مبارزات بازی Mortal Shell بسیار خشن و بیگذشت هستند. فرقی ندارد که در ساعات ابتدایی مبارزه کنید یا در ساعات پایانی، سختی Mortal Shell کماکان تا انتها به یک شکل بوده و آن هم «بسیار دشوار» است. در این راهنما، ما قصد داریم اصول مبارزات این بازی را برایتان شرح دهیم تا بلکه با رعایت کردن چند قدم ساده، از پس موانع بازی برآمده و به درک بهتری از مکانیزمهای جنگیش دست یابید. اگر میخواهید در نبردهای خود به پیروزی برسید، راهنمای نبردهای بازی Mortal Shell در وبسایت «پیکسل آرتس» را از دست ندهید.
راهنمای نبردهای بازی Mortal Shell: عقبگرد رفتن کلید پیروزی است
از خوارترین و پستترین بردگان جنگی Mortal Shell، تا سفتترین و سختترین باسفایتهای بازی، همگی دشمنان در عنوان مذکور اگر قصد کنند میتوانند ضربات سهمگینی را به شما وارد کرده و نوار سلامت شما را در کسری از ثانیه خالی کنند. مبارزه در چنین عنوانی در پرهیز از ضربه خوردن خلاصه میشود. خوشبختانه بازی، اللخصوص هوش مصنوعی دشمنانش، به نحوی بوده که اگر بازیکن مقداری هوشمندانه عمل کند میتواند نبرد را به نفع خودش به اتمام برساند. دشمنان در Mortal Shell الگوی ضربت بسیار کندی داشته و از فضای حملهی نسبتا محدودی هم بهره میبرند. این یعنی شما کنترل بیشتری بر مبارزات و اتفاقات اطراف خود دارید. اما چگونه میتوان از این مورد استفادهی بهینه کرد؟ راه اول، عمل Kiting است، بدان معنا که شما متناسب با فواصل طی شده توسط دشمن حین راه رفتن، به عقب حرکت کرده و او را سمت خود میکشانید. عقبگرد رفتن احتمالا حیاتیترین مهارتی است که شخص میتواند در Mortal Shell یاد بگیرد. این کار به شما اجازه میدهد که نحوهی حرکت دشمنان و مکانی که در آن نبرد اتفاق میفتد را تعیین کرده تا شرایط آنگونه که شما میخواهید باشند. برای دشمنان کندتر این کار بسیار سادهتر خواهد بود؛ بازیکن به راحتی از منطقهی حملهی آنان دور شده و از نقطهای دیگر ضربه میزند.
انیمیشن دشمنان نیز، یعنی زمانی که از وجودتان آگاه نیستند، زمانی که متوجه حضورتان میشوند و زمانی که قصد به نزدیک شدن میکنند، کمی تاخیر را بروز میدهند. بگذارید مثالی برایتان بزنم. وقتی کسی متوجه حضورتان میشود، ابتدا به آهستگی بلند شده و حتی ممکن است شما را به سخره بگیرند. سپس به سمت شما حملهور شده و حالات بدنیشان مطابق حرکت بعدی عوض میشود. این چند فاز انیمیشن به شما اجازه میدهد که مسیر نبرد را تعیین کنید. اگر دو دشمن همزمان بلند شوند، میدانید که هر دوی آنان قرار است سمت شما بیایند. اگر هم یکی از آنها به کنار برود، میدانید که فقط یکی از آنها قصد جان شما را کرده است. راه دوم، تلهها هستند. بعد از رسیدن به مناطق اصلی بازی، یعنی «فالگریم» (Fallgrim) و حومهی آن، متوجه تلههای متعدد شده که با رفتن روی آنان، قادر خواهید بود غیرفعالشان کرده و آنها را از آن خود کنید. این تلهها برای گول زدن و شکست دشمنان بسیار کارآمدی هستند. برای مثال، وقتی که عقبگرد راه میروید، میتوانید تلهای را وسط راه کاشته تا دشمنی که کورکورانه دنبالتان کرده در تله بیفتد. در این صورت، از حرکت کردن باز ایستاده و بسیار ضعیف میشوند.
راهنمای نبردهای بازی Mortal Shell: قابلیت Harden را به خوبی یاد بگیرید
توانایی سخت شدن یا Harden یک مکانیزم ساده بوده که اساس Mortal Shell را تشکیل میدهد. میتوان گفت که بزرگترین سپر دفاعی شما مقابل دشمنان، همین Harden است. درست مانند درجهی سختی بازی، Harden از ابتدا تا انتهای کار برای شما موردی ثمربخش به حساب میآید. کمی وقت خود را صرف فراگرفتن چهارچوب این قابلیت کرده تا از عملکردش، زمان فعال بودنش، نوع شکستش و میزان Cooldownاش مطلع شوید. قابلیت Harden مانع آسیب دیدن شما شده و برای لحظهای حملات و حرکاتتان را متوقف میکند. ضربه دیدن باعث میشود از این حالت سنگی بیرون بیایید اگر چه صدمهی خاصی نمیبینید. این یعنی مستقیما بعد از ضربهی دشمن فرصتی دارید برای انجام یک ضد حمله. صبر کنید تا دشمن به اندازهی کافی به شما نزدیک شود، سپس ضربهی او را دفع کرده و با ضربتی سهمگین او را از پای دربیاورید.
راهنمای نبردهای بازی Mortal Shell: جاخالی دهید
وقتی که جاخالی میدهید، انیمیشنهای شما برای لحظهای مانند Harden عمل خواهند کرد. یعنی برای چند ثانیه شما ضد ضربه خواهید شد. البته جاخالی دادن یا Roll کردن به اندازهی قابلیت Harden منعطف و موثر نیست، ولی کماکان از جمله دیگر روشهای خوب جهت گریز از آسیب به شمار میرود. برای جاخالی دادن باید همیشه حواستان باشد که امتیاز Stamina کافی داشته باشید و با وجود کمی چندجانبه بودن عملش، این کار مثل قابلیت اول بایستی فرا گرفته شود.
راهنمای نبردهای بازی Mortal Shell: به Stamina توجه کنید
همانند هر بازی Soulsborne، شما نوار سبز رنگی را تحت عنوان Stamina دارید که به هنگام وارد کردن ضربه یا جاخالی دادن مصرف میشود. اگر جزئیتر بخواهیم بگوییم، هنگام دویدن، ضربه زدن، Roll کردن و جاخالی دادن شما از Stamina استفاده خواهید کرد. مدیریت نوار Stamina نتیجهی یک نبرد را تعیین میکند، حال چه مقابل یک دشمن ضعیف باشید، چه دشمنی قوی. وظیفهی شما در مبارزه، حفظ تعادل میان حرکات انجام شده و مصرف نوار Stamina است. خوشبختانه نوار یاد شده به هنگام استفاده از Harden دوباره پر میشود، این یعنی شما بعد از انجام یک ضربه، بایستی سنگ شوید تا قوت از دسته رفتهی خود را دوباره کسب کرده، سپس حرکات جدیدی را زمانی که سنگ نیستید، پیاده کنید.
راهنمای نبردهای بازی Mortal Shell: قانون دو
با استفاده از این قانون، شما همیشه طی نبردها انرژی لازم را جهت انجام حرکات منظم و موثر خواهید داشت. فرقی ندارد که چه سلاحی در دست دارید، شما به جلو میروید، دو ضربهی سبک وارد کرده، جاخالی میدهید و به عقب بازمیگردید. قابلیت Harden را برای وقتی که دشمنان ناگهانی به شما حمله میکنند یا قویتر از شما هستند نگه دارید. البته با پیشروی در بازی، اعتماد به نفس و مهارت شما هم افزایش میِیابد، اما همیشه یادتان باشد که قانون دو معمولاً کارآمدی است.