مقالات ترجمه‌ای

داستان Halo قسمت سیزدهم: اختلاف بزرگ بین قوم‌های کاوننت

اتحاد بزرگ درهم می‌شکند

در مقاله پیشین داستان Halo، نگاهی به اتفاقات Halo 3: ODST داشتیم که وقایع آن با وقایع ابتدای Halo 2 در ارتباط بود. در این مقاله می‌خواهیم به Halo 2 برگردیم و نیمه دوم داستان بازی را پوشش دهیم. اتفاقاتی که منجر به یک جنگ داخلی خونین بین کاوننت شد.

همه آنچه که باید از دنیای هیلو بدانید
خواندن

۲۰ اکتبر سال ۲۵۵۲: آربیتر به سزا رفومی حمله می‌کند

h2 gas mine raid
آربیتر و متحدینش به صورت مخفیانه به منطقه سزا رفومی که تحت پوشش یک طوفان بود، حمله کردند

در ۲۰ اکتبر، آربیتر جدید به نام تل وادامی (Thel Vadamee) به ماموریت خود یعنی کشتن سزا رفومی که یک معدن گازی در سیاره Threshold را پایگاه خود قرار داده بود، اعزام شد. غیر از وادامی، یک فرمانده عملیات‌های خاص به نام آرتاس وادومی (Rtas Vadumee) به محل اعزام شد تا با نیروهای خود از عملیات پشتیبانی کنند. تیم حمله در حالی که یک طوفان شدید در جریان بود، خارج از پایگاه فرود آمدند و درهای آن‌ جا را هک کردند و داخل شدند.

آربیتر و همرزمانش زمانی که داخل شدند، قابلیت استتار خود را فعال کردند تا به صورت مخفیانه سربازان رفومی را بکشند. تیم حمله بالاخره توانست به رفومی برسد اما دیگر دیر شده بود. رفومی توانسته بود با یک هواپیمای بَنشی (Banshee) به منطقه دیگری از پایگاه فرار کند. آربیتر هم یک هواپیمای بَنشی دیگر را برای خودش دزدید و به دنبال رفومی رفت و در نهایت محل جدید رفومی را پیدا کرد و منتظر نیروهای کمکی شد.

زمانی که تیم حمله داخل شدند با یک صحنه ناخوشایند مواجه می‌شوند: Flood. رفومی که چاره دیگری نداشت، Floodها را که فوررانرها زمانی برای مطالعه در این پایگاه نگهداری می‌کردند، آزاد کرد و این انگل‌ها شروع به درگیر شدن با هر دو نیروهای آربیتر و رفومی کردند. این موقعیت هرج و مرج به رفومی زمان لازم را داد تا به قسمت سپری معدن گاز برود که آربیتر نمی‌توانست به آن وارد شود. آربیتر برای این که او را مجبور به بیرون آمدن کند، با استفاده از شمشیر انرژی خود کابل‌های پایگاه که آن را روی هوا معلق می‌کرد را برید و باعث شد که کل پایگاه در حالت افتادن معلق شود.

این نقشه جواب داد و رفومی دوباره از محلش با یک بنشی فرار کرد و به پناهگاهی رفت که دارای یک سفینه فرار بود. با این حال، آربیتر و نیروهاش توانستند به موقع به آن جا برسند و متوقفش کنند. رفومی که دیگر نمی‌توانست فرار کند، سعی کرد تا چیزهایی که از گیلتی اسپارک درباره پیامبران و دروغ‌هایش فهمیده به آربیتر بگوید. اما موقعیت خیلی سریع تبدیل به یک خون و خون‌ریزی شد و رفومی کشته شد. نیروهای کاوننت کمی بعد گیلتی اسپارک را دستگیر کردند.

۲ نوامبر سال ۲۵۵۲: مسترچیف پیامبر پشیمانی را می‌کشد

halo2 chief rockets

پیامبر پشیمانی و نیروهایش دو هفته پس از فرار از نبرد زمین، از Slipspace خود خارج شده و وارد حلقه Halo جدیدی به نام Installation 05 شدند. البته آن‌ها نمی‌دانستند که مسترچیف و هم‌رزمانش با سفینه خودشان از این Slipspace برای تعقیب آن‌ها استفاده کرده‌اند. در حالی که کاوننت سعی داشت روی حلقه فرود بیاید نیروهای UNSC به آن‌ها به صورت غافل‌گیرانه‌ای که انتظارش را نداشتند، حمله کردند. میراندا کیز و گروهبان جانسون شروع به جستجو برای کتابخانه Installation کردند تا ایندکس آن را پیدا کنند و استفاده کاوننت از آن پیشگیری کنند. مسترچیف و گروه بزرگی متشکل از سربازان و ODSTها، حمله را به سمت پیامبر پشیمانی ترتیب دادند. پیامبر پشیمانی در هنگامی که سعی در عقب‌نشینی داشت، پیامی را به پیامبر حقیقت فرستاد تا از حمله عجولانه خود به زمین عذرخواهی کرده و درخواست نیروی کمکی کند. بادیگاردهای پیامبر پشیمانی و دیگر نیروهای کاوننت توانستند بیشتر نیروهای کمکی مسترچیف را از پا دربیاورند اما این چیف بود که توانست با موفقیت پیامبر پشیمانی را به قتل برساند.

کمی بعد، نیروهای کمکی کاوننت از راه رسیدند. زمانی که فهمیدند خیلی دیر به نجات پیامبر پشیمانی آمده‌اند، سعی کردند تا با بمباران پلاسمایی منطقه، مسترچیف را بکشند. چیف توانست با پریدن به داخل دریاچه‌ای که در نزدیکی بود فرار کند اما با این کار، یک موجود عجیب دست و پای او را بست و او را دستگیر کرد.

با این حال، چیزی که هیچ‌ کس نمی‌دانست این بود که پیامبر حقیقت از قصد نیروهای پشتیبانی را معطل کرد تا به مسترچیف زمان بدهد که پیامبر پشیمانی را بکشد. او دو دلیل برای این کار داشت: می‌خواست که قدرت خودش بین کاوننت را بیشتر کند و همین‌طور نیاز به بهانه‌ای داشت تا سانگ‌هایلی‌ها را تنزل رتبه بدهد و جیرال‌هانی را به عنوان گونه اصلی نبرد کاوننت جایگزین کند. دلیل دوم به این خاطر است که جیرال‌هانی‌ها ایمانی بدون شبهه داشتند و سوال نمی‌پرسیدند در حالی که سانگ‌هایلی‌ها باهوش‌تر بودند و ممکن بود حقیقت را در مورد دروغ بودن سفر بزرگ متوجه شوند. پیامبر حقیقت با اجازه دادن به مسترچیف برای کشتن پیامبر پشیمانی، توانست قوم سانگ‌هایلی را طوری جلوه دهد که برای حکومت کاوننت مایه شرمندگی هستند، با صرف نظر از این نکته که اگر نیروهای پشتیبانی می‌توانستند زودتر به محل برسند احتمالا قادر به کشتن مسترچیف بودند.

آربیتر ایندکس را پیدا می‌کند

h2a library
کتابخانه Installation 05 دارای ایندکس بود، کلیدی که با آن می‌شد حلقه را فعال کرد

پس از این که آربیتر از ماموریت قتل خود برگشت، به او ماموریت جدیدی توسط پیامبران داده شد: ایندکس Installation 05 را پیدا کند. کاوننت با بازجویی از گیلتی اسپارک متوجه شد که برای فعال کردن حلقه و رفتن به سوی سفر بزرگ هم به ایندکس و هم به یک انسان نیاز دارند. بنابراین پیامبران تصمیم گرفتند از آربیتر که هنوز زنده بود استفاده کنند. اما آربیتر پیش از رفتن متوجه شد که جیرال‌هانی جایگزین سانگ‌هایلی به عنوان محافظین پیامبران شده بودند، همان‌طور که پیامبر حقیقت نقشه چیده بود. این آغازی بر تشنج در بین قوم‌های کاوننت شد.

آربیتر در نزدیکی محل کتابخانه فرود آمد و با صحنه درگیری بین Flood با سنتینل‌های دفاعی Installation 05 و همین‌طور نیروهای زمینی کاوننت مواجه شد. او راهش را از بین نبردی که به وجود آمده بود باز کرد و به همراه چندین سانگ‌هایلی که توسط آرتاس وادومی رهبری می‌شدند، توانست ایندکس را پیدا کند. با این حال، گروهبان جانسون و میراندا کیز از UNSC توانستند آن را زودتر پیدا کنند. آربیتر توانست هر دو انسان را در مبارزه از نزدیک شکست دهد اما درست در زمانی که می‌خواست ایندکس را بردارد توسط تارتاروس (Tartarus)، سردسته جیرال‌هانی‌ها مورد حمله قرار گرفت.

تارتاروس قبل از این که آربیتر را درون حفره‌ای که در نزدیکی بود بیندازد، به او با حالت پیروزانه‌ای توضیح داد که از پیامبر حقیقت ماموریت گرفته تا سانگ‌هایلی‌ها را قتل عام کند. آربیتر در زمانی که در حال سقوط بود توسط همان موجود عجیبی که مسترچیف را دستگیر کرده بود، نجات یافت. گروهبان جانسون و میراندا کیز توسط تارتاروس زندانی شدند تا از DNA آن‌ها برای فعال کردن حلقه استفاده شود.

Gravemind به مسترچیف و آربیتر کمک می‌کند

h2a gravemind
Gravemind توضیح می‌دهد که اگر حلقه فعال شود تمام انسان‌ها، کاوننت و Flood از بین می‌روند.

مسترچیف و آربیتر هردو زمانی که به هوش آمدند متوجه شدند که توسط Gravemind در هوا معلق هستند. Gravemind به دلیل تشدید جنگ در Installation 05 به وجود آمده بود. Gravemind به این موضوع اشاره کرد که با وجود دشمن بودن تمام افرادی که در آن جا هستند، اما اگر حلقه همان طور که کاوننت نقشه ریخته فعال شود هیچ کدام زنده نمی‌مانند. بنابراین نقشه‌ای را پیشنهاد کرد: مسترچیف و آربیتر مکان‌هایی که ممکن است ایندکس در آن جا باشد را جستجو کنند. Gravemind با استفاده از تکنولوژی تلپورتی که با دستگیر کردن ناظر Installation 05 به دست آورده بود، این دو مبارز را به راهشان فرستاد.

مسترچیف به High Charity دقیقا در اتاق تاج و تخت پیامبر حقیقت و پیامبر بخشش (Prophet of Mercy) فرستاده شد. پیامبران توسط محافظین خود از اتاق فرار کردند اما چیف موفق شد دشمنانی که با او درگیر شدند را شکست دهد. در حالی که مسترچیف و کورتانا در جستجوی ایندکس رفتند، چیزی را کشف کردند که انتظارش را نداشتند: سانگ‌هایلی و جیرال‌هانی در حال جنگ با یکدیگر بودند و دیگر قوم‌های کاوننت هر کدام با یکی از این دو متحد شده بودند. نقشه پیامبر حقیقت برای نابود کردن سانگ‌هایلی حالا کاملا آغاز شده بود و شروع اختلاف بزرگ بین کاوننت را رقم زد. بعلاوه، کشتی UNSC که به حلقه آمده بود کاملا توسط Flood آلوده شده بود و در High Charity سقوط کرد. Flood شروع به گسترش کرد و به وضعیت آشوبی که به وجود آمده بود اضافه شد.

h2a truth betrayal
پیامبر حقیقت به یک Flood اجازه داد تا پیامبر بخشش را بکشد تا کنترل کامل را بر کاوننت داشته باشد

کورتانا که نمی‌توانست ایندکس را پیدا کند، نقشه‌ای چید: اگر از ایندکس برای فعال کردن حلقه استفاده می‌شد، پس او با هک کردن کشتی UNSC که پر از Flood بود و منفجر کردن موتورهایش می‌توانست High Charity و بخشی از Installation 05 را منفجر کرده و از شلیک آن درست مثل Installation 04 جلوگیری کند. مسترچیف هم در این زمان می‌توانست به دنبال پیامبرانی که فرار کرده‌اند برود و آن‌ها را بکشد. بنابراین چیف باید از کورتانا جدا می‌شد.

در زمانی که پیامبران آماده می‌شدند تا با Dreadnought فوررانر خود به زمین بروند و با نیروهایشان که پیامبر حقیقت در جریان وقایع Halo 3: ODST فرستاده بود ملحق شوند، Flood به آن‌ها حمله می‌کند. در حالی که جیرال‌هانی‌‌ها توانستند بیشتر Floodها را از بین ببرند، اما یک Flood توانست خودش را به پیامبر بخشش برساند و به او حمله کند. پیامبر حقیقت به بقیه دستور داد که عقب بمانند و اجازه دهند که پیامبر بخشش کشته شود تا او بتواند کنترل کامل را بر کاوننت داشته باشد. سپس او ایندکس را به تارتاروس داد و به او دستور داد تا حلقه را فعال کند و سفر بزرگ را آغاز نماید. در واقعیت پیامبر حقیقت می‌دانست که حلقه‌ها چیزی به نام سفر بزرگ را آغاز نمی‌کنند و حدس زده بود (به درستی) که حلقه‌ها یک سلاح هستند. او به تارتاروس گفت تا Installation 05 را فعال کند به امید این که هرچیزی که در آن محدوده زنده است نابود شود تا تمام مدارکی که علیه او بودند از بین برود و او و نیروهای عظیمش در زمین بدون آسیب بمانند.  مسترچیف در لحظه آخر و قبل از بلند شدن توانست داخل کشتی پیامبر حقیقت شود.

آربیتر تارتاروس را متوقف می‌کند

h2a arbiter heroآربیتر به جنگلی در نزدیکی اتاق کنترل Installation 05 فرستاده شده بود. کمی پس از رسیدن تارتاروس را دید که در حال بردن ایندکس و انسان‌های دستگیر شده به پایگاه بود. آربیتر که می‌دانست باید چه کار کند، تصمیم گرفت تا تارتاروس را متوقف کند. در میانه مسیر، او با تعدادی سانگ‌هایلی، اونگ‌گوی و ماگالک‌گولو متحد شد و با همدیگر شروع به کشتن جیرال‌هانی‌ها کردند. در این زمان بود که آربیتر متوجه شد تمام چیزهایی که سزا رفومی به او گفته حقیقت داشته است: سفر بزرگ یک دروغ بوده و سانگ‌هایلی برای سالیان سال چشمشان را در برابر آن بسته بودند.

آربیتر یک مشکل داشت: اتاق کنترل دروازه بسیار سختی داشت که با هیچ اسلحه‌ای که آن‌ها داشتند نابود نمی‌شد. با این حال، نیروهای آربیتر توانسته بودند جیرال‌هانی‌هایی که در حالت نگهبانی از گروهبان جانسون بودند را بکشند و به او و سربازانش اجازه دهد تا زمان کافی برای سوار شدن به Scarab Walker را داشته باشند و کنترل آن را به دست بگیرند. سانگ‌هایلی و انسان‌ها اتحادی را از سر نیاز شکل دادند. آربیتر با یک بنشی از Scarab جانسون محافظت می‌کرد تا او بتواند با اسلحه Scarab در اتاق کنترل را نابود کند. با نابود شدن در، هردو به داخل رفتند.

تارتاروس و نیروهایش سعی داشتند تا میراندا کیز را مجبور کنند که حلقه را با ایندکس فعال کند. اما ظاهر شدن آربیتر او را شکه کرد چرا که فکر می‌کرد مرده است. آربیتر به تارتاروس دست صلح پیشنهاد داد چرا که می‌دانست جیرال‌هانی‌ها هم مثل سانگ‌هایلی‌ها در مورد سفر بزرگ گول خورده بودند، اما تارتاروس دست او را رد داد. آربیتر که چاره دیگری نداشت، همراه با متحدینش تارتاروس و نیروهایش را کشتند و بنابراین خطر حلقه Halo را نابود کردند. گیلتی اسپارک که تارتاروس او را با خود آورده بود توضیح داد که چون پروسه‌ی شلیک حلقه آغاز شده اما سپس متوقف شده، تمام دیگر حلقه‌ها در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند و می‌توانند از یک مکان فعال شوند: Ark.

عواقب بعدی

arbiter friendsبا این که خطر Installation 05 از بین رفته بود، اما اختلاف بزرگ بین کاوننت تازه شدت گرفت. سانگ‌هایلی، جیرال‌هانی و Flood همگی در High Charity در حال نبرد بودند. در نهایت، سانگ‌هایلی توانست به دلیل تاکتیک‌های برترشان جیرال‌هانی را شکست دهد اما خطر Flood به نظر می‌رسید که غیر قابل توقف است، بنابراین سانگ‌هایلی به کشتی‌های فضایی خود عقب‌نشینی کرد و برای پیشگیری از گسترش سرایت Floodها از High Charity یک راه‌بندان با کشتی‌هایشان ایجاد کردند. گروهی از کشتی‌های سانگ‌هایلی به Installation 05 فرستاده شدند تا آن را بمباران پلاسمایی کنند و از گسترش Floodها از آن جا هم جلوگیری کنند.

با این حال، پیروزی سانگ‌هایلی کوچک بود. پیامبر حقیقت با نیروهای وفادار جیرال‌هانی خود به زمین رفته بودند و در حال جستجوی چیزی بودند که می‌توانست آن‌ها را به Ark راهی کند…

عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x