تحلیل‌ها و یادداشت‌ها

آیا بازی‌های رایگان اکنون خوب شده‌اند؟

تجربیاتی بی‌هزینه اما ارزشمند

دقیقا به یاد نمی‌آورم که چه موقع با برچسب بازی‌های رایگان و عنوان نام گذاری خاص آن‌ها آشنا شدم، اما می‌دانم در ابتدا، واقعا علاقه‌ای به انجام آنها نداشتم. از MMOهای بد ساخت گرفته تا بازی‌های فیس‌بوکی و تحت وب. فکر می‌کردم همه‌ی آن‌ها، با وجود داشتن ساده‌ترین ملاک‌های تبدیل شدن به یک بازی رایانه‌ای، تنها به دنبال دریافت پول از بازیکنان بودند و بس. اما با گذر زمان، عرضه شدن بازی‌های رایگان بیشتر و صعود عرصه‌ی عناوین رایگان، متوجه شدم که بازی‌های رایگان لزوما بد یا پول‌طلب نبوده و سعی دارند فرای مرزهای عناوین پولی کار کنند. لذا، امروز می‌خواهم اجمالا بر سر این موضوع بحث کنم که آیا بازی‌های رایگان اکنون خوب شده‌اند یا خیر. با وب‌سایت «پیکسل آرتس» همراه باشید.

آیا بازی‌های رایگان اکنون خوب شده‌اند؟

با وجود این‌ که مطابق گفته‌ی پیش‌تر، اکثر بازی‌های رایگان را نادیده می‌گرفتم، می‌دیدم که چگونه بعضی از آن‌ها به طرز شگفت‌‌انگیزی موفق می‌شدند. شما هنوز هم می‌توانید بسیاری از نمونه‌های بد بازی‌های رایگان را پیدا کنید، اما در سال‌های اخیر، سازنده‌های این نوع بازی‌ها سعی در پاک کردن مفاهیم منفی این اصطلاح را داشته‌اند، یعنی دقیقا «فرای خود عمل کردن». برخی از محبوب‌ترین و موفق ترین بازی‌های دهه‌ی اخیر عناوین رایگانی مانند Fortnite ،League of Legends و Dota 2 بوده‌اند. این بازی‌ها فقط رابط‌های کاربری‌ که پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای داشته و خرج‌تراشی می‌کند، نبوده و تجربه‌ای سرگرم‌ کننده و مبتنی بر مهارت را تحویل مخاطب می‌دهند. اشکالی ندارد اگر این بازی‌ها را خودتان دوست ندارید یا بازی نمی‌کنید، اما این نشان می‌دهد که بازیکنان توانایی سلب لقب و ماهیت «بازی» را از بازی‌های رایگان ندارند.

مصائب نویسندگان حوزه‌ی بازی
خواندن

من نه می‌گویم که نحوه‌ی کسب‌وکار بازی‌های رایگان خوب است و نه از این روش، نسبت به رویکرد سنتی‌تر تک پرداختی بازی‌ها دفاع می‌کنم. اما شخصا هنوز بازی‌هایی را ترجیح می‌دهم که فاقد هرگونه پرداخت درون‌برنامه‌ای باشند. نکته‌‌ای که باید به آن اشاره شود، این است که بخش «بازی و سرگرمی» این بازی‌های رایگان در گذشته از کیفیت نامطلوبی برخوردار بوده، اما امروزه، با صرف نظر از هزینه‌هایی که برای آن بازی می‌کنید، کیفیت طراحی، مکانیک و دنیای این بازی‌ها با بازی‌های معمولی برابری می‌کنند. برخلاف ۱۰ سال پیش، دیگر نمی‌توانید از هر بازی رایگان به سادگی بگذرید و خیال کنید که چیز مهمی را از دست نداده‌اید، چرا که رایگان است.

آیا بازی‌های رایگان اکنون خوب شده‌اند؟

از جمله بازی‌هایی که به من کمک کردند تا به این نتیجه برسم، Path of Exile بود. اگر عاشق سبک اکشن نقش‌آفرینی که در بازی‌هایی همانند Diablo یافت می‌شود، هستید، نمی‌توانید این بازی ساخته شده توسط استودیوی Grinding Gear Games را از دست دهید. این بازی نیازی به تعریف‌ ندارد و به نظر من، بهترین بازی این ژانر است. با وجود تجربه‌ی Diablo III، باز هم Path of Exile را ترجیح می‌دهم. درخت مهارت پیچیده، گزینه‌های بی‌شمار برای شخصی‌سازی و تکامل مداوم در فصول مختلف، این بازی را به عنوانی ارزشمند تبدیل کرده است که می‌خواهید دوباره و دوباره به آن بازگردید. شاید تنها مشکل بازی، بسته شدن به شکل ناگهان (Crash) باشد که ممکن است گاها رخ دهد. شما می‌توانید به راحتی داستان عظیم این بازی را بدون صرف هزینه‌ای و بدون برخورد به مانعی که پیشرفت شما را تحت تأثیر قرار دهد، به اتمام برسانید. چیز‌هایی که می‌توانید برای آنها پول واقعی خرج کنید، عمدتا مربوط به لوازم تزئینی و دکوری هستند. برای مثال آیتمی در بازی وجود دارد که کمک می‌کند تا لوازم داخل Inventory خود را مرتب کنید.

آیا خرید گسترش‌دهنده‌های Forza Horizon 5 ارزش دارد؟
خواندن

آیا بازی‌های رایگان اکنون خوب شده‌اند؟ 3

Genshin Impact که اخیرا سر و صدای زیادی کرده، از دیگر بازی‌های رایگان است که توجه من را به خود جلب کرده است. این بازی نقش‌آفرینی جهان باز را می‌توان ترکیبی از بازی‌های The Legend of Zelda: Breath of the Wild و Xenoblade Chronicles 2 دانست. سازنده‌های این بازی به طرز ماهرانه‌ای از جذاب‌ترین قسمت‌های هر دو بازی گلچینی تهیه کرده و در بازی خود استفاده نموده‌اند. این بازی دارای دنیایی وسیع، راه‌های بسیار برای پیشرفت، سامانه‌ی تجربه‌ی چندنفره و سیستم مبارزه راحت و قابل دسترسی است که به شما امکان استفاده از تمامی شخصیت‌های جذاب خود را می‌دهد. با این حال، ارز‌های متعدد و سیستم جوایز مشابه Gacha، ممکن است شما را برای انجام تراکنش مالی فریب دهد و هر چه پول بیشتری خرج کنید، قدرت بیشتری نیز خواهید داشت. اما خرج کردن یک ضرورت نیست و بازیکنانی که از صرف هر هزینه‌ای خودداری می‌کنند، می‌توانند به طور کامل هیجان کاوش در این جهان فانتزی بی‌نظیر را تجربه کنند. این‌ها تنها چند نمونه از تجربیات شخصی من است. من به همان اندازه از طرف دوستان و همکاران، تحسین شدن بازی‌هایی همچون Warframe ،Apex: Legends و Call of Duty: Warzone و موارد دیگر را شنیده‌ام. اگر به دلایلی که مردم این بازی‌ها را بازی می‌کنند بپردازیم، قطعا “رایگان بودن” جزو موارد اصلی آن نخواهد بود. مردم این بازی‌ها را دوست دارند زیرا در نهایت تجربه‌ای خوب و سرگرم کننده هستند.

با توجه به این‌که بخشی از من احساس نیاز می‌کند که این سوال را بپرسم: “اگر این بازی‌ها، از سیستم پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای استفاده نمی‌کردند، موجب بهتر شدن کیفیت آنها نمی‌شد؟” اگر در دنیایی بی‌نقص زندگی می‌کردیم، جواب این سوال مثبت بود و ترجیح می‌دادم تا بازی‌هایی همچون Genshin Impact را بدون هرگونه پرداخت درون‌برنامه‌ای تجربه کنم. اما سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا بدون این پرداخت‌ها، این بازی‌ها به وجود می‌آمدند؟ اگر استودیو‌ها قادر به ساخت و کسب درآمد از این بازی‌ها نبودند، قطعا شکست می‌خوردند. در نهایت من ترجیح می‌دهم تا بازی‌های خوب بیشتری برای انتخاب داشته باشم و راه‌های بیشتری برای موفقیت توسعه‌دهندگان باشد. من می‌دانم که متنفر بودن از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای، امری اجنتاب ناپذیر است، اما با صرف کمی زمان، ممکن است موردی استثنایی پیدا کنید.

نسخه‌ی دیجیتال PlayStation 5: برگ برنده‌ی Sony یا شکستی اقتصادی؟
خواندن

آیا بازی‌های رایگان اکنون خوب شده‌اند؟ 4

منبع
Gameinformer
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x