را در اختیار بازیکن قرار میدهد. نیزه، گرز، شمشیر، انواع تفنگ، تیر و کمان، سپر، چوب جادو و کتابهای حاوی جادو. بازیکن میتواند با این سلاحها، تنوع بالایی از ترکیبها را بسازد. شاید کسی دوست داشته باشد به شکل کلاسیک، شمشیر و سپر به دست بگیرد یا شخصی دوست دارد دو تفنگ کمری در دست داشته باشد. یا اصلا شخصی استفاده از کمان را بیشتر دوست دارد. حتی ترکیبهای عجیبتر مثل داشتن یک تنفگ و داشتن سپر در دستی دیگر و… بازی اجازه همه اینها را به بازیکن میدهد و میگذارد تا بازیکن روش خودش را برای مبارزه پیدا کند. مهمترین منبع شما در مبارزات هم میزان استقامت یا همان نوار Stamina شخصیت است. شما برای استفاده از هر سلاحی، دفاع هر ضربهای یا جاخالی دادن از هر پرتابهای، نیاز به استقامت دارید. ارتقا اصولی و مدیریت درست استقامت، مهمترین چالش بازیکن در مبارزات خواهد بود.
بخش دیگر گیمپلی که اشاره به آن مهم است، گشت و گذار در محیطهای بازی است. همانطور که بالاتر گفته شد، بازی دارای پنج منطقه متفاوت است. مناطقی نسبتا وسیع که بازی Avowed به شدت به بازیکن توصیه میکند که در آن به گشت و گذار بپردازد. این پرسه زدنها و انجام ماموریتهای فرعی، همیشه با پاداشهای مناسبی همراه هستند. تجهیزات سطح بالا و امتیاز تجربه، مهمترین پاداشهای بازی برای بازیکنان کنجکاو است.
همچنین در بازی نقاطی وجود دارد که میتوانید کمپ بزنید و ضمن ارتقا تجهیزاتی که به همراه دارید، با همراهان خود به گفتگو بپردازید. همراهان مثل بسیاری از بازیهای نقشآفرینی شرکت آبسیدین، نقش مهمی در پیشبرد بازی دارند. آنها در گفتگوها شرکت میکنند. نسبت به تصمیمات بازیکن واکنش نشان میدهند، اگر از آنها بخواهید در تصمیمگیریها به شما مشورت میدهند و از همه مهمتر، در مبارزات شما را همراهی میکنند. در کل چهار همراه در بازی وجود دارد که میتوانید دو نفر از آنها را با خود به ماجراجویی ببرید. هر کدام از این همراهان ویژگیها و کاربردهای متفاوتی دارند و شما میتوانید بسته به نیاز و سلیقه خودتان، دو نفر از آنها را به همراه داشته باشید. مهمترین مشکل این همراهان، ضعف هوش مصنوعی آنهاست. این همراهان در مبارزات سخت نه تنها کمک خاصی به بازیکن نمیکنند، بلکه عمدتا به سرعت از پا در میآیند و بازیکن باید به داد آنها هم برسد. مشکلی با انتشار دو بهروزرسانی بهتر شده ولی همچنان رفع نشده است.
از داستان و گیمپلی که بگذریم، به وجوه صوتی و بصری بازی میرسیم. گرافیک بازی را در وجوه فنی میتوان با عبارت معمولی رو به ضعیف توصیف کرد. بازی Avowed با استفاده از پنجمین نسخه موتور آنریل توسعه داده شده ولی به سختی میتوان آن را در حد و اندازههای یک بازی نسل نهمی دید. حتی با اینکه بازی یک محیط وسیع ندارد و به محیطهای جدا از هم تقسیم شده، باز هم شاهد کیفیت پایین برخی بافتها و انیمیشنها هستیم. حتی در بسیاری از لحظات شاهد افت فریم محسوس هم هستیم. من بازی را روی کنسول XBOX Series X و با تنظیمات حالت پرفورمنس تجربه کردم که وعده فریم ریت ثابت ۶۰ را میدهد ولی نهایت این اتفاق نمیافتد.
از سوی دیگر وجوه هنری بازی چشمنواز است. محیطهای بازی به خوبی موفق میشوند هویت مستقل جهان خیالی Eora را شکل دهند. نژادها و گونههای جانوری خاص این جهان همگی به خوبی طراحی شدهاند و در ترکیب با رنگبندیهای خاص بازی، جلوههای زیبایی را شکل میدهند.
در بخش صوتی هم وضعیت معمولی است. صداگذاری شخصیتها به خوبی انجام شده و گویندگان به خوبی دیالوگهای مرتبط با خودشان را ادا کردهاند. ولی موسیقی بازی اصلا در حد و اندازههای دیگر بازی نیست. درواقع شما در طول بازی قطعهای نخواهید شنید که بعد از بازی هم آن را به یاد بیاورید. یا موسیقی که موفق بشود اتفاقات در حال وقوع را ارتقا دهد و بالا ببرد. موسیقی جایی است که میتواند به تقویت هویت بازی کمک زیادی بکند که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.
در نهایت میتوان بازی Avowed را عنوانی موفق دانست. بازی دقیقا همانی است که آبسیدین وعده آن را داده بود. یک اکشن نقشآفرینی که نسبت به مخاطب خود سختگیر نیست و همه چیز را به سادهترین شکل ممکن مقابل او قرار میدهد. بازی اصلا درگیر مکانیکها وسیستمهای پیچیدهی دیگر بازیهای نقشآفرینی نمیشود و این میتواند برای عدهای نقطه ضعف باشد و برای عده دیگری، نقطه قوت.
اگر به جهان Eora و بازیهای Pillars of Eternity علاقهمند هستید، اگر به گشت و گذار در محیطها و پیدا کردن آیتمهای بهتر عشق میورزید، اگر از شنیدن یک داستان ساده ولی جذاب لذت میبرید و اگر به دنبال یک تجربه تکنفره هستید، بازی Avowed میتواند گزینه خوبی برای شما باشد. حضور بازی از روز عرضه بر سرویس گیم پس هم پیشنهاد دادن آن را بسیار راحتتر میکند. اما اگر به دنبال سیستمهای نقشآفرینی عمیق یا مبارزات پیچیده هستید، اگر کیفیت بصری بازی و وجوه فنی اهمیت زیادی برای شما دارند و اگرعلاقهای به جهانهای فانتزی ندارید، این امکان وجود دارد که از ساختهی جدید استودیو آبسیدین هم لذت نبرید.
اگر به جهان Eora و بازیهای Pillars of Eternity علاقهمند هستید، اگر به گشت و گذار در محیطها و پیدا کردن آیتمهای بهتر عشق میورزید، اگر از شنیدن یک داستان ساده ولی جذاب لذت میبرید و اگر به دنبال یک تجربه تکنفره هستید، بازی Avowed میتواند گزینه خوبی برای شما باشد. حضور بازی از روز عرضه بر سرویس گیم پس هم پیشنهاد دادن آن را بسیار راحتتر میکند. اما اگر به دنبال سیستمهای نقشآفرینی عمیق یا مبارزات پیچیده هستید، اگر کیفیت بصری بازی و وجوه فنی اهمیت زیادی برای شما دارند و اگرعلاقهای به جهانهای فانتزی ندارید، این امکان وجود دارد که از ساختهی جدید استودیو آبسیدین هم لذت نبرید.
