همه ما همیشه به دنبال این موضوع بودهایم که آینده صنعت بازیهای ویدیویی، به چه شکلی خواهد بود. آیا کنسولهایی با سخت افزار بسته و نسل ساز از بین خواهند رفت؟ آیا مفهوم تجربه بازیهای ویدیویی به کلب تغییر خواهد یافت؟ آیا «بازیهای ویدیویی» به نوعی در حد و اندازههای یک مدیوم در دنیای سرگرمی باقی خواهند ماند یا به یک تجربه کاملا واقعی و چسبیده به واقعیت تبدیل خواهند شد؟ همه اینها سوالاتی است که مدام از فکر خود مرور میکنیم و البته با خود میگوییم که ای کاش همیشه با روشن کردن کنسولها یا رایانه شخصی محبوبمان، به تجربه بازیها بپردازیم.
استیدیا
اما به دور از ایدههای بزرگ و رویا پردازانه، شاید قابل درکترین راه برای آینده گیمینگ، حذف تمامی بخشهای سخت افزاری باشد. این جمله بدین معنی است که شما دیگر برای تجربه یک بازی ویدیویی، به یک کنسول (یا یک سخت افزار مشخص)، یک دیسک و… نیاز ندارید و تنها به وسیله اتصال خود به اینترنت، میتوانید بازی مورد علاقه و مورد نظر خود را روی تمامی پلتفرمها مانند تلویزیون هوشمند، گوشیهای هوشمند و انواع و اقسام رایانه های شخصی تنها با زدن یک کلید، به اجرا درآورید. این ایده شاید تا همین یک سال پیش، خیلی دور از دسترس و آینده نگرانه به نظر میرسید اما زمانی که شرکت گوگل، پلتفرم گیمینگ خود را با نام گوگل استیدیا (Google Stadia) معرفی کرد، همه آن رویاها به واقعیتی زیبا تبدیل شدند.
شرکت گوگل با دارا بودن سرمایهای عظیم و غیر قابل شمارش، قصد دارد به طور جدی، قدم در مسیر آیندهی صنعت بازیهای ویدیویی بگذارد و آغازگر یک نسل و یک دوره کاملا جدید در تاریخ گیمینگ لقب بگیرد. این شرکت در رویداد GDC سال جاری میلادی به طور رسمی از گوگل استیدیا (Google Stadia) رونمایی کرد و خیلی سریع نشان داد که برنامههای بزرگ و حساب شدهای را برای این پلتفرم گیمینگ، در نظر گرفته است. گوگل در همان مراسم رونمایی، با نمایش یک تریلر از بازیهای مختلفی که روی استیدیا اجرا میشوند و دعوت کردن از چهرههای شاخص صنعت بازی (مانند خانم جید ریموند و امی هنیگ) نشان داد که هدف از تولید و راه اندازی جریانی مانند استیدیا، تنها یک سرگرمی معمولی و کژوال نیست و قصد دارد تا حرفهای ترین و هاردکورترین بازیبازان را نیز به سمت خود بکشاند.
در سالها و دهههای گذشته، عادت داشتیم تا شرکتهای بزرگ تولید کننده مانند نینتندو، سونی یا مایکروسافت، کنسولهای خود را به صورت ثابت برای بازیبازان آماده کنند و بازیهای مختلف با استفاده از سخت افزار ثابت درون کنسولها، اجرا شود. اما به نظر میرسد که آینده صنعت بازیهای ویدیویی، این روش سنتی را از بین میبرد. پس از این که شرکت مایکروسافت، از پروژه Xcloud خود رونمایی کرد، حالا شرکت گوگل با سرمایه گذاری عظیم و به شدت قابل توجه، یک پلتفرم گیمینگ «کلود مانند» معرفی کرده که استیدیا نامیده میشود. این طور که شرکت گوگل اعلام کرده، سخت افزار پلتفرم Stadia بسیار قدرتمند است و با اجرای عناوین روز، با رزولوشن 4K و نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه، حتی میتواند با نسل بعدی کنسولهای سونی و مایکروسافت نیز رقابت نماید.
مشخصات فنی
طبق اعلام رسمی شرکت گوگل، پلتفرم گیمینگ Stadia از یک پردازنده با ساختار x86 استفاده میکند (این ساختار برای سازگاری با رایانههای شخصی، پلیاستیشن و ایکسباکس، راحت تر و بهتر است) که ۹.۵ مگابایت کش L2+L3 دارد و به صورت AVX2 SIMD قرار گرفته است. این پلتفرم گیمینگ همچنین از یک GPU یا پردازنده گرافیکی AMD بهره میبرد که بیشینه توان محاسباتی آن، ۱۰.۷ ترافلاپس ذکر شده است. این پردازنده گرافیکی دارای یک مموری HBM2 است که ۵۶ واجد محاسباتی را برروی خود میبیند و همچنین ۱۶ گیگابایت رم با پهنای باند ۴۸۴ گیگابایت بر ثانیه دارد. در آخر هم از یک فضای ذخیره سازی SSD برای پلتفرم Stadia استفاده شده است. قطعا با مشاهده مشخصات سخت افزاری پلتفرم استیدیا به این نتیجه میرسیم که قدرت این پلتفرم از تمامی کنسولهای حال حاضر در بازار بیشتر است و این پلتفرم حداقل از نظر سخت افزاری، بدون شک با کنسولهای نسل آینده سونی و مایکروسافت رقابت خواهد کرد. از آن جایی که به تازگی اطلاعات مختصری از سخت افزار کنسول بعدی سونی به دست آوردهایم، میتوانیم این موضوع را با اطمینان تایید کنیم.
البته باید روی این نکته تاکید کنیم که کیفیت بصری، نرخ فریم و رزولوشن اجرایی دریافتی شما از پلتفرم و سرویس استیدیا، ارتباط مستقیمی با سرعت و پهنای باند اینترنت شما دارد. با اطلاعات جدیدی که از سوی گوگل منتشر شده، شاید بتوانیم به راحتی بگوییم که زمان برای ورود استیدیا به کشور ما، ایران، هنوز زود است و قطعا سرعت و پهنای باند اینترنت ایران به صورت میانگین، به شکلی نیست که بتواند بازیهای استیدیا را به درستی اجرا نماید.
هزینه استفاده چقدر است؟
گوگل به تازگی یک کنفرانس اختصاصی با نام Stadia Connect برگزار کرد و در آن، اطلاعات تکمیلی و مفیدی را از استیدیا به اشتراک گذاشت. طبق اعلام رسمی شرکت گوگل، نسخه Founder Edition استیدیا با قیمت ۱۲۹.۹۹ دلار در دسترس قرار میگیرد و این نسخه شامل یک کنترلر ویژه، بازی Destiny 2، سه ماه از اشتراک سرویس استیدیا یا همان Stadia Pro، بج یا نشان Founder، بادی پس (Buddy Pass) و موارد بیشتر میشود. اما این شرکت برای کسانی که علاقهای به خرید نسخه فاندر ندارند، اعلام کرد که فعلا دو نسخه از استیدیا برای عموم مردم (تنها در ۱۴ کشور مانند ایالات متحده، کانادا، ایتالیا و…) در دسترس قرار میگیرد که نسخههای Stadia Pro و Stadia Base نامیده میشوند. استیدیا پرو به بازیبازان اجازه میدهد تا پرداخت ماهانه ۹.۹۹ دلار، موارد زیر را داشته باشند:
- امکان دستیابی به رزولوشن 4K و قابلیت HDR (بسته به کیفیت اینترنت)
- امکان دستیابی به نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه
- امکان دستیابی به صدای Sorruond 5.1
- امکان خرید بازیها در زمان دلخواه
- امکان دستیابی به بازیهای جایزه ماهیانه
- امکان دستیابی به تخفیف ویژه برای خرید بازیها
در طرف دیگر، استیدیا پایه که کاملا رایگان در سال ۲۰۲۰ در دسترس قرار میگیرد، امکانات زیر را در اختیار افراد قرار میدهد:
- امکان دستیابی به رزولوشن 4K (بسته به کیفیت اینترنت)
- امکان دستیابی به نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه
- امکان دستیابی به صدای استریو
- امکان خرید بازیها در زمان دلخواه
و اما بازیها
شاید از خود بپرسید که شرکت چه بازیهایی به طور رسمی برای پلتفرم گوگل استیدیا تایید شدهاند. شما میتوانید در زیر، فهرست کامل عناوین فعلی گوگل استیدیا را مشاهده نمایید:
- Assassin’s Creed Odyssey
- Baldur’s Gate III
- Borderlands 3
- The Crew 2
- The Division 2
- Darksiders: Genesis
- Destiny 2: The Collection
- Doom Eternal
- Dragon Ball Xenoverse 2
- The Elder Scrolls Online
- Farming Simulator 19
- Final Fantasy XV
- Football Manager 2020
- Get Packed
- Ghost Recon: Breakpoint
- GRID
- Just Dance 2020
- Metro Exodus
- Mortal Kombat 11
- NBA 2K
- Power Rangers: Battle for the Grid
- Rage 2
- Rise of the Tomb Raider
- Samurai Shodown
- Shadow of the Tomb Raider
- Thumper
- Tomb Raider
- Trials Rising
- Wolfenstein: Youngblood
مشکلات
تا این جای کار همه چیز خوب به نظر میرسد و میتوانیم گوگل استیدیا را یک پلتفرم موفق در مسیر آینده صنعت بازیهای ویدیویی در نظر بگیریم اما زمانی که حقیقت بزرگ استیدیا را درک کنیم، شاید همه چیز به خوبی قبل نباشد! این طور که شرکت گوگل اعلام کرده، به نظر میرسد که برای استفاده از استیدیا، یک محدوده داده یا Data Cap داریم. این موضوع بدان معنی است که اگر با رزولوشن 4K استیدیا را استریم کنیم، در عرض ۶۵ ساعت به حجم دادهی ۱ ترابایت میرسیم! از آن جایی که استریم 4K با نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه از استیدیا به بیت ریت یا سرعت ۳۵ مگابیت بر ثانیه (Mbps) نیاز دارد، در یک ساعت، معادل ۱۵.۷۵ گیگابایت حجم داده مصرف میشود. این در حالی است که با استریم با رزولوشن 1080p و نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه، پنهای باند مورد نیاز به ۲۰ مگابیت بر ثانیه میرسد و ۹ گیگابایت در ساعت، حجم داده استفاده میشود. در آخر، اگر مایل باشید با رزولوشن 720p و نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه به تجربه بازیها با گوگل استیدیا بپردازید، به بیت ریت ۱۰ مگابیت بر ثانیه نیاز دارید ۴.۵ گیگابایت حجم داده در ساعت مصرف میشود.
این اعداد، قطعا نه فقط برای اینترنت ایران، بلکه به صورت کلی برای بازیبازان سراسر جهان نیز اعداد بزرگ و قابل تاملی به شمار میآیند. از آن جایی که در دوره و زمانه کنونی، کسی به رزولوشن 720p یا حتی 1080p نیز راضی نیست و همه دوست دارند تا رزولوشن 4K را تماشا کنند، به سرعت اینترنت و حجم داده بسیار بالایی برای استریم نیاز است. مثلا اگر محدودیت دادهی اینترنت شما ۱ ترابایت باشد، شما فقط میتوانید ۶۵ ساعت از این پلتفرم در طول ماه استفاده نمایید. این در حالی است که اگر به رزولوشن 1080p راضی باشید، این رقم به ۱۱۳ ساعت خواهد رسید.
نتیجهگیری
در آخر و به عنوان نتیجه گیری در مورد پلتفرم گیمینگ استیدیا، میتوان به جرئت گفت که گوگل، قدم بزرگ و ماندگاری را در مسیر آینده صنعت بازیهای ویدیویی برداشته است. با این حال، بازیبازان در سراسر جهان باید با در نظر گرفتن تمامی وجوه این پلتفرم گیمینگ و مقایسه آن با دیگر گزینههای موجود در بازار، بهترین سرویس و پلتفرم را نسبت به سلیقه، عادت و رفتار خود انتخاب نمایند.
پلتفرم گیمینگ گوگل استیدیا در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹، در دسترس قرار خواهد گرفت.