راهنمای بازیراهنمای بازی رومیزی

راهنمای بازی اونو | چطور UNO بازی کنیم؟

اُنووووو

بازی اونو (UNO) یکی از محبوب‌ترین و همچنین معروف‌ترین بازی‌های کارتی است که دهه‌ها مهمان جمع‌های خانوادگی و دوستانه در تمام کشورها بوده است. در واقع بازی اونو در سال ۱۹۷۱ و توسط یک آرایشگر آمریکایی به اسم مرل رابینز (Merle Robbins) اختراع شد و از آن زمان تا کنون موفق به فروش بیش از ۱۵۱ میلیون نسخه از آن شده است.

فرقی نمی‌کند که یک بازیکن باتجربه باشید یا اینکه برای اولین بار پا به دنیای بازی‌های کارتی گذاشته باشید؛ بازی اونو قوانین و انتخاب‌های مشخص و ساده‌ای دارد که قابل درک و آسان‌اند و می‌توانید به راحتی آنها را فرا بگیرید. پس با پیکسل آرتس و راهنمای بازی اونو همراه باشید.

راهنمای بازی UNO 

UNO Shuffle The Cards

شما می‌توانید بازی اونو را با ۲ الی ۱۰ بازیکن بالای ۷ سال انجام دهید. در مرحله اول، یک بسته از کارت‌های اونو را بردارید و تمام ۱۰۸ کارت را بر بزنید. بعد از به هم زدن کارت‌ها، به هر بازیکن هفت کارت بدهید و مطمئن شوید که تمامی بازیکنان هفت کارت دریافت کرده‌اند. تمام بازیکنان باید کارت‌های خود را به صورتی پایین نگه دارند که محتوای روی کارت آنها مشخص نباشد.

UNO Rest of the cards

مابقی کارت‌ها را دسته کنید و به پشت (جوری که محتوای آنها مشخص نباشد) بر روی میز بگذارید.

UNO Pile of cards

برای شروع بازی، اولین کارت از دسته کارت‌های روی میز را بردارید و برگردانید. کارت برداشته شده را کنار دسته کارت‌ها بگذارید، اما آن را برگردانید و طوری قرار دهید که محتوای روی آن قابل دیدن باشد. شما در واقع از این کارت برای شروع بازی استفاده خواهید کرد و این کارت در بین کارت‌های استفاده شده دسته‌بندی می‌شود.

راهنمای پرتاب کردن در بازی NBA 2K21
خواندن

UNO Match the color

بازی از سمت چپ کسی که کارت‌ها را بین بازیکنان پخش کرده است شروع می‌شود. معمولا بازی اونو به صورت ساعت‌گرد و از سمت چپ بازیکنی که کارت‌ها را پخش کرده است آغاز می‌گردد. بازیکن سمت چپ فردی که کارت‌ها را پخش کرده، باید کارتی رو کند که با رنگ، عدد، کلمه و یا نماد کارتی که بازی با آن شروع شده و روی میز قرار گرفته مطابقت داشته باشد. کارتی که هر بازیکن رو می‌کند باید روی کارت ابتدایی که بازی با آن شروع شده است قرار بگیرد. سپس بازیکن بعدی باید همین عمل را تکرار کند و به دنبال کارتی با علائم مشابه باشد.

به عنوان مثال، اگر کارتی که بازی با آن شروع شده کارتی قرمز و با عدد ۸ باشد، باید بین کارت‌های خود یک کارت قرمز و یا کارتی با هر رنگ دلخواه اما با شماره ۸ رو کنید.

UNO picking the cards

اما اگر نوبت به شما رسید و هیچ کارتی نداشتید که با عدد، رنگ و یا نماد کارت آغازین مطابقت داشته باشد، باید یک کارت از روی دسته کارت‌های ذخیره بردارید و به جمع کارت‌های خود اضافه کنید. اگر کارتی که از روی دسته کارت‌های ذخیره برداشتید با رنگ و عدد و یا نماد کارت ابتدایی مطابقت داشت باید بلافاصله با کارت خود بازی کنید.

اگر با کارتی که از دسته کارت‌های ذخیره برداشته‌اید نیز توانایی بازی ندارید (که این بدان معناست که کارت جدید شما با هیچ‌کدام از نشانه‌های کارت ابتدایی مطابقت ندارد) بازیکن کناری شما باید نوبت خود را بازی کند.

UNO wild cards

در بازی اونو علاوه بر کارت‌های ساده که تنها دارای رنگ و عدد هستند، دسته دیگری از کارت‌ها وجود دارند که از آنها به عنوان کارت‌های Action یاد می‌شود.

راهنمای بازی Dying Light 2 | نکاتی برای تازه‌واردین
خواندن

کارت‌های Wild: هر زمان که کارت Wild بر روی زمین گذاشته شود، بازیکن می‌تواند رنگ دلخواه خود برای ادامه بازی را اعلام کند. به عنوان مثال اگر کارت ابتدایی، یک کارت سبز با شماره پنج باشد، بازیکنی که کارت Wild را رو می‌کند می‌تواند اعلام کند که بازی با رنگ قرمز ادامه پیدا کند. از این کارت‌ها در هر زمانی می‌توان استفاده نمود و تفاوتی ندارد که کارت روی میز به چه رنگی باشد.
اگر کارتی که بازی با آن شروع می‌شود و بر روی میز گذاشته می‌شود یک کارت Wild باشد، بازیکن سمت چپ پخش کننده کارت‌ها باید رنگ انتخابی خود را اعلام کند.

کارت‌های Draw: اگر کارت Draw بر روی زمین گذاشته شود، بازیکن کناری شما باید دو کارت از دسته کارت‌های ذخیره را بردارد و علاوه بر آن نوبت او حذف می‌شود و دیگر نمی‌تواند در آن نوبت بازی کند. البته شما فقط زمانی می‌توانید از کارت‌های Wild استفاده کنید که رنگ کارت Wild شما با رنگ کارت رو شده بر روی میز یکسان باشد.
اگر کارت شروع کننده بازی یک کارت Draw باشد، بازیکن سمت چپ پخش کننده باید دو کارت بردارد و نوبت خود را بازی نکند تا بازیکن کناری نوبت خود را بازی کند.

کارت‌های Skip: در بازی اونو، کارت‌های Skip (که به شکل یک دایره با یک خط درون آن هستند) نوبت نفر بعدی را حذف می‌کنند. به طور مثال اگر شما یک کارت Skip رو کنید، بازیکن کناری شما تا یک نوبت حق بازی کردن ندارد و اگر کارت ابتدایی بازی از نوع کارت‌های Skip بود، نوبت نفر اول می‌سوزد و بازی باید از بازیکن دوم شروع شود.
کارت‌های Skip نیز تنها زمانی قابلیت استفاده دارند که رنگ آنها با رنگ کارت روی میز یکسان باشد.

راهنمای بازی Rise of Kingdoms | آموزش نکات مهم
خواندن

کارت‌های Reverse: با رو کردن کارت Reverse (که به شکل دو فلش مخالفت جهت یکدیگر هستند)، جهت بازی تغییر می‌کند. مثلا اگر بازی را به صورت پاد ساعت‌گرد شروع کرده باشید، بعد از ارائه کارت Reverse جهت بازی ساعت‌گرد می‌شود و مجدد نوبت بازی کردن فرد کناری شما می‌شود. اگر به صورت دو نفره بازی می‌کنید، با رو کردن کارت Reverse باعث سوختن نوبت حریف می‌شوید و باید دو دست پشت سر هم بازی کنید و این یعنی در بازی‌های دو نفره، کارت‌های Reverse و Skip عملکرد یکسانی خواهند داشت. کارت‌های Reverse نیز مانند کارت‌های دیگر (به جز Wild) نیاز به یکسان بودن رنگشان با رنگ کارت روی میز دارند.

کارت‌های Wild Draw 4: کارت‌های Wild Draw 4 در بازی اونو مانند کارت‌های Wild عمل می‌کنند؛ با این تفاوت که علاوه بر تعویض رنگ کارت بازی به دلخواه شما، بازیکن سمت چپ شما نیز مجبور است که چهار کارت از دسته کارت‌های ذخیره بازی بردارد. از کارت Wild Draw 4 تنها زمانی می‌توان استفاده نمود که بازیکن هیچ کارت دیگری هم رنگ با کارت رو شده بر روی میز نداشته باشد.
اگر این کارت‌ها به عنوان کارت شروع کننده بازی انتخاب شوند، باید کارت را مجدد در دسته کارت‌های ذخیره قرار داد و کارت دیگری را برای شروع بازی انتخاب کرد.

UNO last card stand

بازی را ادامه دهید تا جایی که برای یکی از بازیکنان تنها یک کارت باقی بماند. در این شرایط، بازیکنی که تنها یک کارت دارد باید به صورتی که باقی بازیکنان بشنوند کلمه “اونو” را تکرار کند. باید برای بازیکنی که کلمه را نگوید جریمه در نظر بگیرید. اگر بازیکنی که یک کارت دارد کلمه را نگوید و یا گفتن آن را فراموش کند، باید به عنوان جریمه دو کارت از دسته کارت‌های ذخیره بردارد.

راهنمای قدم به قدم بازی Resident Evil 8 Village
خواندن

UNO Last card

وقتی که تنها یک کارت برای شما باقی ماند، صبر کنید تا بازی بچرخد و مجدد نوبت شما شود. اولین بازیکنی که کارت نهایی خود را بازی می‌کند و دیگر هیچ کارت دیگری هم برای بازی نداشته باشد، برنده یک دست از بازی اونو (و نه برنده نهایی) است.
اما اگر تنها یک کارت برای شما باقی ماند و شما نمی‌توانستید در آن دست با کارت خود بازی کنید، به ناچار باید یک کارت از دسته کارت‌های ذخیره بردارید و دوباره به بازی ادامه دهید، تا جایی که یکی از بازیکنان تمام کارت‌های خود را استفاده کند و برنده آن دست شود.

سعی کنید که همیشه یک کارت Wild را به عنوان کارت آخر خود ذخیره کنید، چون در این صورت مطمئن خواهید بود که می‌توانید تحت هر شرایطی با آن کارت بازی کنید و برنده یک دست از بازی اونو شوید.

UNO Counting points

فرد برنده هر دست، با جمع کردن امتیازهای کارت‌های باقیمانده بازیکنان دیگر، امتیاز می‌گیرد و بعد از آن، باید دست جدید بازی را شروع کنید. امتیاز کارت‌های ساده عددی بین ۰ تا ۹ است. برای کارت‌های ویژه این نکته را در نظر داشته باشید که برای هر کدام از آنها ۲۰ امتیاز محاسبه خواهد شد. فردی که زودتر از باقی بازیکنان به امتیاز ۵۰۰ برسد برنده نهایی بازی اونو است.

همچنین شما می‌توانید اعداد فرضی کمتر از ۵۰۰ را برای برنده شدن در بازی اونو در نظر بگیرید و یا قانونی وضع کنید که هر بازیکن در نوبت خود، دو کارت رو کند تا کارت‌ها سریعتر به پایان برسند و هر دست زودتر تمام شود. (که البته برای بازی کردن با این قانون، پیشنهاد می‌شود که امتیاز ۱۰۰۰ را برای برنده شدن در نظر بگیرید.) شما همچنین می‌توانید بازی اونو را به صورت ساده‌تر، یعنی از طریق بازی‌های ویدیویی و پلتفرم‌های آنلاین بازی کنید.

راهنمای بازی Empires & Puzzles
خواندن
سوالات متداول بازی اونو 

قانون ۷ در بازی اونو چیست؟

قانون ۷ یکی از قانون‌هایی است که می‌توانید برای ایجاد تغییر در قوانین استاندارد بازی اونو از آن استفاده کنید. شرح این قانون به این صورت است که وقتی شخصی کارتی را رو می‌کند که عدد ۷ در آن به کار رفته باشد، می‌تواند کارت‌های خود را با بازیکنی که انتخاب می‌کند مبادله کند. همچنین وقتی کارتی با عدد ۰ رو می‌آید، تمام بازیکنان باید کارت‌های خود را با نفر کناری خود (از نظر نوبت) عوض کنند.

آیا می‌توان در بازی اونو به صورت همزمان سه کارت را رو کرد؟

در قوانین استاندارد بازی اونو، شما نمی‌توانید همزمان چند کارت را رو کنید و در هر نوبت تنها مجاز به بازی کردن با یکی از کارت‌های خود هستید. اما یکی از بخش‌های قابل لذت بازی اونو، توانایی ایجاد تغییرات در قوانین بازی است بنابراین می‌توانید قوانین سفارشی خود را به بازی اضافه کنید.

به پایان راهنمای بازی اونو رسیدیم، امیدوارم این راهنمای بازی UNO توانسته باشد آموزش کاملی از نحوه این بازی محبوب رومیزی و کامپیوتری به شما داده باشد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x