پیش‌نمایشمنتخب سردبیر

پیش‌نمایش بازی Ancestors: The Humankind Odyssey

یک بازی مستقل بر اساس نظریه‌ای جنجالی

پاتریس دزیلت یکی از کارمندان سابق شرکت یوبی‌سافت بوده که قبلا در تولید عناوین مطرحی نظیر سری شاهزاده پارسی و اساسینز کرید کار کرده است. او که تحصیل کرده سینما است علاقه خاصی به تاریخ دارد و اکثر بازی‌هایی که بر روی آنان مشغول بوده به نوعی موضوعی تاریخی را دنبال می‌کنند. وی در سال ۲۰۱۰ میلادی از یوبی‌سافت جدا شد و به THQ پیوست و ساخت بازی ۱۶۶۶ آمستردام را آغاز کرد که بی شباهت به کار قبلی‌اش نبود. با این وجود به علت ورشکستگی THQ، آن بازی نیمه کاره رها شد. با این همه او دست از تلاش بر نداشت و با تأسیس استودیوی کوچک Panache Digital Games، بازی جدیدی را آغاز کرد که Ancestors: The Humankind Odyssey خوانده می‌شود. این بازی هم به نوعی در گذشته‌ها سیر می‌کند اما نه آن گذشته‌ای که جزییاتش در کتب تاریخی قابل مطالعه باشد. این بار با ماقبل تاریخ و حدود ده میلیون سال پیش طرف هستیم. بازی روایتگر تکامل میمون‌ها به موجوداتی هوشمند است و به طور کلی روند بازی بر پایه نظریه تکامل داروین پایه گذاری شده است که بازه زمانی ده میلیون تا دو میلیون سال پیش را روایت می‌کند. البته طبعا این نظریه هنوز کاملا اثبات نشده و موافقان و مخالفان خودش را دارد که ما قرار نیست در این مطلب کوتاه به آنان بپردازیم. اما به طور کلی می‌توان گفت توسعه دهنده بر موضوعی دست گذاشته که شاید جنجال بر انگیز باشد. با این وجود خود آقای دزیلت در گذشته اعلام کرده به خاطر مستقل و کوچک بودن گروه تولید بوده که به سمت چنین موضوعی گرایش پیدا کرده است. به خصوص که این عنوان از منظر فنی و تنوع محتوا محدودیت‌های خاص خود را دارد.

یادداشتی به مناسبت 10 سالگی بازی Skyrim
خواندن
2 4
سرسبزی بیش‌ترین عنصر بصری است که در بازی خواهید دید

Ancestors در سبک بقا و با دوربین سوم شخص تولید شده است. هدف اصلی در این بازی زنده ماندن به هر قیمت ممکن است. شما در ابتدا کنترل یک میمون را بر عهده می‌گیرید و پس از آن با پیدا کردن سایر همنوعان، گله را گسترش می‌دهید. آن‌ها نیز با جفت‌گیری صاحب بچه شده و گروه شما بزرگ‌تر می‌شود. شما با یک بچه میمون یا حتی میمون‌های مسن‌تر بازی می‌کنید اما اگر هر کدام کشته شوند کنترل یکی دیگر از اعضای گله را به عهده خواهید گرفت. در نتیجه بازی قهرمان مطلقی ندارد و این تلاش جمعی برای بقا در شرایط سخت است که به بازی معنا می‌بخشد. شرط شکست هم در بازی این است که تمام اعضا کشته شوند. البته برای جمع کردن هم‌گروهی‌های بیش‌تر معمولا موقعیتی پیش می‌آید که یک میمون بیچاره در جایی نیاز به کمک دارد و اگر به او یاری رسانید به شما دوست و همراه می‌شود. مثلا برخی بیمار هستند یا زخمی شده و به درمان نیاز دارند. همان‌طور که گفته شد بازی داستان مشخصی ندارد. در واقع سازنده با زیرکی موضوعی را برگزیده که خیلی به داستان نه نیاز دارد و نه می‌توان در آن ماجراهای پیچیده و حیرت آور گنجاند. کلیت ماجرا این است که باید در طول تاریخ زنده مانده و تکامل پیدا کنید. دیگر از دیالوگ‌های آن‌چنانی و میان پرده‌های متعدد سینمایی چندان خبری نیست. بازی در واقع پس از چند ماموریت آموزشی، مرحله‌ای نخواهد داشت. شما هستید و جنگل‌های گرمسیری در قلب آفریقا که باید در آن اکتشاف کنید. وارد هر قسمت ناشناخته از نقشه بازی که بشوید، میمون شما می‌ترسد و دیدش محدود می‌شود. وقتی به اندازه کافی همه جا را گشتید و از موقعیت مکانی خود آگاهی کامل به دست آوردید آن تکه از نقشه برایتان فعال می‌شود و سایرین نیز به شما می‌پیوندند. اهمیت اکتشاف و پیدا کردن خانه جدید در آن است که شما برای زنده ماندن نیاز به منابع دارید. برای مثال از عواملی که موجب ادامه زندگی می‌شوند آب پاکیزه، میوه، گوشت و… هستند. برای ساخت ابزار نیز به موادی مثل سنگ، چوب و الیاف نیاز دارید که پس از مدتی اقامت در یک منطقه به اتمام می‌رسند و باید حتما به جاهای دیگر نقشه سر بزنید. بازی نقشه کوچک ندارد اما یک حس مخصوص برای میمون‌ها طراحی شده که با فعال کردن آن می‌توانید جزییاتی نظیر محل قرار گرفتن آیتم‌ها و سایر موجودات زنده را مشاهده کنید یا نقطه‌ای را علامت گذاری کنید. همیشه سایر موجودات زنده وحشی نظیر ببر، مار، تمساح و… هم به دنبال شکار شما هستند. قطعا آن‌ها نیز به بقای خود می‌اندیشند. شاید در اوایل بازی استراتژی اصلی شما فرار باشد. به خصوص حرکات میمون‌ها همگی نرم و روان هستند، صعود و حرکت بین صخره و درختان بسیار جذاب و ترکیبی از حرکات واقعی میمون‌ها و فنون نمایشی انسانی هستند. همچنین در صورت مواجهه با خطر دشمنان، میمون‌ها وارد فاز روانی ترس می‌شوند که در صورت عدم درمان، میمون کنترل خود را از دست می‌دهد. در این حالت باید گوی‌های نور را جمع آوری کرد تا او درمان شود. خوشبختانه پس از این که تکامل پیدا کرده و به هوش ساخت ابزار دسترسی پیدا کنید، مبارزه با سلاح سرد نیز به بازی افزوده خواهد شد. در این صورت از شکار به شکارچی بدل می‌شوید. درخت تکامل در این بازی بسیار گسترده است. می‌توانید با افزایش تجربه و جمع آوری منابع لازم، مغز میمون‌های خود را هنگام خوابیدن تکامل بخشید. حتی به روی دو پا راه رفتن هم توانایی است که به کمک این سیستم تکامل میسر می‌شود. چند میلیون سال از زمان درون بازی که بگذرد میمون‌ها عملا تبدیل به موجودات نیمه هوشمندی می‌شوند که خود را به سطوح بالاتر چرخه غذایی می‌رسانند. به تدریج که میمون‌های بازی به انسان شدن نزدیک می‌شوند، امکانات و قابلیت‌های شما نیز بهبود می‌یابد. مثلا اگر شکستگی در اثر سقوط و یا بیماری در اوایل بازی کاملا مرگبار است، پس از هوشمند شدن می‌توان به راحتی این نواقص بدنی را درمان کرد. در حقیقت شما تنها یک میمون را ارتقا نمی‌دهید. بلکه دانش‌ها به نسل‌های بعدی که شما کنترل آن‌ها را نیز به دست خواهید گرفت منتقل می‌شوند. این بازی در زمینه تکامل موجودات و قابلیت‌های آن‌ها تا حدودی حتی پا را از نظریات داروین و… هم فراتر گذاشته اما به هر حال این یک بازی است و کسی نباید توقع داشته باشد عینا بر اساس نظریات دانشمندان مطرح طراحی شده باشد؛ آن هم نظریه تکامل که خودش زیر سوال است.

داستان بازی Horizon Zero Dawn
خواندن
1 4
وقتی میمون‌ها می‌ترسند، دیدشان محدود می‌شود

عنوان Ancestors حدود چهل تا پنجاه ساعت به طول خواهد انجامید. اما اگر بخواهید صادقانه به آن نگاه کنیم، به نظر نمی‌رسد یک بازی در سبک بقا که داستان و ماموریت خاصی ندارد بتواند پنجاه ساعت تمام، تر و تازه بماند. بازی از منظر گرافیکی هم آش دهان سوزی به چشم نمی‌آید. برای ساخت آن از موتور قدرتمند آنریل انجین ۴ بهره برده شده اما نمی‌توان انتظار داشت یک تیم کوچک و مستقل بتواند با آن شاهکار بصری خلق کند. البته مناظر طبیعی از دور چشم‌نواز هستند اما عملا هیچ چیزی از نزدیک جزییات کافی ندارد. با این وجود می‌توان از چنین ضعف‌هایی گذشت کرد به خصوص که بازی تنها چهل دلار قیمت دارد. در انتها اگر از پلتفرم رایانه‌شخصی استفاده می‌کنید باید بدانید که این عنوان برای یک سال در انحصار فروشگاه اپیک خواهد بود. به نظر می‌رسد این سیستم انحصاری شدن بازی‌ها برای توسعه دهندگان مستقلی که می‌خواهند سهم بیش‌تری از فروش ذاثر خود به دست آوردند بسیار مناسب باشد. به علاوه ناشر بازی زیر مجموعه‌ای از شرکت Take-Two Interactive است. ناشر بزرگی که سایر بازی‌های اخیرش نیز معمولا در انحصار فروشگاه اپیک هستند. بازی Ancestors: The Humankind Odyssey قرار است در ۵ شهریورماه ۱۳۹۸ برای رایانه‌های شخصی عرضه شود و سپس در ماه دسامبر (حدود چهار ماه بعد) برای دو کنسول پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان نیز در دسترس قرار می‌گیرد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
بستن