نگاهی به بخش چندنفره بازی Call of Duty: Modern Warfare
تغییرات ریز و درشت برای واقعگرایی بیشتر
هدف Infinity Ward به عنوان توسعه دهنده جدیدترین نسخه بازی Call of Duty، احترام به اصالت واقع گرایی است. موضوعی که شاید پیاده سازی آن در بخش چندنفره بازی عجیب به نظر برسد. اگر تا به حال تنها در یک رقابت از حالت چند نفره نسخههای اخیر سری ندای وظیفه مشارکت کرده باشید تایید خواهید کرد که بازی پر از عناصر تخیلی است. مانند استفاده از تسلیحات فضایی، روی دیوار راه رفتن، تکنیکهای رزمی شگفتانگیز مثل پرش خرگوشی و… که هیچ کدام را طبعا نمیتوان در میادین حقیقی نبرد دید. به نظر میرسد Infinity Ward راههایی پیدا کرده تا روند بازی را ارتقا دهد و دیگر از راهکارهای رزمی مسخره خبری نباشد. در واقع روند بازی نسخه جدید بازسازی و مقداری پیچیدهتر از گذشته کار شده است. بیایید تعدادی از بزرگترین تغییرات این نسخه را مورد بررسی قرار دهیم. البته برخی از آنان کاملا جدید نیستند اما دارای اهمیت ویژهای خواهند بود.
سوار کردن تفنگ روی دیوار
آیا شما از آن بازیکنان زیرکی هستید که از گوشه و کنار دیوار مراقب اطرافشان هستند؟ قابلیت سوار کردن تفنگ روی دیوار مخصوص شماست. با فشار یک دکمه میتوانید اسلحه خود را به لبه دیوار و سایر اشیا تکیه دهید تا هدف گیری باثباتتری داشته باشید. البته شاید کسانی که از این ویژگی استفاده کنند کم باشند اما در مجموع خاصیت جالبی به نظر میرسد.
استفاده از دربها
در این نسخه میتوانید دربها را بگشایید. بدین صورت که هم میتوان به سمت آنان دوید و با سر و صدای زیاد وارد اتاق شد و هم میتوان با یک دکمه به آرامی درب را باز کرد. البته میتوان از لای درب اسلحه را وارد کرده و با تکیه بر دیوار، حریف را از پای در آورید. به علاوه به کمک هر وسیله انفجاری دیگری میتوانید ورودیها را تخریب کنید. دربها در این نسخه بیشتر به مانند یک مانع عمل میکنند که در استراتژی برخی حالات بازی گروهی کارکرد مخصوص به خود را دارند.
بازگشت Killstreak
گرچه این ویژگی جدید نیست اما قابلیت Killstreak دوباره جایگزین Scorestreak شده است. این میتواند برای بازیکنانی که کشتن پیاپی حریف را سخت میدانند مایوس کننده باشد. از سوی دیگر ممکن است در سناریوهایی مثل Domination، بازیکنان به جای پرداختن به هدف گروهی، صرفا بر کشتن نیروهای متخاصم تمرکز کنند. این که چنین تغییری چه تاثیری بر کیفیت نهایی بازی گروهی دارد موضوعی است که پس از عرضه بازی مشخص خواهد شد. البته در نهایت کسانی که بازیکنان مبتدیتری هستند میتوانند از میان فهرست Perkهای بازی گزینهHardline را انتخاب کنند تا هر Killstreak به یک کشته کمتر نیاز داشته باشد.
خشاب گذاری حین هدف گیری
بله دلپذیر است که بالاخره میتوان در حین نشانه گیری، سلاحتان را هم خشاب گذاری کنید.
عبور گلوله از مانع
توسعه دهنده بازی میخواهد حرکت و قدرت گلولهها واقعگرایانهتر باشد پس نفوذ گلولهها درون اشیا را هم شاهد خواهیم بود. شلیک با سلاحی سنگین به دشمنی که پشت شی ضعیفی مخفی شده به او آسیب خواهد رساند، به خصوص اگر از میان Perkها گزینه Full Metal Jacket را هم انتخاب کرده باشد. البته استفاده از این خاصیت بازی خیلی هم ساده نیست و نیاز به زمان گذاشتن دارد.
حذف کلاس بندی سربازان
بازی کلاس بندی ندارد و سربازانی که انتخاب میکنید تنها از منظر ظاهری با یکدیگر فرق دارند. تزیینات اضافه با انجام چالشهای بازی به دست میآیند اما آنها نیز تاثیری بر قابلیتهای اپراتور شما ندارند. خوب است که در این نسخه برای تنوع هم که شده بالاخره از کلاسهای مختلف راحت شدیم. حالا در جنگاوری نوین، قابلیتهایی که مختص اپراتورها بودند در شکل تجهیزات قابل انتخاب پیاده سازی شدهاند در طول زمان دوباره شارژ شده و برای استفاده آماده میشوند. به آنها ارتقاهای میدانی گفته میشود.
شخصی سازی سلاح
بخش اسلحه سازی که البته در حالت داستانی هم وجود دارد، قسمت مهم و جذاب بازی برای ایجاد تغییرات در سلاحهایتان است. در اینجا برای هر اسلحه (به غیر از موشک انداز) بین سی تا شصت پیوست مختلف در نظر گرفته شده است. وقتی به مقدار معینی از یک اسلحه استفاده کنید پیوستهای آن به مرور زمان قابل انتخاب میشوند که البته هر کدام داری نقاط قوت و ضعف مخصوصی هستند. از این رو آمار کارکرد اسلحه با توجه به افزونههای آن برایتان به نمایش در میآید تا تصمیم صحیحی داشته باشید. با این که شاید به نظر برسد این مقدار توانایی تغییر در اسلحه کمی شلوغ کاری است اما بعضی از انتخابها به طور کلی در ذات یک سلاح نمیگنجند. مثلا تسلیحات تکتیراندازی طبعا به نارنجک انداز نیازی ندارند، گرچه بعضی از تغییرات برای تنوع بدک نیستند. شما میتوانید برای هر اسلحه پنج افزونه در نظر بگیرید که بر نقاط مختلف اسلحهتان متصل میشوند. باید ببینید چه ترکیبی از این پنج تا بیشتر به کارتان میآید.
آگاهی از تجهیزات حریف
یکی دیگر از ویژگیهای بسیار کاربردی این نسخه قابلیت کپی کردن اسلحهای است که حریف، شما را با آن شکست داده است. این کار تنها با فشار یک دکمه میسر میشود. این قابلیت بیشتر برای آگاهی از علت پیروزیهای دشمنتان است و فعلا نمیتوان فهرست تسلیحات حریف را برای استفاده خودتان ذخیره سازی کنید.
همه موارد گفته شده در کنار این که راه رفتن کاراکترها سنگینتر شده به بازی حس واقعیتری میدهد. با این وجود توسعه دهندگان بازی هنوز هم میخواهند اثری سرگرم کننده داشته باشند که لذت را فدای واقع گرایی نمیکند. طراح بخش بازی چند نفره میگوید: “ما حتی در میان بین خودمان افرادی را داشتیم که معتقد بودند باید قابلیت پرش را از بازی حذف کنیم چرا که سربازان واقعی در میدان نبرد بپر بپر نمیکنند. اما وقتی به ندای وظیفه نگاه میکنیم میبینیم که پرش، ابزار مناسبی برای حرکت و اکتشاف در نقشههای بازی است. برای سرگرم شدن مخاطب حتی باید اعمالی به بازی اضافه کرد که سربازان واقعی انجام نمیدهند.”
طراح اسلحهی بازی معتقد است: “از منظر تسلیحات و تغییراتی که میتوان بر آنان پیاده کرد هم طبعا میان سربازان میدان واقعی نبرد و کسانی که میخواهد با تفنگشان کار نمایشی انجام دهند تفاوتهای بسیاری وجود دارد. برای نمونه در تیزرهای بازی شاهد اسلحه کمری هستیم که به آن خشاب اضافه، چشمی و صدا خفه کن متصل شده است. در دنیای واقعی کسی از این اسلحه بدین صورت استفاده نمیکند اما بازیکنان میتوانند هویت شخصیت خودشان در بازی را با تغییرات در اسلحه و انتخاب تجهیزاتی خاص به ابراز در آورند.”
سازندگان بازی امیدوارند که تنوع حالتهای بازی گروهی برای تمام مخاطبان ندای وظیفه مناسب باشد. سری ندای وظیفه همیشه پر از سناریوهای بزرگ و کوچک بازی گروهی بودهاند. در جنگاوری نوین هم شاهد حالات مختلفی خواهیم بود. شامل شش نفر در برابر شش نفر، نبرد دو به دو که هیجان خاص خودش را دارد، به علاوه حالت نبرد زمینی که صد بازیکن را به طور همزمان شامل میشود. همچنین مسابقات ده در برابر ده و بیست در برابر بیست نفر هم در بازی گنجانده شده است. در نهایت در میان این موارد یک حالت رقابت شصت و چهار نفره هم برای بازی در نظر گرفته شده است. در سناریوهای شلوغتر، وسایل نقلیه نظامی هم قابل استفاده هستند. یکی دیگر از حالات جدید بازی، حملهی سایبری خوانده میشود که نسخهی بهبود یافتهای از Search and Destroy محسوب میشود. تفاوت عمده این بخش جدید در آن است که میتوان همگروهیهای آسیب دیده را احیا کرد. با این همه یکی از پر سر و صداترین سناریوهای بازی که حسابی جدید و جالب به نظر میرسد حالت واقعگرایانه نامیده شده است. در این نوع از نبرد، رابط کاربری بازی حذف شده و نقشه کاملا تاریک است. در نتیجه باید دقت زیادی به خرج داد و برای دیده شدن محیط میبایست حتما از چشمیهای دید در شب استفاده کرد. هدف گیری با اسلحه نیز لیزری را فعال میکند که از طریق دید در شب دیده شده و موقعیت شما را آشکار میکند. البته میتوان از این خاصیت به عنوان تکنیکی نظامی برای به تله انداختن و غافلگیر کردن حریف نیز استفاده کرد. در اینجا بازی به مانند Rainbow Six: Siege شما را به همکاری و تعامل بیشتر تشویق میکند.
از دیگر اخبار مربوط به بازی میتوان به این اشاره کرد که این عنوان نقشههای قابل دانلود پولی ندارد و تمام بستههای مکمل آن رایگان خواهند بود. سرورها نیز میان پلتفرمی است و بازیکنان تمام پلتفرمها میتوانند با یکدیگر رقابت کنند. دیگر این که افزایش تراز شما در بازی داستانی و چند نفری مشترک است و میتوانید از تسلیحاتی که در یک بخش به دست آوردهاید در حالت دیگر استفاده کنید.
هنوز اطلاعات زیادی از بازی در دسترس قرار نگرفتهاند. از آن جا که بتای عمومی بازی در تاریخ دوازدهم سپتامبر آغاز میشود و نسخه نهایی نیز در بیست و پنجم اکتبر عرضه خواهد شد، انتظار میرود در آینده نزدیک شامل رونماییهای بیشتری باشیم.