۱۵ نکته جذابی که باید از بازی Control بدانید
هر آنچه که باید از ساخته جدید استودیوی رمدی بدانید
بازیهای استودیوی رمدی اینترتینمنت معمولاً علاقه افرادی که آنها را تجربه میکنند به خود جلب میکند و برای این مهم نیز دلایل موجهی وجود دارد. ساختههای این استودیو ترکیبی از اکشن متعادل و داستانسرایی جذاب همراه با مفاهیمی منحصر به فرد است که نتیجه کار، تجربهای میشود که کمتر توسعه دهندهای سراغ ساخت چنین عناوینی میرود. بازی در دست انتشار رمدی، یعنی بازی Control، تجربهای هیجانانگیز و مشابه با ساختههای پیشین این استودیوست که انتظارات بالایی از آن میرود. از آنجایی که دیگر چیزی به عرضه این بازی مورد انتظار باقی نمانده است، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله، پانزده عدد از ویژگیهای جذاب بازی کنترل را که باید بدانید، گردآوری کنیم.
بستر
بازی Control در ساختمانی قابلتغییر از نظر شکلی و در جهانی دیگر روی میدهد که با نام Oldest House یا «قدیمیترین خانه» شناخته میشود. این ساختمان در حقیقت، مقر اصلی FBC یا اداره فدرال کنترل است که وظیفه پیگیری، مطالعه و کنترل قدرتهای ماوراءالطبیعه و اشیائی که در جهانِ بازی وجود دارند و هیچگونه توجیه علمی برای آنها موجود نیست، دارد. بازیباز کنترل شخصیتی به نام جسی فِیدِن (Jesse Faden) را بر عهده میگیرد که پس از اتفاقات غمانگیزی که در کودکی برای او روی داده است، صاحب قدرتها و تواناییهای ماوراء الطبیعی میشود. سالها پس از آن، جسی برای کشف چرایی و چیستی این قدرتها به ساختمان Oldest House میرود تا پرده از اسرار جهان مخوف بازی بردارد.
Oldest House
ساختمان Oldest House دقیقاً چیست؟ این ساختمان، آسمانخراشی بینظیر در نیویورک است که مشابه اشیاء مورد مطالعه قرار گرفتۀ FBC، قوانین دنیای واقعی را نقض میکند و فضای داخلی آن بسیار بزرگتر از آن چیزیست که فضای بیرونی آن نشان میدهد. به نظر میرسد که این ساختمان به ابعاد مختلفی متصل است و سالنها و اتاقهای آن دائماً در حال تغییر هستند. ورود جسی به مقر اصلی FBC با کمی بدشانسی، با حمله نیرویی فوق طبیعی موسوم به «Hiss» همراه میشود.
نیروی Hiss
بنابراین نیروی Hiss دقیقاً چیست؟ خُب، منشاء، هدف و طبیعت این نیرو تا حد زیادی ناشناخته است اما جسی زمانی که وارد مقر Oldest House میشود، خود را وسط حمله Hiss به این ساختمان پیدا میکند. نیروی Hiss رئیس FBC را میکشد و سلاح Service Weapon – سلاحی که توانایی انتخاب دارد و میتواند مشخص کند که چه کسی رئیس سازمان FBC باشد – نیز تصمیم میگیرد تا جسی فیدن مالکیتش را بر عهده بگیرد. او که اینک نقش جدیدی را بر عهده دارد، تلاش میکند تا با شکست نیروی Hiss بار دیگر کنترل Oldest House را بدست آورد. در عین حال، جسی به دنبال کشف ریشه قدرتهای ماوراء الطبیعه خود نیز هست.
شخصیتها
ما قبلاً در خصوص شخصیت جسی فیدن که قدرتهای فرا طبیعی بدست آورده و به یک باره خود را در نقش مدیر FBC میبیند صحبت کردهایم اما دیگر شخصیتهای اصلی خط داستانی بازی Control چه کسانی هستند؟ زکریا ترنچ (Zachariah Trench) یکی از شخصیتهای اصلی این بازی محسوب میشود که همان مدیر سابق FBCست که در ابتدای بازی میمیرد؛ البته در ادامه داستان، او به نوعی و به عنوان یک روح یا Force Ghost در بازی حضور پیدا خواهد کرد. جیمز مککافری (James McCaffrey) وظیفه بازی در این نقش را بر عهده دارد که پیش از این ایفای نقش مکس پین و همچنین توماس زین در بازی Alan Wake را بر عهده داشته است. از جمله دیگر شخصیتهای این بازی میتوان به دکتر کسپر دارلینگ (Dr. Casper Darling) اشاره کرد که رئیس بخش تحقیقات FBC است و متیو پورتا (Matthew Porretta) – بازیگر نقش آلن ویک – به آن روح بخشیده است.
سلاحهای خدماتی
به موضوع اسلحه Service Weapon باز گردیم – همان شیء قدرتِ مرموزی که خود انتخاب میکند چه کسی آن را در دست بگیرد و چه کسی رئیس سازمان FBC باشد. Service Weapon یکی از ابزارهای بسیار مهم بازی Control شناخته میشود. این وسیله سلاحیست که میتواند درست مشابه خود Oldest House، به اشکال و فرمهای مختلفی تغییر شکل دهد و روشهای مختلفی را برای مبارزه، پیش روی بازیباز قرار دهد. از Service Weapon میتوان به عنوان تکتیرانداز، سلاحهای بُردِ کوتاه و یا مسلسل استفاده کرد.
تواناییها
علاوه بر Service Weapon، جسی تواناییهای فرا طبیعی متعددی دارد که میتواند از آنها برای اهداف مختلف استفاده کند. از جمله این تواناییها میتوان به توانایی به حرکت در آوردن اجسام از راه دور و شناور شدن در فضا و حتی کنترل ذهن دشمنان اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از تواناییهای جسی او را قادر میسازد تا اشیاء و وسایلی که در اطراف او قرار دارند را کنترل کرده و به عنوان سپر در برابر آماج تیرهای دشمن استفاده کند. استفاده از این تواناییها و همچنین سلاح Service Weapon باعث کاهش نوار انرژی جسی فیدن میشود و بازیبازان باید برای مبارزه بهتر با دشمنان، این روند را متعادل سازند.
ارتقاءها
دقیقاً چطور میتوانید از این تواناییهای عالی ذکر شده بهرهمند شوید؟ جسی با جستجو در Oldest House میتواند چیزهای عجیب و غریب زیادی بیاموزد و چیزهایی موسوم به «اشیاء قدرت» را پیدا کند که قدرتهای جدیدی را برای او به ارمغان خواهند آورد. علاوه بر اینها، خود سلاح Service Weapon نیز از طریق درخت مهارت، قابل ارتقاء و بهروزرسانی است.
سلامتی
بر خلاف بیشتر بازیهای تیراندازی مدرن، بازی Control حاوی سیستم سلامتی خودکار نیست. در هنگام مبارزه، باید مراقب باشید که چگونه به موقعیتهای مد نظر خود نزدیک میشوید زیرا اگر برای چند ثانیه آسیبی نبینید، سلامتی شما احیا نخواهد شد. در عوض، برای احیای سلامتی خود باید از بستههای سلامتی افتاده از اجساد دشمنانتان استفاده کنید.
مترویدوانیا
بر خلاف ساختههای قبلی استودیوی رمدی (Remedy Entertainment) که اکثراً عناوینی خطی بودند، Control جهان بازتری دارد. طراحی مراحل Oldest House کاملاً مترویدوانیایی خواهد بود و میتوان به صورت غیرخطی به جستجو و کاوش در آن پرداخت. در طول بازی، به همان میزانی که جسی قدرتها و ارتقاءهای جدیدی بدست میآورد، میتواند به مناطق غیرقابلدسترسی قبلی برود و در آنها کاوش کند. در عین حال، با جستجو در این مناطق، به قدرتها و آیتمهای جدید و همچنین ماموریتهای جدید و جانبی متعددی دسترسی خواهید داشت.
Control Pointها
البته که سیستم سفر سریع (Fast Travel) نیز در بازی Control وجود دارد تا گشت و گذار و راهیابی مسیر در Oldest House را کارآمدتر سازد. مناطقی موسوم به Control Point به صورت پراکنده در جهان بازی وجود دارند که همانطور که از نام آنها پیداست، بازیبازان میتوانند کنترل آنها را بدست بگیرند و به صورت سریع از یک کنترل پوینت به کنترل پوینتی دیگر در نقشه، جابجا شوند.
ماموریتهای جانبی
بله، بازی Control حاوی ماموریتهای جانبی متعددی خواهد بود که نکته مثبتی برای یک عنوان ساخته شده توسط استودیوی رمدی محسوب میشود و ساختار آن را بیش از پیش، غیرخطی میکند. رمدی گفته که ماموریتهای جانبی بازی Control عمق بیشتری به آن بخشیده و درباره داستانهای پسزمینه جهان آن هستند که باعث میشود بازیباز اطلاعات بیشتری از Oldest House، سازمان FBC و غیره بدست آورد. البته، قطعاً در طی این مراحل جانبی، با شخصیتهای جدید و متعددی نیز روبرو خواهیم شد.
مدت زمان بازی
با در نظر گرفتن محتوای اضافه، ساختار غیرخطی و طراحی مراحل مترویدوانیایی، Control به بازی طولانیتری نسبت به آنچه که از استودیوی رمدی اینترتینمنت انتظار داریم تبدیل خواهد شد. توسعه دهندگان این بازی ابراز داشتهاند که تجربه بخش کمپین داستانی آن همراه با انجام «چند» ماموریت جانبی، چیزی بین ۱۵ الی ۲۰ ساعت زمان خواهد برد.
موسیقی متن
استودیوی رمدی اینترتینمنت در حال همکاری با آهنگسازان مشهوری نظیر مارتین استیگ اندرسون (Martin Stig Andersen) و پتری آلانکو (Petri Alanko) است که به طور مشترک، موسیقی متن بازی Control را میسازند. پتری آلانکو سابقه همکاری با استودیوی رمدی را داشته و تا به حال، موسیقی متن عناوینی نظیر Alan Wake و Quantum Break را ساخته است. در عین حال، مارتین استیگ اندرسون نیز ساخت موسیقی متن بازیهایی نظیر Limbo، Inside و Wolfenstein 2: The New Colossus (به صورت مشترک) را در کارنامه کاری و هنری خود دارد.
بستههای الحاقی
قرار است دو بسته گسترشدهنده به عنوان محتوای پس از عرضه برای بازی Control عرضه شود. این بستهها که با نام «The Foundation» و «Awe» شناخته میشوند، حاوی مناطق جدید، محتوای داستانی تازه، ماموریتها و حالتهای گیمپلی جدید میشوند. با این حال، Expansion Pass بازی و بستههای گسترشدهنده آن به صورت مجزا، انحصاریِ زمانیِ کنسولِ پلیاستیشن ۴ هستند. The Foundation برای عرضه تا پیش از پایان سال ۲۰۱۹ میلادی برنامهریزی شده است.
فروشگاه اپیک گیمز
«آیا این بازی برروی فروشگاه استیم قرار خواهد گرفت؟» سوالیست که این روزها درباره بازیهای زیادی مطرح میشود. در خصوص بازی Control، پاسخ این سوال «خیر» است؛ حداقل برای مدتی. Control، برای رایانههای شخصی، در زمان عرضه به صورت انحصاری برروی فروشگاه اپیک گیمز استور قرار خواهد گرفت و انتظار میرود تا یک سال پس از عرضه آن، برروی فروشگاه استیم نیز در دسترس قرار گیرد.
بازی Control در تاریخ سه شنبه ۵ شهریور ماه مصادف با ۲۷ آگست ۲۰۱۹ میلادی برای پلتفرمهای پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان و رایانههای شخصی عرضه و منتشر خواهد شد.