شرکت Milestone تمام تمرکزش روی ساخت بازیهای مرتبط با رشتهی ورزشی موتورسواری است. این شرکت سالانه چند بازی موتورسواری را آمادهی پخش در بازار میکند و شکی نیست که آنها طرفداران خاص خود را هم در بازار پیدا کردهاند. این شرکت ایتالیایی از آن محدودهی امن خود یعنی بازیهای موتورسواری خیلی پا را فراتر نمیگذارد ولی در عین حال، سعی دارد تا با پیدا کردن راههایی برای جذب مخاطبان جدید، برندهای خود را بیش از پیش گسترش دهد. در حالی که MotoGP 19 بازی امیدوارکنندهای بود و جزو بهترین بازیهای این شرکت در نسل هشتم، ولی جدیدترین عنوان آنها یعنی MXGP 2019 از لحاظ کیفی بیشتر به اولین بازی موتورسواری سال ۲۰۱۹ آنها یعنی Monster Energy Supercross 2 شباهت دارد و چندان بازی موفقی نیست. покупка квартиры в ипотеку
راستش را بخواهید هنگام بررسی چنین عناوینی، که مخاطبان خاص خود را دارند، باید چند نکته را در نظر گرفت. اول این که آن دسته از مخاطبان خاص معمولا تحت هر شرایطی این بازیها را تهیه میکنند چرا که با آنها آشنایی دارند و میدانند که اگر این بازی را از دست دهند، احتمالا در بازار گزینهی بهتری پیدا نخواهند کرد. از سوی دیگر، افرادی را داریم که آشنایی قبلی خاصی با این عناوین ندارند و سطح کیفی آنها برایشان مهم است. همین اول باید گفت که MXGP 2019 با تمامی ایراداتش برای گروه اول عنوانی قابل قبول است ولی افراد متعلق به گروه دوم، باید با احتیاط بیشتری به سراغ آن بروند.
اگر قبلا هم بازیهای Milestone را بازی کرده باشید، همان اول متوجه یک تغییر عجیب میشوید. در حالی که هندلینگ موتورها در بازیهای این شرکت بسیار لذتبخش بود، در MXGP 2019 هندلینگها مقداری خشکتر از قبل شده و همین مسئله اولین نکتهی آزاردهندهی بازی است. با این که فیزیک بازی هنوز خوب است و هندلینگ را هم میتوان تحمل کرد، ولی نمیتوان منکر نرمتر بودن نسبی هندلینگ موتورها در بازیهای قبلی این شرکت شد.
مودهای بازی نسبت به قبل بیشتر شدهاند. هنوز هم مود اصلی بازی Career Mode است که به سادهترین شکل ممکن طراحی شده است. خبری از هیچ نکتهی جذابی در این بخش نیست. شما کار خود را در دستهای پایینتر شروع میکنید، قرارداد میبندید، موتورهای بهتری را اختیار میکنید و به دستهی اصلی میرسید. بدون هیچ پیچ و خم و نکتهی درگیرکنندهی خاصی، Career Mode ناامیدکننده است. با این حال، هوش مصنوعی بازی خوب است. وقتی که همهی کمکها را غیرفعال کنید و هوش مصنوعی را بالا ببرید، متوجه سختی بازی خواهید شد، چیزی که باید در ذات یک شبیهساز خوب وجود داشته باشد. مودهای معمول مثل Championship و Time Attack هم در بازی وجود دارند، ولی بخش جدید بازی که اتفاقا خوب هم از آب درآمده Playground است. در این حالت شما میتوانید آزادانه در محیطی نسبتا بزرگ به موتورسواری بپردازید. این مود پر از چالشهای مختلف است که گاها میان آنها گزینههای جذاب هم پیدا میشود. دیگر نکتهی قابل توجه در مورد این مود، آن است که شما میتوانید چالشهای مورد نظر خود را طراحی کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید. بالتبع امکان تجربهی چالشهایی که بقیه طراحی کردهاند هم وجود دارد. این بخش به خوبی میتواند که ارزش تجربهی بازی را بالا ببرد و علاقهمندان به بازی بتوانند بیشتر از آن لذت ببرند.
بخش طراحی مسیرهای مسابقه هم از مجموعهی Monster Energy Supercross قرض گرفته شده و در MXGP 2019 هم شاهد وجود آن هستیم. این بخش هم از آن ویژگیهای جذاب بازی است که باعث میشود تا کاربران بتوانند بسته به سلیقه و ذوق خود، مسیرهایی را طراحی کنند و انواع و اقسام ابزار مورد نیاز هم در این بخش زیر دست آنها قرار میگیرد. شما میتوانید مسیرها را به سادهترین یا پیچیدهترین شکل ممکن طراحی کنید و این قضیه باعث میشود تا تنوع این بخش هم بسیار بالا باشد.
از لحاظ گرافیکی هم بازی وضعیت خیلی بدی ندارد. در توسعهی بازی از موتور آنریل انجین استفاده شده که تقریبا برای موارد مدنظر سازندگان موتور مطلوبی به شمار میرود. نکته مهم در مبحث گرافیکی بازی آب و هوای پویا است که به خوبی تاثیر خود را روی گیمپلی هم میگذارد. از لحاظ صوتی ولی واقعا بازی ضعیف است. افکتهای صوتی خیلی جالب نیستند و از سوی دیگر، عدم حضور یک گزارشگر و تکراری شدن سریع موسیقیها هم آزاردهنده است.
در مجموع، باید گفت که MXGP 2019 هم نمیتواند پل ورود مخاطبان جدید به دنیای بازیهای Milestone باشد. با این حال، این بازی میتواند برای طرفداران قدیمی سرگرمکننده عمل کند.
در مجموع، باید گفت که MXGP 2019 هم نمیتواند پل ورود مخاطبان جدید به دنیای بازیهای Milestone باشد. با این حال، این بازی میتواند برای طرفداران قدیمی سرگرمکننده عمل کند.
فیزیک مناسب
جلوههای بصری قابل قبول
ضعفهای آشکار در زمینه صوتی
عدم توفیق در جذب مخاطب جدید