ویژگیهایی که دوست داریم در بازی Starfield شاهد آنها باشیم
10 قابلیت که حضورشان در بازی جدید استودیوی بتسدا، رضایت طرفداران را به ارمغان خواهد آورد
«بتسدا گیم استودیوز» (Bethesda Game Studios) پس از سالها اقدام به معرفی «آیپی» (IP) جدیدی به نام Starfield نمود که در سبک جهان باز نقش آفرینی هم اکنون در دست ساخت قرار دارد، البته این را هم باید بگوییم که اخبار مربوط به بازی Starfield مدتها قبل از معرفی رسمی آن از سوی بتسدا، به بیرون از این استودیوی محبوب درز کرده بودند و معرفی این بازی، تنها حکم تاییدی بر شایعات منتشر شده در فضای مجازی بود.
اگر مشکلات اخیر بتسدا را فراموش کنیم، جای تردیدی وجود ندارد که این استودیو عملکرد فوقالعادهای در خصوص بازیهای نقش آفرینی داشته است و به همین دلیل، هیجان بسیار زیادی در خصوص آیپی جدید آنها داریم که اکنون قرار است بازیکنان را با کهکشانهایی ناشناخته آشنا کند. متاسفانه در حال حاضر اطلاعات زیادی از بازی Starfield در دست نیست اما همچون هر عنوان ویدئویی جدید دیگری که در دست ساخت قرار دارد، انتظار داریم که سازندگان این آیپی، ویژگیهای خاصی را در دسترس بازیکنان قرار دهند؛ در ادامه لیستی از ده ویژگی مورد علاقهمان را گردآوری کردهایم که امیدواریم در بازی جدید استودیوی بتسدا شاهد آنها باشیم:
دنیایی یکپارچه
وجود دنیایی یکپارچه در بازیهای جهان باز به یک استاندارد در آخرین نسل از کنسولها تبدیل شده است و در کمتر عنوانی شاهد عدم حضور این یکپارچگی در نقشهی آن هستیم؛ با وجود پیشرفتهای اخیر صنعت بازیسازی در خصوص یکپارچگی نقشههای بازی و حذف صفحات بارگذاری، اما بنظر میرسد که استودیوی بتسدا مشکلاتی در این زمینه دارد و حتی در جدیدترین عناوینشان نظیر Fallout 4 و Fallout 76 نیز شاهد عدم یکپارچگی نقشهی بازی هستیم و ورود یا خروج به ساختمانها یا ورود به شهر یا منطقهای جدید، منجر به خروج از نقشهی بازی و مواجه شدن با صفحهی بارگذاری خواهد شد؛ وجود چنین صفحات انتقال و بارگذاریی در بازیهای امروزی و مخصوصاً در عناوین جهان باز، منجر به ناامیدی بازیکنان شده و جذابیت نقشهی بازی را کاهش خواهد داد.
با وجود مشکلاتی که در آخرین عناوین بتسدا شاهد آنها بودیم، اما این استودیو ادعا کرده است که دست به بروزرسانی و توسعهی موتور بازیسازی خود زده و پیشرفتهای قابل توجهی بدست آورده است و اکنون از این پیشرفتها در ساخت بازی Starfield استفاده خواهد شد؛ با توجه به ادعای بتسدا، امیدواریم که مشکل عدم وجود یکپارچگی در نقشهی بازیهای آنها، مخصوصاً در عنوان Starfield از بین برود یا حداقل مدت زمان بارگذاریها به شکل قابل توجهی کاهش یابند.
تنوع در سیارات
با توجه به سبک علمی تخیلی و فضایی بازی Starfield، انتظار مشاهدهی المانهای منحصر بفردی را در این عنوان داریم، گرچه وجود چنین المانهایی صرفاً نه یک انتظار از جانب ما، بلکه یک الزام در بازیهایی نظیر Starfield است؛ بطور مثال همهی ما انتظار داریم که در یک بازی جهان باز (با ماهیت فضایی) شاهد چندین سیارهی قابل کاوش در یک کهکشان بسیار بزرگ باشیم و این انتظار در مورد عنوان Starfield نیز وجود دارد؛ البته در گذشته سازندگان مجموعه بازی Mass Effect و همچنین Mass Effect: Andromeda این امکان را برای ما فراهم کردند تا به سیارههای بسیار بزرگ و چشم نوازی سفر کنیم و در کنار کاوش در آنها، به مبارزه با نژادهای مختلف موجودات فضایی بپردازیم، اما امیدواریم که سازندگان Starfield چیزی فراتر از فرانچایز Mass Effect به ما نشان دهند.
خلق دنیایی بزرگ، پهناور، پویا (داینامیک) و جهان باز چیزی است که استودیوی بتسدا در آن تخصص دارد و امیدواریم که آنها بتوانند در بازی بعدی خود، بزرگترین دنیایی که تاکنون دست به ساخت آن زدهاند را بسازند؛ در نتیجه، اینکه انتظار داشته باشیم در بازی Starfield سیارات قابل کاوش متعدد و متنوعی را ببینیم، انتظار دور از ذهنی نیست.
یک جهان سیستماتیک
سازندگان بازیهای ویدئویی با گذشت زمان توجه بیشتری به گیمپلی و سیستماتیکتر کردن عناوین خود نمودهاند؛ گرچه توجه به روند سیستماتیک یک بازی، بحث جدیدی در صنعت بازیسازی و مخصوصاً عناوین جهان باز نیست و سازندگان متعددی در سالیان اخیر به این موضوع توجه داشتهاند؛ استودیوی بتسدا نیز همچون سایر رقیبان خود، توجه ویژهای به گیمپلی و روند سیستماتیک بازیهایش داشته است و انتظار داریم که به این موضوع در بازی Starfield نیز توجه شود؛ شاید از خود سوال کنید که اگر موضوع مطرح شده در این بحث، یکی از موارد مورد نظر بتسدا است، پس چرا یکی از جایگاههای لیست خود را به آن اختصاص دادهایم؟ اجازه دهید که این سوال را با طرح یک سوال پاسخ دهیم، چرا با وجود آنکه پلیاستیشن ۴ یا ایکسباکس وان داریم، به سراغ پلیاستیشن ۵ یا ایکسباکس سریایکس میرویم؟ علت این موضوع، ارتقاء سخت افزاری است؛ با وجود آنکه بتسدا یکی از پیشگامان در طراحی روند سیستماتیک به حساب میآید، اما انتظار داریم که در بازی Starfield دست به ارتقاء و توسعهی این روند زند. دنیای سیستماتیک بکار رفته در بازیهای Skyrim و Oblivion، در زمان خود یک دستاورد بینظیر به حساب میآمدند اما استفاده مجدد از آن دنیاها در عناوین Fallout 4 و Fallout 76، به ما نشان دادند که دستاورد دیروز، الزاماً موفقیتی در امروز نخواهد داشت، مخصوصاً وقتی با عناوینی همچون Breath of the Wild و Metal Gear Solid 5 سر و کار داشته باشیم.
بتسدا در مرحلهی اول باید نشان دهد که به روند گذشتهی خود پایبند است و اطمینان داریم که آن را اثبات خواهد کرد؛ در مرحلهی دوم، این استودیو باید تلاش کند که به بهبود و توسعهی روند سیستماتیک خود پرداخته و آن را تا درجهای بالا برد که تا پیش از این، به آن درجه دست نیافته بود و بازی Starfield را تبدیل به بازی Skyrim دیگری نماید.
توجه بیشتر به داستان بازی و ارزش گذاری روی تولید نهایی
در ارتباط با داستان بازیها، عناوین نقش آفرینی بتسدا همواره با مشکلات و تناقضات جدیی روبرو بودهاند؛ در حالیکه سازندگان این استودیو تبحر زیادی در ساخت جهانهای وسیع و بزرگ به همراه جزئیات بسیار غنیی دارند، اما زمانی که به مرحله داستان سرایی میرسند، کیفیت کار آنها به شکل قابل ملاحظهای کاهش پیدا میکند که در دنیای امروز، عدم بهرهمندی یک بازی از محتوای داستانی مناسب، میتواند کل کار را با شکست روبرو کند؛ از جمله عناوین این استودیو که با مشکل محتوای داستانی روبرو بود، میتوان به بازی Fallout 4 اشاره کرد؛ حتی بازی Skyrim به عنوان یکی از بهترین عناوین بتسدا نیز با مشکلاتی در زمینه داستان روبرو بود؛ بنابراین یکی از چیزهایی که در خصوص بازی Starfield ما را نگران میکند، فقدان محتوای داستانی مناسب است.
چیزی که بازی Starfield بسیار به آن نیاز دارد، بهرهمندی از یک محتوای داستانی مناسب و جذاب است، اما از این مهمتر، نحوهی ارائه و داستان سرایی این داستان است که حتی از محتوای آن نیز اهمیت بیشتری دارد. سبک و استایل داستان سرایی استودیوی بتسدا نیاز به بهبود دارد و لازمهی آن، وجود انیمیشن بهتر، انتخاب صداپیشگان مناسبتر، ارزش گذاری به تولید نهایی، استفاده از میان پردههای سینمایی بیشتر و موارد اینچنینی است.
توجه بیشتر به جزئیات فنی بازی
غیر ممکن است در مورد ویژگیهایی که دوست داریم در یکی از عناوین آیندهی بتسدا ببینیم صحبت کنیم و از جنبهی فنی آن غافل بمانیم. تا جاییکه یادمان میآید، بازیهای بتسدا همواره با مشکلات فنیی دست و پنجه نرم میکردند؛ گرچه وجود مشکلات فنی در بازیهای Oblivion و Skyrim مشهود بودند، اما با توجه به وجود عوامل دیگری در این بازیها، میتوانستیم از اشکالات تکنیکی چشمپوشی کنیم اما بعید است که طرفداران بتسدا، مجدداً این لطف را در حق استودیوی محبوبشان کرده و اشکالات فنی احتمالی بازی Starfield را نادیده بگیرند، مخصوصاً اگر این مشکلات بیش از حد معمول باشند.
بازیهایی نظیر Red Dead Redemption 2 ،Horizon Zero Dawn و The Legend of Zelda: Breath of the Wild به ما نشان دادند که یک عنوان ویدئویی میتواند از نقشهی جهان باز بسیار بزرگ و وسیعی برخوردار بوده و در عین حال، مشکلات فنی بسیار کمی داشته باشد. بتسدا نیاز دارد تا پیش از عرضهی بازی Starfield، آن را بخوبی بررسی کرده و مشکلات فنی را تا حد امکان کاهش دهد؛ بطور مثال، بتسدا مطمئناً میتوانست بسیاری از اشکالاتی که در بازی Fallout 76 وجود داشتند را تا پیش از عرضهی آن بررسی کرده و تا حد امکان آنها را برطرف کند، اما عمداً یا سهواً این اتفاق روی نداد و بازیکنان با انبوهی از مشکلات فنی ناامید کننده روبرو شدند.
توجه بیشتر به المانهای نقش آفرینی
به عنوان یکی از بزرگترین و برجستهترین سازندگان بازیهای ویدئویی در سبک نقش آفرینی، استودیوی بتسدا همواره تلاش کرده است تا به تمامی نیازها و انتظارات بازیکنان پاسخ دهد اما اخیراً بنظر میرسد که آنها در برآوردهسازی این انتظارات کوتاهیهایی داشتهاند؛ در مواردی هم که سازندگان بتسدا خواستهاند که پای خود را فراتر از گذشته بگذارند (نظیر بازی Fallout 4) از سوی دیگر بام به پایین افتاده و متحمل شکستهایی شدهاند؛ از جملهی این شکستها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نقص در سیستم تصمیم گیریها و پیامدهای آنها.
- محدودیت در گزینههای مکالمات.
- وجود مشکلاتی در المانهای پیشرفت بازی.
بجز موارد بالا، تصمیمات اشتباه دیگری نیز از سوی بتسدا در جهت بهبود روند بازی گرفته شد اما همهی آنها منجر به ناامید کنندهتر شدن بازی شدند.
در خصوص بازی Starfield، بتسدا باید مروری بر عناوین پیشین خود داشته باشد و ببیند که چه عملکردی در مورد آنها داشته است تا بار دیگر بتواند یک بازی نقش آفرینی هیجانانگیز خلق کند و سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهد.
برخورداری از نبردهای بهتر
از زمانی که یادمان میآید، بازیهای بتسدا در زمینهی مبارزات با مشکلاتی روبرو بودهاند؛ بطور مثال کیفیت مبارزات در دو بازی Fallout و The Elder Scrolls بسیار کمتر از حد انتظار بازیکنان بود. با توجه به آنکه بازی Starfield از سبک علمی تخیلی فضایی بهره میبرد، احتمالاً توجه زیادی به کیفیت مبارزات آن نخواهد شد اما لحظهای فکر کنید که این بازی چقدر جذاب و سرگرم کننده میشود اگر در آن شاهد «شمشیرهای لیزری» (Laser Swords) یا چکشهای انرژی بسیار بزرگی باشیم؛ البته اگر بتسدا بخواهد از چنین سلاحهایی در بازی Starfield استفاده کند، باید یک بازنگری اساسی در وضعیت مبارزات خود داشته باشد.
استفاده از سلاحهای متناسب با یک دنیای علمی تخیلی
جزئیات هیجانانگیز مختلفی در مورد بازی علمی تخیلی Starfield وجود دارند که تا اینجا در خصوص تعدادی از آنها صحبت کردهایم اما یکی از اصلیترین جزئیاتی که از پتانسیل بالایی برخوردار است و میتواند تاثیر بسیار زیادی روی گیمپلی این بازی داشته باشد، سلاحهای موجود در دنیای آن خواهند بود؛ حوادث بازی Starfield در آیندهای بسیار دور (زمانی که تکنولوژی به درجات بسیار بالایی رسیده است و سفرهای بین سیارهای به شکلی بسیار ساده امکانپذیر خواهند بود) روی میدهند و در نتیجه، باید از سلاحهایی متناسب با آن زمان استفاده شود.
بطور معمول بازیهایی مشابه با Starfield تمایل دارند تا از یک رویکرد مشابه در خصوص سلاحها استفاده کنند و امیدواریم که این وضعیت در بازی جدید استودیوی بتسدا کمی متفاوت باشد؛ به احتمال زیاد در این بازی به سلاحهای معمولیی چون انواع مسلسلها، سلاحهای خودکار، سلاحهای تک تیرانداز، شاتگانها و … دسترسی خواهیم داشت اما ما بدنبال چیزی فراتر از اینها هستیم، ما بدنبال سلاحهای منحصر بفرد و هیجانانگیزی هستیم که با یک دنیای علمی تخیلی فضایی سنخیت داشته باشند؛ بطور مثال شاید بد نباشد که سازندگان این بازی به ما اجازه دهند تا در میان سلاحهای خود، سلاحی داشته باشیم که از تکنولوژی بیگانگان استفاده میکند و این چیزی نیست که وجود آن در یک بازی نقش آفرینی ساخته شده توسط بتسدا دور از انتظار باشد.
قابلیت سفارشی سازی کشتی فضایی
با توجه به امکان وجود سفرهای فضایی در بازی Starfield، این احتمال وجود دارد که بازیکنان، یک کشتی فضایی متعلق به خودشان را در اختیار داشته باشند و امیدواریم در صورت صحت این فرضیه، سازندگان بازی امکان ارتقاء، سفارشیسازی، توسعهی فضای کشتی و امکانات دیگری از این دست را در اختیار بازیکنان قرار دهند و اطمینان داریم در صورت چنین کاری، تجربهی بینظیری را برای بازیکنان رقم خواهند زد؛ مطمئناً تجربهی یک سفر فضایی در یک بازی نقش آفرینی ساخته شده توسط بتسدا در خانه، میتواند بسیار هیجانانگیز و جذاب باشد.
وجود نژادهای مختلف
با توجه به تاریخچهی بتسدا، یکی از جزئیاتی که قطعاً در بازی Starfield شاهد آن خواهیم بود و نیازی به امیدواری در خصوص حضور آن در این بازی وجود ندارد، احتمال حضور نژادهای مختلف در این عنوان است؛ جهت اطمینان حاصل کردن از این حرف ما، تنها کافی است که نگاهی کوتاه به دنیای بازیهای Fallout و The Elder Scrolls داشته باشید تا شاهد نژادهای مختلفی از موجودات در این بازیها باشید؛ بجز حضور نژادهای مختلفی از موجودات در هر یک از بازیهای گفته شده، در هر یک از آنها شاهد شخصیتها، اهداف و ماموریتهای منحصر بفردی خواهید بود که با توجه به دنیای بازیها، تفاوت قابل ملاحظهای نسبت به یکدیگر دارند. در مورد بازی Starfield نیز انتظار مشاهدهی نژادهای بسیار متنوعی را داریم، نژادهایی که نه تنها روی زمین، بلکه در سیارات دیگری نیز حضور دارند و هر کدام از آنها دارای داستان و سنت مربوط به خود هستند و نحوهی برخورد و تصمیمات شما در خصوص آنها، میتواند تاثیر موقت یا دائمی و قابل توجهی روی داستان بازی داشته باشد. در بازیهای نقش آفرینی، ماموریتهای فرعی تاثیر بسیار زیادی روی داستان اصلی بازی دارند، حال فکر کنید که هر نژاد، ماموریت فرعی مربوط به خود را داشته باشد و تصمیمات شما در آن ماموریتها، میتواند تاثیر قابل توجهی روی داستان اصلی بازی بگذارد.
در حال حاضر هیچ تاریخ عرضهای برای بازی Starfield اعلام نشده است.