راهنمای بازی Bleeding Edge – نکاتی که قبل از شروع باید بدانید
نگاهی به انتظاراتی که باید از این بازی داشته باشیم
هر کسی که برای اولین بار عنوان Bleeding Edge اثر استودیوی Ninja Theory را ببیند، متوجه میشود که قطعا این بازی با تمام آثاری که این استودیو در گذشته تولید کرده، متفاوت است. اغلب عناوینی که ما تا به حال از این استودیو دیدهایم، بازیهای سینگل پلیر داستان محور بودند اما در Bleeding Edge نه تنها داستان نقش چندان پررنگی ایفا نمیکند، بلکه از اهمیت بسیار کمی هم برخوردار است. این بازی یک عنوان مولتی پلیر قهرمان محور مبارزهای میباشد. با توجه به این موضوع، سوالی که برایمان پیش میآید، این بوده که آیا با وجود تمایز این عنوان نسبت به بازیهای قبلی این استودیو، آیا Bleeding Edge هنوز هم ارزش تجربه کردن دارد؟ یا آنکه از همین حالا نباید به موفقیت آن چندان امیدوار باشیم؟ دقیقا به همین علت ما امروز تصمیم گرفتیم برای شما مطلب تازهای تهیه کنیم و در آن به ۱۴ نکتهای که قبل از خریداری کردن Bleeding Edge باید از آنها آگاهی داشته باشید، نگاهی بیاندازیم. این بازی قرار است در تاریخ ۲۵ مارس برابر با ۵ فروردین سال ۹۹ شمسی که دیگر فاصله چندان زیادی هم تا آن نداریم، به طور انحصاری برای پلتفرمهای مایکروسافت، از جمله ایکس باکس وان و رایانههای شخصی عرضه شود. همچنان با پیکسل آرتس همراه باشید.
داستان
درست مانند برخی دیگر از بازیهای تیمیِ مولتی پلیر محور، Bleeding Edge نیز دارای خط داستانی ساده و پیش پا افتاده است. در دنیای بازی، سال ۲۰۵۷ بوده و کنترل دنیا نیز در دست بنگاهها و شرکتهای سهامی افتاده است. فساد بر همه جای دنیا حکمفرما شده. در این میان، شخصی به اسم Deamon، که اهل نیویورک است و مادر خودش را در یک حادثهی اتفاقی از دست داده، سر و کلهاش پیدا میشود و گروهی به اسم Bleeding Edge را تشکیل میدهد. پس از به وجود آمدن یک شکاف در اجرای دادهها که رخنه کردن در آنها را ساده کرده است، اکنون Deamon کنترل همه چیز را به دست گرفته و رینگهای مبارزهی زیر زمینی را اداره میکند تا افراد بیشتری را وارد گروه خود نماید. یکی از انتظاراتی که در این بازی باید داشته باشیم، این است که به جای رد و بدل شدن دیالوگ در قالب سناریو، بیشتر شاهد تعامل و کری خوانی میان شخصیتهای بازی خواهیم بود که روایتهای چندان پیچیدهای هم نخواهند داشت. به عبارت دیگر، کری خوانیها کاملا سر راست و قابل درک هستند.
یک بازی مبارزهای تیمی ۴ در برابر ۴
در درجه اول، Bleeding Edge یک بازی آنلاین مولتی پلیر مبارزهای ۴ در برابر ۴ است که در آن بازیبازان با تشکیل دادن یک تیم به مبارزه کردن با یکدیگر میپردازند. این تیمها از تعدادی بازیکنان واقعی تشکیل شده است که با انواع مختلفی از مهارتها، قابلیتها، تواناییها، سلاحها و شخصیتها به مبارزه کردن با یکدیگر میپردازند. بیش از هر چیز دیگر، از بین بردن تک تک اعضای تیم حریف و انجام دادن اهداف مورد نظر که ممکن است در هر مبارزه متفاوت باشند، رمز موفقیت شما در مبارزات این بازی خواهند بود.
مدت زمان توسعه و ریشههای MOBA
زمانی که Bleeding Edge برای اولین بار در E3 2019 برای عموم مردم به معرفی گذاشته شد، این طور به نظر میرسید که مایکروسافت با این بازی قصد دارد وارد ژانر مولتی پلیرِ تیمی شود که در حال حاضر عناوین بزرگ و نام داری از قبیل Overwatch کاملا به این سبک تسلط و چیرگی کامل دارند. در هر صورت، همانطور که خود تیم سازنده و توسعه دهنده این بازی در استودیوی نینجا تئوری نیز اخیرا در یک آپدیت ویدئویی جدید درمورد این بازی عنوان کرده است، Bleeding Edge بیش از سه سال در دست توسعه و ساخت قرار داشته. جالب است که بدانید، این بازی در ابتدا کار خود را بیشتر به عنوان یک بازی MOBA مانند عناوینی چون Dota 2 و دیگر بازیهای مشابه آغاز کرده بود. Bleeding Edge در ابتدا دارای المانهای زیادی از این سبک بود که در نهایت، مسیر خود را به سمت بازیهای مبارزهای مولتی پلیر آنلاینِ تیمی تغییر داد. در اینجا باید به گفتن این نکته نیز بپردازم که بر اساس بازخوردهایی که تیم سازنده این بازی از برخی تست کنندهها گرفته بودند، متوجه شدند که مسیر قبلی نمیتوانست برای این بازی مفید باشد و به همین علت آن را به یک بازی مبارزهای مولتی پلیر سوم شخصی که امروز میبینیم، تغییر دادند. البته به نظر میرسد که تغییر جدید، در نهایت نتیجه بخش خواهد بود. شاید نتوانیم گستردگی محتویات و منابع Bleeding Edge را با عناوین بزرگ و نامداری از قبیل Overwatch مقایسه کنیم، اما اول باید ببینیم از این بازی چه میخواهید. اگر قصد رسیدن به چیزی مثل Overwatch دارید، شاید Bleeding Edge نتواند شما را راضی کند، اما نباید بی انصافی کرد زیرا این بازی در حد و اندازههای خودش جزء یکی از برترین بازیهای حال حاضر بازار به شمار میرود.
حالتهای بازی
تا به حال، ما با تعدادی از حالتهای بازی که در این عنوان وجود دارند، آشنایی پیدا کردهایم که از این دست میتوان به حالت Control اشاره کرد. در این حالت، سه هدف متفاوت برای انجام دادن در نقاط مختلف نقشهی بازی پیدا میشوند. یکی از تیمها باید این اهدف را به دست بیاورد تا امتیاز تیم را افزایش دهد اما شما میتوانید با به قتل رساندن یکی از اعضای تیم حریف نیز امتیاز به دست آورید. اولین تیمی که ۶۰۰ امتیاز کسب کند، برنده مسابقه خواهد بود. با این وجود، گاهی اوقات ممکن است شرایطی به وجود بیاید که دو یا هر سه نقطهی مورد نظر در آن واحد به طور همزمان با هم باز باشند که منجر به یک هرج و مرج واقعی خواهد شد و بازیبازان را به جان یکدیگر خواهد انداخت. دیگر حالتهای PvP هنوز باید معرفی شوند و ما در حال حاضر اطلاعات چندان زیادی از بقیهی آنها نداریم اما میدانیم که یک سری حالتهای بازی برای انجام دادن به صورت آفلاین هم در Bleeding Edge وجود خواهند داشت. در این جا باید اشاره کنم که حالت Dojo برای تمرین کردن در برابر هوش مصنوعی حالت بسیار خوب و مفیدی است که میتواند آمادگی زیادی به شما برای مواجهه با هوش مصنوعی بدهد. این در حالی است که، به طور کلی بخشهای تمرینی مختلف به شما دید بهتری از مکانیزمهای بازی داده و باعث آشنایی بیشتر شما با این مکانیزمها میشود. این بخشها میتوانند به شما کمک کنند تا راحتتر و سادهتر از هر زمان دیگری وارد بازی شوید و مبارزه کردن را آغاز کنید.
۱۲ شخصیت در قالب ۳ نقش
۱۲ شخصیت مختلف برای انتخاب کردن در عنوان Bleeding Edge در اختیار شما قرار داده شده است که در قالب ۳ نقش در این بازی وجود دارند. این سه نقش شامل پشتیبان، تانک و قاتل میشوند. هر یک از این ۱۲ شخصیت متفاوت، دارای قابلیتها و مهارتهای منحصر به فرد و خاص خودشان هستند. به عنوان مثال، Makutu دارای ضربات سنگین و مهلکی است که در عین حال میتواند هم تیمیهای نزدیک خودش را شفا و سلامتی آنها را افزایش دهد. همچنین او میتواند سرعت هم تیمیها و دوستان خودش را نیز بیشتر کند. وی دارای یک مهارت دیگر به اسم Super نیز میباشد که او، دوستان و هم تیمیهای او را برای مدتی محدود آسیب ناپذیر میکند. در عین حال، Gizmo را میتوان در دستهی نقشهای قاتل قرار داد که دارای یک سلاح خطرناک و قابلیت فرار کردن است. علاوه بر این، او قابلیت ساختن جان پناه هم دارد و میتواند در آن تیربارهای خودکار نصب کند. وی حتی میتواند یک محافظ فلزی به عنوان زره برای تیربار خود نیز مستقر نماید تا استحکام آن را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. بدین ترتیب، هر یک از ۱۰ شخصیت دیگر این بازی نیز هر کدام مهارتها و قابلیتهای خاص خودشان را دارند.
سلاح و مادهای مهارت
شخصی سازی یکی از بزرگترین و مهمترین بخشهای مبارزات این بازی به شمار میرود که از اهمیت غیر قابل انکاری برخوردار است. در حال حاضر، اطلاعاتی که ما در این رابطه داریم، چندان زیاد نیست اما میدانیم که بازیبازان میتوانند در طی این بازی مادهای گوناگون و مختلفی پیدا کنند تا سلاحها یا مهارتهای خود را تقویت نمایند. در حالی که ظاهرا هنوز باید مدت بیشتری منتظر باشیم تا گسترهی این شخصی سازی را ببینیم، اما تیم سازنده و توسعه دهنده این بازی در استودیوی Ninja Theory به بازیبازان قول داده است که همه چیز از طریق گیم پلی و پیشروی در بازی قابل دستیابی باشد. بنابراین، آنها سعی میکنند تا جایی که امکان دارد، از پرداختهای درون برنامهای دور باشند که در ادامه بیشتر به این موضوع در این عنوان خواهیم پرداخت.
هاوربردها
با وجود این که Bleeding Edge روی ریشههای MOBA رشد کرده است، وسایل قابل سوار شدن در بازی هنوز هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و نقش پررنگی دارند. این وسایل در قالب هاوربرد (Hoverboard) در این عنوان قرار گرفتهاند. هاوربردها نیز درست مانند Paladinها، به شما امکان جابجا شدن در نقشهی بازی را میدهند. شما به وسیلهی این قابلیت میتوانید بسیار سریعتر از قبل وارد مبارزات شوید. البته شما برای این که ظاهر آنها را کمی تغییر دهید، میتوانید از برخی برچسبها یا آیتمهای دیگری که در اختیارتان قرار خواهد گرفت، استفاده کنید.
نقشهها
تا امروز ما چهار نقشهی مختلف برای این بازی دیدهایم. Boneyard اولین نقشهای است که به آن میپردازیم. این نقشه دارای ظاهری صنعتی بوده که استفاده از ابزار و لوازم فلزیِ سنگین نقش مهمی در خلق محیط آن ایفا کرده است. با این وجود، Skygarden یکی دیگر از نقشههای این بازی است که همانطور که از اسم آن نیز میتوان متوجه شد، نسبت به نقشه قبلی دارای محیطی سرسبز و شادابتر میباشد. این نقشه دارای یک میدان مرکزی است که دو سطح شیب دار در اطراف آن وجود دارند. نقشهی بعدی Aqueducts نام دارد. ظاهر آن مانند یک فاضلاب است که تکنولوژیهای رده بالایی در آن به کار رفته. راهروها و دالانهای زیادی در این نقشه وجود دارند. و در نهایت، آخرین نقشهای که تا امروز برای این بازی در نظر گرفته شده، Jersey Sink نام دارد که در یک محیط شهری واقع شده است و یک قطار شهری هم در آن عبور میکند. همانطور که متوجه شدید، هر یک از این نقشهها داری محیط و فضای کاملا منحصر به فردی از یکدیگر هستند که مسیرها و راههای متفاوت زیادی هم دارند. در هر یک از آنها موانع و خطرات مختلفی وجود داشته که ممکن است با آنها مواجه شوید.
خطرهای محیطی
اما در حقیقت، این نوع خطرها هستند که شما بیش از هر چیز دیگری باید در نقشههای این بازی به آنها توجه داشته باشید. فنسهای الکتریکی یا قطار شهری که پیش از این به آن اشاره شد، در کمین شما بوده که ممکن است در حین مبارزات به آنها برخورد کنید. علاوه بر این، آتش و دیگر خطراتی که ممکن است در محیط وجود داشته باشند نیز همیشه تهدید مهم و بزرگی برای نوار سلامتی شما به شمار میروند. اما این خطرات محیطی گاهی اوقات نیز میتوانند به شما کمک کنند. به این صورت که میتوانید دشمنان را به سمت آنها هدایت کنید و اجازه دهید بقیهی کار را محیط بازی انجام دهد. بنابراین، با وجود این که در درجه اول قابلیتهای شخصیت و شخصی سازی و مجهز کردن آنها رمز موفقیت شما در مبارزات هستند، داشتن دانش و اطلاعات کافی درمورد محیطی که در آن به مبارزه میپردازید و دانستن این که دقیقا چه زمانی باید دشمن خود را به تلهی موجود گرفتار کنید، میتواند تفاوتهای بزرگی به وجود بیاورد. پس هر چه زودتر به خوبی باید درمورد نقشههای بازی اطلاعات پیدا کنید و شناخت کافی از آنها به دست آویرد تا بتوانید از آنها در مبارزات خود به خوبی استفاده کنید.
کمپینهای سینگل پلیر (در آینده)
ممکن است شما ایده اولیه و شخصیتهای Bleeding Edge را دوست داشته اما به طور کلی، نه در این بازی و نه در بازیهای دیگر، علاقه و اشتیاق چندان زیادی برای انجام دادن بخش مولتی پلیر نداشته باشید. علیرغم این که تمرکز اصلی Bleeding Edge روی بخش مولتی پلیر گذاشته شده است، این به معنی کنار گذاشتن کامل بخش سینگل پلیر و کمپینهای آن نمیباشد. Rahni Tucker، کارگردان نوآوری این بازی، در مصاحبهای که مدتی پیش با وبسایت Metro داشت، به آنها اعلام کرد که تیم سازنده میتواند کمیپینهای سینگل پلیر واقعا شگفت انگیزی در این بازی به وجود آورد. با این وجود، پس از گذشت مدتی شفاف سازی شد که سازندههای این بازی تیم بسیار کوچکی هستند و تنها بخشی از سازندههای استودیوی Ninja Theory را تشکیل میدهند. همچنین اعلام شد که بخش مولتی پلیر همچنان به عنوان هسته اصلی، مورد توجه سازندگان آن قرار خواهد داشت. موضوع مهمی که اینجا پیش میآید، این است که معمولا شما نمیتوانید بخش سینگل پلیر را در اولویت دوم خود قرار دهید. این بخش باید اولویت اول هر سازنده باشد. در غیر این صورت، باید کاملا آن را نادیده بگیرد؛ مانند کاری که Call of Duty: Black Ops 4 در سال ۲۰۱۸ کرد. Rahni Tucker عقیده دارد که بازی باید مولتی پلیر باشد. وی در یکی از مصاحبههای اخیر خود در این رابطه گفت:
ما از این پتانسیل برخوردار هستیم که کارهای سینگل پلیر محور را در آینده پیاده سازی کنیم. به عنوان مثال، داستانهای جالب و جذاب زیادی برای روایت کردن در مورد شخصیتهای این بازی وجود دارد اما هنوز مدت بیشتری باید صبر کنیم و ببینیم در آینده چه پیش میآید.
بنابراین، با وجود این که بخش سینگل پلیر هنوز به طور رسمی برای این بازی تایید و یا حتی وارد پروسه ساخت نشده است، صحبتهای کارگردان نوآوری این بازی نشان میدهد که قطعا آنها به وجود چنین بخشی در Bleeding Edge علاقهمند هستند.
عدم وجود پرداختهای درون برنامهای (البته، در حال حاضر)
یکی از چیزهایی که استودیوی Ninja Theory در حال حاضر هنوز در عنوان پیش روی Bleeding Edge از آن استفاده نکرده است، پرداختهای درون برنامهای میباشد. سازندگان این بازی تایید کردهاند که در زمان عرضه آن هیچ پرداخت درون برنامهای در این بازی وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، آنها تا به حال مخالفت شدید خود با به فروش رساندن چیزهایی که میتوانند باعث برتری عدهای نسبت به دیگران در این بازی شوند را نشان دادهاند. بدین ترتیب، در حال حاضر هر چیزی که در این بازی وجود دارد (البته فعلا میتوانیم آیتمهای Punk Pack را فاکتور بگیریم) از طریق گیم پلی و پیشروی در بازی قابل دستیابی است.
Punk Pack
اکنون که صحبت از آنها به میان آمد، بهتر است کمی درمورد آیتمهایشان توضیح دهیم. اگر شما Bleeding Edge را پیش خرید نمایید، میتوانید Punk Pack را به عنوان جایزه دریافت کنید. این بسته دارای سه اسکین مختلف است که هر یک از آنها برای یکی از شخصیتهای Nidhoggr, Buttercup و یا Zero Cool قابل استفاده میباشد. علاوه بر این، آیتم دیگری به نام هاوردبردِ Rioter نیز در این بسته موجود است. این بسته تعدادی آیتم دیگر نیز در اختیار شما قرار خواهد داد که میتوانید از آنها در بازی خود استفاده کنید. همچنین آن دسته از کسانی که در اولین هفتهی انتشار این بازی آن را روی Game Pass تجربه کنند نیز Punk Pass را به دست خواهند آورد.
سازگاری با Xbox One X و رزولوشن 4K Ultra HD
عنوان پیش روی Bleeding Edge با کنسول میان نسلی مایکروسافت به اسم Xbox One X و بهبودهای سخت افزاری آن سازگاری کامل خواهد داشت. این موضوع به این معنی است که جلوههای بصری آن در مقایسه با نسخهای که روی مدل معمولی کنسولها عرضه میشود، دارای بهبودهای بسیار بیشتری خواهد بود. همچنین این بازی قابلیت پشتیبانی کردن از رزولوشن 4K Ultra HD را دارد که میتواند وضوح و شفافیت به مراتب بیشتری برای آن دسته از کسانی که این بازی را روی کنسول Xbox One X و تلویزیونهای 4K انجام میدهند، به ارمغان بیاورد. با توجه به ذات مولتی پلیر محور این بازی، شما ممکن است دوست داشته باشید که تا زمان انتشار آن صبر کرده و آن را روی Xbox Game Pass امتحان کنید تا ببینید فریم ریت آن در حالت 4K چطور عمل خواهد کرد و آیا به اندازهی کافی نرم و روان اجرا میشود یا خیر.
عرضه روی استیم
بازی Bleeding Edge در کنار عرضه روی فروشگاه مایکروسافت برای پلتفرمهای ایکسباکس وان و رایانههای شخصی، برای کاربران پلتفرم استیم نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. از نظر مشخصات سیستم مورد نیاز این بازی، شما حداقل نیاز به ۸ گیگابایت حافظه رم، یک کارت گرافیک Nvidia GTX 760 و همینطور ۱۵ گیگابایت فضای خالی روی هارد خود و همچنین یک پردازندهی Intel i5 4430 خواهید داشت تا بتوانید این بازی را با رزولوشن ۱۲۸۰×۷۲۰ پیکسل اجرا کنید. با این وجود، مشخصات حداقل سیستم مورد نیاز و سیستم پیشنهادی این بازی را در ادامه میتوانید به طور خلاصه مشاهده نمایید:
مشخصات حداقل سیستم مورد نیاز بازی Bleeding Edge
- سیستم عامل: Win 7 64
- پردازنده: Intel Core i5-4430 3.0GHz / AMD FX-8350
- گرافیک: AMD Radeon HD 7950 or NVIDIA GeForce GTX 760
- حافظه رم: ۸ GB RAM
- فضای مورد نیاز روی هارد: ۱۵ GB Hard drive space
- DirectX 11 Compatible Graphics Card
مشخصات سیستم پیشنهادی بازی Bleeding Edge
- سیستم عامل: Win 7 64
- پردازنده: Intel Core i5-4670K 3.4GHz / AMD FX-8370
- گرافیک: AMD Radeon RX 580 8GB or NVIDIA GeForce GTX 1060
- حافظه رم: ۸ GB RAM
- فضای مورد نیاز روی هارد: ۴۰ GB Hard drive space
بسیار منتظر این بازی هستم وقتشه اورواچ رو کنار بذارم امیدوارم گندددد نزنهههههه