در سال ۲۰۱۳ استدیوی انیمیشنسازی Production I.G با انتشار مجموعه تلویزیونی به نام Shingeki No Kyojin (در زبان انگلیسی Attack on Titan)، همگان را شگفت زده کرد. Attack on Titan دنیایی مملو از غولهای آدمخوار را به تصویر میکشید که در آن انسانها برای زنده ماندن مجبور به حبس خود درون سه دیوار ۵۰ متری با نامهای ماریا، رز و سینا شده بودند. با زندانی کردن خود درون این دیوارها، بشریت موفق شد تا یک قرن صلح و آرامش را تجربه کند، هرچند با پدیدار شدن یک غول عظیمالجثه و شکستن دیوار ماریا همه چیز تغییر کرد. بشریت بار دیگر ترس از غولها و خفت زندگی کردن در یک زندان را به یاد آورد و دوباره مجبور شد برای بقای خود بجنگد. مجموعه Attack on Titan به سرعت توانست محبوبیت کمنظیری در میان هواداران انیمه بدست آورد و حتی باعث افزایش چشمگیری در محبوبیت و فروش مانگای این اثر شود. با توجه به محبوبیت بالای این سری در سالهای اخیر، تعجب برانگیز نیست که شرکتهای مختلفی برای ساخت چندین بازی ویدیوی متفاوت از این مجموعه اقدام نمودهاند. یکی از این عناوین که با وجود کاستیهای خود با بازخورد نسبتا خوبی روبرو شد بازی Attack on Titan: Wings of Freedom، ساخته شرکت معروف Koei Tecmo بود که با ترکیب داستان و دنیای تاریک این مجموعه با گیمپلی اکشن و پرسرعت، موفق شد نظر هواداران را به خود جلب کند. حال ۳ سال پس از انتشار نسخه قبلی این عنوان، بالاخره نسخه کاملی از دنباله این بازی با نام Attack on Titan 2: Final Battle منتشر شده که قول پیشرفتهای بزرگ و محتویات بسیاری را به هواداران داده است. در ادامه به بررسی این بازی پرداخته و نگاهی به این محتویات جدید خواهیم داشت.
شروع مبارزه بشریت برای آزادی
به محض ورود به بازی شما با دو گزینه مختلف برای تجربه داستان این عنوان روبرو خواهید شد. Story که در آن داستان دو فصل ابتدایی انیمه از دیدگاه یک شخصیت کاملا جدید، که شما آن را خواهید ساخت، روایت میشود و Character Episodes که داستان فصل سوم انیمه را از دیدگاه شخصیتهای معروف این مجموعه به تصویر خواهد کشید. همانطور که ذکر شد در بخش Story شما باید یک شخصیت کاملا جدید را طراحی کنید. گزینههای نسبتا خوبی برای ساخت و طراحی شخصیت وجود داشته و میتوان شخصیتهای بسیار متفاوتی را به وجود آورد. گیمپلی این بخش داستانی شامل دو حالت «زندگی روزمره» و «ماموریت» است. در بخش ماموریتها شما گیمپلی اصلی عنوان حمله به غول را تجربه خواهید نمود. مبارزات سوم شخص و پرسرعت که در آن باید با استفاده از تجهیزات مانور سهبعدی (ODM Gear) در محیط جابجا شده و به شکار غولها بپردازید. همانند نسخه اول به لطف طراحی بینظیر تجهیزات مانور سهبعدی جابجایی و تاب خوردن در محیط بسیار لذتبخش است. به هنگام روبروی با غولها شما باید بر روی هدف خود قفل کرده و سپس بخشهای مختلف بدن او را مورد حمله قرار دهید. برای کشتن هر غول باید بخش پشت گردن آنها را مورد هدف قرار داده و آن را از بین ببرید. در نگاه اول، بزرگترین تفاوتی که نسبت به نسخه قبلی به چشم میآید سیستم هدفگیری این عنوان است. در حالی که در نسخه قبلی پس از قفل کردن بر روی یک غول دوربین به صورت خودکار بر روی هدف تمرکز کرده و شخصیت اصلی دور غول پرواز کرده و آماده حمله بود، در این نسخه پس از قفل کردن بر روی هدف باید به صورت دستی نشانهگیری را انجام دهید و دیگر شخصیت شما به صورت خودکار بر روی هدف تمرکز نخواهد کرد. علاوه بر این تغییر، حال بسته به نحوه نشانهگیری شما و زاویه و سرعت حمله به بخشی که بر روی آن قفل کردهاید، شما میتوانید ضربات قدرتمندتری (Critical Hit) به دشمن وارد کنید. عادت کردن به سیستم جدید هدفگیری کمی زمان برده و استفاده از آن به راحتی نسخه قبلی نیست، اما پس از آنکه در استفاده از آن ماهر شوید، مبارزات بازی برای شما به مراتب جذابتر از قبل خواهند شد.
شالودهای تکراری اما بهبودیافته
سیستم هدفگیری بازی تنها موردی نیست که در این عنوان دستخوش تغییرات شده است. یکی دیگر از بخشهای که تغییرات جزیی اما خوبی در آن اعمال شده، قابلیت عوض کردن شمشیرها و پر کردن گاز برای استفاده از تجهیزات مانور سهبعدی است. با جابجایی در محیط و استفاده از شمشیرها برای نبرد با دشمنان، میزان گاز موجود و تیزی شمشیر شما به مرور زمان کاهش پیدا خواهند کرد و شما باید کپسول گاز و تیغههای خود را با استفاده از D-pad عوض کنید. در این نسخه سیستم تعویض فعال (Active Reload) به بازی اضافه شده، بدین صورت که اگر در زمان مشخصی به هنگام تعویض تیغهها و کپسول گاز دست خود را از روی D-pad بردارید، برای مدت کوتاهی تیغهها و کپسول گاز جدید شما بینهایت خواهند بود. در کنار تغییرات ایجاد شده در سیستمهای قدیمی، مکانیزمهای کاملا جدیدی نیز به بازی اضافه شدهاند. یکی از این سیستمها قابلیت حمله مخفیانه به غولها از راه دور است که با نگاه کردن در لنز یک دوربین چشمی و شناسایی غولها از راه دور اتفاق میافتد. هرچند اگر غولها در این وضعیت شما را شناسایی کنند، به حالت «خشم» وارد میشوند که یکی دیگر از سیستمهای جدید این نسخه است. در این حالت صفحه سیاه و سفید میشود و غول خشمگین شده تمرکزش را به صورت کامل بر روی شما گذاشته و تعداد و قدرت حملات او افزایش چشمگیری خواهند داشت. قطع کردن اجزای بدن غولها، استفاده از منورهای نورانی و جاخالی دادن از حملات غول خشمگین شده، راههای هستند که میتوانید او را از این حالت خارج کنید. صحبت از جاخالی دادن شد، سیستم جاخالی دقیق (Evasion) نیز یکی دیگر از بخشٰهای جدید بازی است که اگر بازیکنان بتوانند دقیقا در آخرین لحظه از حمله یک غول جاخالی دهند، به صورت خودکار پشت سر غول رفته و میتوانند یک ضد حمله بسیار قدرتمند را انجام داده و آسیب زیادی به هدف خود وارد کنند.
از جمله سیستمهای دیگری که تنوع خوبی به بازی اضافه کردهاند میتوان به قابلیت ساخت پایگاهها در محیط اشاره نمود که پاداشهای مختلفی چون حمله خودکار به غولها، استخراح مواد اولیه بیشتر، تامین تیغهها و کپسول گاز و… برای شما به ارمغان میآورند. سیستم حمله دو نفره نیز در بازی وجود داشته که در آن میتوانید با شخصیتهای دیگر که در تیم شما حضور دارند به صورت همزمان به هدف خود حمله کنید. این حملات انواع مختلفی داشته که بسته به هر شخصیت متفاوت خواهند بود. شایان ذکر است که در کنار سیستم خشم غولها، حال اهداف نهایی هر مرحله که غولهای غیرطبیعی (Abnormal) نام دارند، دارای سیستم استامینا میباشند. بدین صورت که برای آسیب رساندن به بخش پشت گردن این غولها ابتدا باید بخشهای سبز رنگ بدن آنها را هدف گرفت تا استامینا آنها تمام شود و سپس میتوانید به صورت طبیعی به آنها آسیب وارد کنید. استامینا با وجود آن که بر روی کاغذ ایده خوبی به نظر میرسد، متاسفانه پس از مبارزات بسیار میتواند آزار دهنده باشد و از لذت مبارزات بکاهد.
زندگی روزمره یک سرباز
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، بخش داستانی بازی دارای دو حالت «زندگی روزمره» و «ماموریت» است. پس از اتمام ماموریتها، بسته به عملکرد شما بازی به شما رتبه داده و مواد اولیه و مقداری پول بدست خواهید آورد. کاربرد این مواد و پولها در بخش زندگی روزمره است. در این بخش بازیکنان در پادگان نظامی خود قابلیت گشت و گذار و صحبت کردن با شخصیتها و خرید از فروشگاههای مختلف را خواهند داشت. در این فروشگاهها شما میتوانید با استفاده از پول و مواد اولیه خود به ساخت تجهیزات مختلف (شمشیر، کپسولهای گاز، تهجیزات مانور سهبعدی و…) بپردازید. با پیشروی در بخش داستانی قابلیت ساخت تجهیزات بهتر و بیشتری برای شما باز خواهد شد.
یکی دیگر از بزرگترین بخشهای زندگی روزمره قابلیت گفتگو با شخصیتهای این مجموعه است. شما در این گفتگوها گزینههای مختلفی برای انتخاب خواهید داشت و بسته به انتخاب شما، سطح دوستی شخصیت اصلی با سایر شخصیتها افزایش پیدا خواهد کرد. با افزایش سطح دوستی کاتسینهای جدید و جالبی از تعامل شخصیتها با یکدیگر پخش شده و همچنین تواناییهای مختلفی برای شخصیت اصلی بازی باز خواهد شد. با پیشروی در بخش داستانی و پس گرفتن مناطق بیشتری از دست غولها، بخشهای جدیدی از محیط باز شده که شامل فروشگاهها، شخصیتهای بیشتر، زمین تمرینی برای بهبود تواناییهای شخصیت اصلی و آزمایشگاه غولها هستند.
در کل بخش داستانی پیشرفت چشمگیری نسبت به نسخه قبلی داشته و مشاهده داستان از دید یک شخصیت کاملا جدید، حس و حال تازهای به داستان دو فصل ابتدایی انیمه اضافه کرده است. با این وجود تجربه داستان انیمه از دید ارن و سایر شخصیتهای معروف این مجموعه لذت دیگری دارد که خوشبختانه بخش Character Episodes این تجربه را برای بازیکنان فراهم کرده است.
تجربهای خطی اما متنوع
برخلاف بخش داستانی، در Character Episodes شما شاهد هیچ یک از المانهای نقشآفرینی که پیشتر ذکر کردیم نخواهید بود. در این بخش تعدادی مراحل از قبل تعیین شده با شخصیتها و تجهیزات مشخص شده وجود دارند که با تمام کردن یک مرحله، مراحل بعدی باز شده و شما یک روند کاملا خطی را دنبال خواهید کرد. هرچند برخلاف آنچه که شاید در ابتدا به ذهن شما خطور کند، این مورد به هیچ عنوان یک نکته منفی برای این بخش نیست. برخلاف بخش داستانی که بعد از مدتی مراحل آن تکراری و گاها خسته کننده میشدند، در بخش Character Episodes به لطف روند خطی آن سازندگان توانستهاند تمرکز خوبی بر روی طراحی هر مرحله بگذارند. از مبارزات انسانی گرفته که سیستمهای کاملا مخصوص خود را داشته و با سرعت بالای خود تنوع خوبی به بازی میدهند، تا مراحلی که کاملا براساس مبارزه با یک غول عظیمالجثه در چندین حالت مختلف طراحی شدهاند. با اتمام هر مرحله در این بخش مقداری XP بدست آورده و لول شما بالا رفته که قدرت کلی شما در این مراحل را افزایش میدهد. با اتمام یک خط داستانی در بخش Character Episodes خط داستانی دیگری باز شده و شما میتوانید داستان فصل سوم انیمه را از دیدگاه چندین شخصیت مختلف مشاهده و تجربه کنید.
همچنین در این بخش بازیکنان برای اولینبار با سلاحهای گرم آشنا میشوند که تنوع بسیار بالایی به بازی و مبارزات آن خواهند داد. به هنگام استفاده از شمشیرها شما باید به صورت دستی بر روی بخشهای مختلف هدف تمرکز کرده و بعد زاویه درست و سرعت کافی را برای حمله به هدف خود داشته باشید. اما سلاحهای گرم کاملا برعکس شمشیرها عمل میکنند. بدین صورت که بسته به جایگیری شما نسبت به هدف نشانهگیری به صورت خودکار انجام شده و سرعت شما هیچ تاثیری در حمله شما ندارد. بسته به سلاحی که انتخاب کردهاید نرخ تیراندازی، سرعت و آسیب وارده از گلولههای شما نیز متفاوت خواهند بود. همچنین شایان ذکر است که شما میتوانید گلولههای مختلفی را برای سلاح خود انتخاب کنید که هر یک اثرات مختلفی نیز خواهند داشت (گلوله آتشزا، گلوله پراکنده و…).
بخشهای فرعی بازی تا مدتها شما را سرگرم خواهند کرد
در کنار دو بخش Story و Character Episodes که پیشتر در مورد آنها صحبت کردیم، عنوان Attack on Titan 2: Final Battle دو بخش فرعی بزرگ نیز دارد که میتوانند تا مدتها شما را سرگرم کنند. بخش Another Mode که بیش از ۴۰ شخصیت قابل بازی را پیش روی شما گذاشته و در آن میتوانید به صورت تک نفره و چند نفره (آنلاین) مراحل متفاوت و طولانی را انجام داده و مواد اولیه و پول بیشتری بدست آورده تا تجهیزات خود را بهبود ببخشید. Another Mode یکی از بخشهایی است که در نسخه قبلی نیز وجود داشته و بازیکنان را تا مدتها سرگرم خواهد کرد. از جمله تغییرات ایجاد شده در این بخش میتوان به قابلیت توسعه مشترک تجهیزات با سایر بازیکنان اشاره داشت که در آن میتوانید برای ساخت سلاح مورد نظر خود، از سایر بازیکنان کمک خواسته و مواد اولیه را از آنان درخواست کنید. در صورت توسعه یک سلاح به این صورت، هر دو بازیکن (درخواست دهنده و تامین کننده مواد اولیه) سلاح توسعه یافته را دریافت خواهند کرد.
در کنار Another Mode، بخش جدید دیگری نیز به بازی اضافه شده که تمرکز بیشتری بر روی المانهای نقشآفرینی دارد. Territory Recovery بخشی است که در آن شما با به وجود آوردن قوه نظامی مخصوص خود، به جنگ غولها رفته و مناطق از دست داده بشریت را یکی پس از دیگری پس خواهید گرفت. در این بخش شما یک پایگاه نظامی قابل گشت و گذار داشته که با پیشروی در مناطق مختلف و بدست آوردن مواد اولیه مخصوص، میتوانید آن را بهبود بخشیده و قوای نظامی خود را تقویت کنید. در ماموریتهای مختلف این بخش شما با شخصیتهای متعددی روبرو شده که میتوانید با همکاری با آنها، این اشخاص را جذب پایگاه خود نمایید. با آوردن این سربازها به ماموریتهای مختلف رابطه آنان با شما و سایر سربازان بهتر شده و قابلیتهای جدیدی برای شما باز خواهند شد. شما همچنین میتوانید این سربازان را در جایگاههای مختلفی در پایگاه خود بکار گرفته و بسته به درجه تطبیق آنها با مکان قرار گرفته شده در آن (به عنوان مثال قرار دادن Levi در گروه تمیزکاری)، از پاداشهای ویژه و دائمی برخوردار شوید. ماموریتهای این بخش به نسبت Another Mode بسیار کوتاهتر بوده و به نظر میرسد هدف از این بخش تجربه گیمپلی خالص حمله به غول در فواصل کوتاه مدت است.
در هر صورت، ترکیب دو بخش Another Mode و Territory Recovery با دو بخش داستانی مختلفی که درباره آنها صحبت کردیم (و بخش Inferno که همان بخش داستانی در سختترین درجه ممکن است) ساعتها گیمپلی جذاب و متنوع را برای بازیکنان به ارمغان آورده و Attack on Titan 2: Final Battle را به دنبالهای مناسب و تجربهای جذاب برای هواداران این مجموعه بدل کرده است.
شاید عنوان Attack on Titan 2: Final Battle بهترین راه برای تجربه داستان این مجموعه نباشد، اما ترکیب دو بخش داستانی متفاوت و بخشهای فرعی و جذاب این عنوان با سیستمهای جدید و بهبودها یافته در گیمپلی این بازی، Attack on Titan 2: Final Battle را به یکی از لذتبخشترین اقتباسها از این مجموعه تبدیل کرده که هواداران این انیمه یا سبک اکشن مطمئنا از تجربه آن لذت خواهند برد.
تنوع بالا در مبارزات
روایت جذاب وقایع فصل سوم انیمه
پر محتوا
بازسازی محیطهای انیمه به نحوا احسن
تکراری شدن بازی در فواصل طولانی
مشکلات تکنیکی در برخی بخشهای بازی
تکراری شدن نبردهای پایانی هر مرحله
سلام ببخشید بازی آنلاین هست؟
یعنی میشه بدون اتصال به وای فای بخش داستانی رو بریم؟
خیر افلاین هست و داخل ایران هم وجود نداره من از عمان عموم برام آورد