هفتهی گذشته بعد از مدتها انتظار، بتای بازی Call of Duty: Black Ops Cold War در دسترس عموم قرار گرفت و امروز در پیکسل آرتس با شما هستیم تا به بررسی بتای هفدهمین نسخهی سری بازی Call of Duty بپردازیم.
همانطور که میدانید، امسال قرار بود استودیوی Sledgehammer Games نسخهی جدید Call of Duty را عرضه کند اما به دلایل مشکلات موجود در آن تیم، پروژهی آنها بعد از یکسال کار کردن منحل شد و Activision استودیوی Treyarch را مسئول رهبری این پروژه قرار داد. جزئیات این مسئله را در نقد کامل بازی Call of Duty: Black Ops Cold War بررسی خواهیم کرد. حال آیا بتای بازی توانسته یک تجربهی مناسب را ارائه دهد؟
با باز کردن بازی از همان ابتدا شما به راحتی میتوانید حال و هوای یک Call of Duty از استودیوی Treyarch را حس کنید. موسیقیهای بازی فوقالعاده بوده و بهخوبی حال و هوای جنگ سرد و دهه ۸۰ را القا میکنند. منوی اصلی بازی کاملا شبیه به نسخهی قبلی بازی یعنی Modern Warfare بوده با این تفاوت که اینبار شاهد بخش Zombies نیز هستیم. البته بخش Zombies و Campaign در بتای بازی غیرفعال هستند و شما تنها میتوانید بخش چندنفره را تجربه کنید.
این بازی سیستم فوقالعاده Gunsmith از نسخهی قبلی را به ارث برده و شما قادر هستید سلاحهای مختلف خود را بطور کامل شخصیسازی کنید. بتای بازی Call of Duty: Black Ops Cold War شامل تعداد انگشتشماری سلاح میشد که بطور دقیق دارای چهار سلاح Assault Rifle، چهار سلاح SMG، دو عدد Sniper Rifle، دو سلاح Tactical Rifle، سه عدد Handgun و یک سلاح سرد و دو Launcher، است. این تعداد سلاح برای بتای چندروزهی بازی مشکلی ندارد اما امیدواریم تا زمان عرضه سلاحهای بیشتری به بازی اضافه شوند.
سیستم Operators نیز برای انتخاب شخصیت از نسخهی قبلی به این نسخه انتقال یافته با این تفاوت که شخصیتها بین دو گروه تقسیم نمیشوند. این مسئله میتواند هم از لحاظ گیمپلی و هم از لحاظ واقعگرایی به بازی آسیب بزند. برای مثال بارها پیش آمده است که شخصیت Woods که یکی از شخصیتهای محبوب بازی است را در تیم خود که از قضا CIA هم بود میدیدم و متاسفانه از آنجایی که تیم حریف علیرغم اینکه CIA نبودند، هم این شخصیت را انتخاب کردند باعث گیج شدن من میشد و گاها در تشخیص دشمنان به مشکل برخورد میکردم. این مشکل احتمالا در عرضه نسخه نهایی بازی حل خواهد شد.
حال بگذارید در رابطه با گرافیک و آرتاستایل بازی صحبت کنیم. رنگها به بازی Call of Duty بازگشتهاند! بعد از محیطهای سرد و بیروح و واقعگرایانه نسخهی قبلی، اینبار نوبت Treyarch رسیده است تا باری دیگر مپهایی متنوع و رنگارنگ را به بازیکنان ارائه دهد. مپهای بازی کاملا حال و هوای جنگ سرد و دهه ۸۰ را القا کرده و شما طیف وسیعی از رنگها را در بازی مشاهده میکنید. از پروپاگانداهای روسی مپ Moscow گرفته تا محیط دهه هشتادی و رِترو مپ Miami همه و همه نوید سالی پر از مپهای متنوع را به ما میدهند. از لحاظ فنی، گرافیک بازی مناسب بوده و علیرغم اینکه طراحی چهره برخی از شخصیتها و انیمیشنهای سوم شخص بازی یک سر و گردن پایینتر از Call of Duty: Modern Warfare هستند، طراحی محیطها حقیقتا زیبا است و بخوبی از قدرت کنسولهای نسل نهم استفاده خواهد کرد. یکی از مشکلات بزرگ بازی از لحاظ بصری، وضوح دشمنان است. کنتراست موجود بین مدل شخصیتها و محیط مناسب نبوده و در بسیاری از مواقع، شما قادر به دیدن دشمنان نیستید و آنها به راحتی در محیط استتار میکنند. این مشکل با اضافه کردن Global Illumination به مدل شخصیتها میتواند حل شود.
استودیوی Treyarch امسال در دپارتمان بهینهسازی بازی کارهای زیادی برای انجام دادن داشته و دارد. بازی Call of Duty: Black Ops Cold War یک عنوان Cross-Gen بوده و این بدین معنی است که این بازی باید برای نُه پلتفرم مختلف بهینهسازی شود. بهینهسازی نسخهی PC علیرغم اینکه بهخوبی نسخهی قبلی نیست و در برخی از مواقع شاهد افت فریم هستیم، قابل قبول است اما باید اشاره کرد که عملکرد این بازی روی کنسولهای نسل هشتم وضعیت قابل قبولی ندارد. علیرغم اینکه بعد از مدتها، تغییر Field of View روی کنسولها در این بازی ممکن شده است، نرخ فریم بازی به هیچ وجه ثابت نبوده و Dynamic Resolution گاها برای ثابت نگه داشتن این نرخ فریم، بازی را به شدت تار میکند و شما میزان زیادی Aliasing را در صفحه شاهد هستید، مخصوصا در مپهایی که شلوغتر و بزرگتر هستند. امیدواریم این مشکل نیز تا زمان عرضهی بازی حل شود. شایان ذکر است که هر چند ساعت شاهد کرش کردن بازی در نسخهی PC نیز بودم که با توجه به اینکه بازی در حالت بتا قرار دارد طبیعی است.
گیمپلی بازی باری دیگر به همان مسیر آرکید-محور بودن بازگشته و همه چیز اعم از طراحی نقشهها و هستهی گیمپلی بازی به حرکت بازیکنان کمک میکنند. این بدین معنی است که برعکس سال گذشته، بازی شما را وادار میکند که حرکت کنید و کمپ کردن مدت زیادی به شما کمک نخواهد کرد. بطور جزئیتر، این وادار کردن بازیکن به حرکت به کمک چندین فاکتور اتفاق میفتد؛ طراحی مپهای بازی علیرغم اینکه سعی دارند تا حد زیادی از پیادهسازی سادهی سه-لاین فاصله بگیرند، در هستهی خود همان معماری را داشته و کمتر شاهد مپهای بسیار بزرگ و تودرتو مانند سال گذشته هستیم. پرکهای مختلفی برای کمک به حرکت بازیکن به بازی بازگشتهاند و مهمترین آن Ninja بوده که صدای قدمهای شما را تا حد زیادی محو میکند و همچنین پرک Ghost تنها زمانی شما را از رادار حذف خواهد کرد که در حال حرکت باشید. همینطور باید به یکی از المانهای مهمی که سال گذشته غایب بود اشاره کرد و آن هم مشخص شدن بازیکنان در مینیمپ هنگام تیراندازی است. بله، درست شنیدید، مینیمپ به حالت قدیمی خود بازگشته و شما محل دقیق شخصی که درحال تیراندازی است را در آن مشاهده خواهید کرد. البته این مسئله بوسیله اضافه کردن صداخفهکن به سلاح خود قابل خنثی کردن است. سیستم اسپاون بازی نیز در موقعیت خوبی قرار دارد و شما به راحتی قادر هستید پیشبینی کنید دشمنان اکنون در کدام بخش نقشه هستند.
طراحی نقشهها در بتای بازی Call of Duty: Black Ops Cold War همانطور که بالاتر اشاره کردیم سعی دارد تا پیچیدگی بیشتری داشته باشد و معماری سه-لاین را گسترش دهد. این بدین معنی است که پیچیدگی مپها در حد قابل قبولی قرار داشته و طرفداران هردو سبک را میتواند راضی نگه دارد. نقشههای بازی تنوع زیادی نیز داشته و خلاقیتهای خاصی در آنها دیده میشود. برای مثال، یکی از نقشههای بازی یعنی Armada که مربوط به مُد ۲۴ نفرهی بازی است روی سه کشتی در جریان بوده و بازیکنان بوسیله زیپلاینها میتوانند بین کشتیها جابجا شوند یا حتی از قایق و جت اسکی استفاده کنند. مپ Satellite نیز طراحی جالبی داشته و هریک از لاینهای آن سبک خاصی از بازی را میطلبد. یکی از لاینها در صحرایی باز بوده که شما میتوانید از برآمدگی شنها به عنوان کاور استفاده کنید و به اسنایپ کردن بازیکنان بپردازید. این درحالی است که یک لاین در زیر مپ بوده و مملو از تیراندازیهای نزدیک است و لاین دیگر از یکسری غار به بالای صخرهای ختم میشود که بر بسیاری از مکانهای مپ دید دارد. با این حال در بسیاری از مپهای بازی ما شاهد مشکلاتی هستیم. برای مثال مپ Crossroads بسیار بزرگ بوده و تعداد ۱۲ بازیکن در هر تیم برایش مناسب نیست و این عدد باید بیشتر شود. همچنین اسپاون در مپهای بزرگ درست مانند مپهای کوچک بوده و شما قادر نیستید محل اسپاون شدن خود را انتخاب کنید و این میتواند گاها مشکلساز باشد. بسیاری از مواقع بعد از مرگ، بازی شما را در ابتدای نقشه اسپاون میکند و شما مدت زیادی در حال حرکت هستید تا به مبارزه بازگردید. البته این مشکل تنها در مد Domination وجود دارد و در مد Assault وضع بسیار بهتر است. باید اشاره کرد که علفهای بلند مپ Cartel یکی از آزاردهندهترین چیزهایی هستند که در این بازی وجود دارند و دشمنان به راحتی قادر هستند در آنها پنهان شوند و شما هیچ ایدهای نخواهید داشت که آنها در آن حضور دارند.
بازی Call of Duty: Modern Warfare علیرغم تمامی مشکلاتش، به کمک موتور جدیدی که از آن بهره میبرد توانست قدمی بزرگ در سیستم گانپلی و حرکت Call of Duty بردارد. امسال نیز Treyarch سعی کرده تا حد زیادی این قضیه را پیادهسازی کند. تیراندازی و حرکت کردن ترکیبی از عناوین قدیمی Treyarch و بازی Call of Duty: Modern Warfare است و سرعت بالاتری نسبت به نسخهی قبلی دارد. با این حال از لحاظ واقعگرایانه و روان بودن کمی از نسخهی قبلی ضعیفتر عمل کرده اما باز هم میتواند بازیکنان را راضی نگه دارد.
مدهای بتای بازی Call of Duty: Black Ops Cold War از تنوع خوبی برخوردار بوده و دو مد جدید Assault و Vip Escort بسیار عالی میباشند و طی آنها بازیکنان بهخوبی بدنبال انجام ماموریتها هستند. اما خاصترین مد بازی مد Fireteam است. این مد که خود دارای چندین زیرشاخه (زیرمُد!) است در مپی بزرگ جریان داشته و در بتای بازی Call of Duty: Black Ops Cold War حالت Fireteam: Dirty Bomb آن در دسترس بود. مد Dirty Bomb در دو مپ بزرگ Ruka و Alpine جریان داشته و شما و ۳ بازیکن دیگر وظیفه دارید با جمعآوری اورانیوم و رساندن آن به یک سری بمب در نقشهی بازی، آن بمبها را منفجر کنید. با انفجار بمبها، آن بخش از مپ به حالت رادیواکتیو در آمده و باید از آن خارج شوید. این مد تا حدی شبیه به مد Plunder بازی Call of Duty: Warzone بوده با این حال جذابیتهای خاص خود را دارد.
بالانس و طراحی سلاحها در وضعیت قابل قبولی قرار داشته و هیچ سلاح بیمصرفی در بتا وجود نداشت. با این حال باید اشاره کرد که مثل همیشه، SMGها (مخصوصا سلاح MP5) بسیار قدرتمند بوده و حداقل سلاح MP5 باید کمی ضعیفتر شود. اسنایپرها نیز اگر در دست یک بازیکن کار بلد باشند واقعا آزاردهنده خواهند بود و میتوانند حتی در موقعیتهای نزدیک شما را به راحتی محو کنند.
در نهایت یکی از بزرگترین مشکلات بتا، مربوط به Netcode بازی بود. بسیاری از مواقع پیش آمده است که شما دشمنی را میبینید و اول شروع به تیراندازی میکنید و علیرغم اینکه اکثر تیرهای شما به دشمن برخورد نموده، دشمن شما را در کسری از ثانیه از بین میبرد. این مشکل میتواند بدلیل پیادهسازی نامناسب Lag Compensation و تیکرِیت پایین سرورها پیش بیاید و بهتر است اولویت اصلی سازندگان حل کردن این ایراد تا زمان عرضهی بازی باشد.
در پایان باید اشاره کرد که بتای بازی Call of Duty: Black Ops Cold War نوید نسخهی خوبی از فرنچایز Call of Duty را میدهد و میتوانیم انتظار یک بازی مناسب از سوی Treyarch را داشته باشیم.