استنلی پریبل را به یاد دارید؟ همان بازیای که با شکستن دیوار چهارم، با به سخره گرفتن کلیشههای ویدیوگیم تبدیل شده بود به یکی از به یاد ماندنیترین بازیهای ۲۰۱۳. حالا استنلی پریبل در عصر ریمسترها، ریمیکها، دنبالههایی که صرفا برای پولسازی ساخته میشوند بازگشته، و همراه با یادآوری خاطرات خوش گذشته پوزخندی به وضعیت حاضر صنعت ویدیوگیم میزند.
استنلی برخلاف دیگر عناوینی که با عنوان «فلان بازی: نسخه سوپر دیلاکس ادیشن» منتشر میشوند نمیخواهد فقط با سوءاستفاده از نامش جیب مخاطبانش را خالی کند. بلکه تیم Crows Crows Crows بازی را هم برای مخاطبان جدید بازسازی کرده است و هم جوری بازی را بسط داده است که مخاطبان قدیمی را راضی کند.
بازی از همون ابتدا علاقه خاصی به مسخره کردن کلیشهها داشته است. از مسخره کردن سادهترین موضوعات مثل دیده نشدن پاهای شخصیت در بازیهای اول شخص گرفته، تا مسخره کردن بنیادیترین موضوعات مانند «توهم آزادی» در مدیوم ویدیوگیم.
همانطور که بالاتر گفتیم این رسم مسخره کردن نه تنها ادامه پیدا میکند، بلکه به مرحله بالاتری نیز صعود میکند. در محتوای جدیدی که به بازی اضافه شده استنلی میرود سراغ صحبت کردن راجع به بزرگترین آفت صنعت گیم، دنبالههای غیر ضروری و بیمعنا، سوءاستفاده از خاطرات خوش مخاطبان برای غالب کردن همان بازی قبلی اما با شکل شمایلی جدید و مراحلی تکراری. (اصلا هم منظور بازیهای یوبیسافت نیست)
هرچه باشد خود استنلی نمادی از همین موضوع است. خود بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe نتیجه سوءاستفاده از نام یک بازی موفق به نام The Stanley Parable است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده. البته این حرف به معنای این نیست که The Stanley Parable: Ultra Deluxe یکی از آن عناوین بیارزش است و فقط برای پولسازی ساخته شده است. کاملا برعکس، همونطور که بالاتر گفتیم بازی به پوزخندی به زمانه خودش است، و بازی از خودش برای مسخره کردن زمانه خودش استفاده میکند.
از محتوای جدید بازی به خوبی ارزش بازی را بالا میبرند بگذریم، بیاید درمورد کلیت بازی و این که آیا از این عنوان لذت میبرید یا نه صحبت کنیم. احتملا میدانید که استنلی از لحاظ گیمپلی در زمینه شبیهساز پیادهروی (Walking Simulator) قرار میگیرد. این سبک از بازیها معمولا تمرکز خود را روی قصهگویی میگذارند (و دروغ نیست اگر بگوییم چندین عنوان از بازیهای داستانمحور برتر مدیوم در این ژانر قرار دارند) برای مثال عنوان What Remains of Edith Finch با قرار دادن بازیکنانش در چندین داستان جدا یکی از برترین تجربهها را در ژانر Walking Simulator ارائه میدهد.
بخش اصلی گیمپلی استنلی نیز همین است. بازی با نویسندگی قدرتمندش میرود سراغ به سخره گرفت موضوعات مختلف مدیوم گیم، کوچکترین اجزای بازی سعی میکنند اشارهای به موضوعات مختلف مدیوم داشته باشند. اصلیترین بخش گیمپلی استنلی راوی بازی است. حتما در بازیهای مختلف این مورد را مشاهده کردهاید که صدایی در گوشتان ماموریتهایتان را به شما میدهد و شما برای پیشروی در بازی باید به دستورات آن صدای ناشناس عمل کنید. برای مثال میتوان به «اطلس» در بازی افسانهای «بایوشاک» اشاره کرد.
در این جور بازیها بازیکن برای پیشروی در بازی مجبور است از دستورات راوی اطاعت کند. ولی استنلی این کلیشه را میشکند، و به بازیکنانش اجازه میدهد از دستورات راوی سرپیچی کند و هرجور که دلش میخواهد بازی را پیش ببرد. یکی از اصلیترین دلایل محبوبیت استنلی دقیقا همین است. حس قدرتی که بازیکنان از سرپیچی کردن دستورات راوی میگیرند. تیم سازنده هرگز نذاشته است پتانسیل ایدهشان از بین برود و آنها از ذره ذره تواناییشان برای به خلق پکیج The Stanley Parable استفاده کردهاند.
اگر اهل ویدیوگیم (و از مخاطبان جدید استنلی) هستید به احتمال زیاد از تلاشتون برای برای فرار کردن از محدودیت بازی، و سرپیچی کردن از دستورات راوی و به سخره گرفته شدن مدیوم ویدیوگیم توسط The Stanley Parable: Ultra Deluxe لذت میبرید. اگر از مخاطبان قدیمی استنلی هستید از اضافه شدن یک لایه جدید به داستان و دوباره شنیدن صدای Kevan Brighting در گوشهایتان لذت فراوان میبرید.
بررسی بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe
نسخه Ultra Deluxe استنلی یک Re-Release برای پولسازی از شهرت نسخه اصلی خودش نیست. بلکه با اضافه کردن یک لایه جدید به داستان، و انتقاد کردن از وضع حال حاضر صنعت گیم ارزش خودش را ثابت میکند. اگر از نسخه اصلی لذت بردید قطعا از محتوای جدید بازی لذت فراوان میبرید.
نویسندگی قدرتمند و طعنه زدن به موضوعات مختلف مدیوم ویدیوگیم.
اضافه شدن یک لایه کاملا جدید به بازی.
ایده جذاب.
استفاده مثال زدنی از مدیوم ویدیوگیم برای قصهگویی.
رسوندن بازی به بهترین حالت خودش.
اضافه شدن یک لایه کاملا جدید به بازی.
ایده جذاب.
استفاده مثال زدنی از مدیوم ویدیوگیم برای قصهگویی.
رسوندن بازی به بهترین حالت خودش.
بخش Bucket بازی ممکن است برای برخی از مخاطبین قدیمی حوصله سربر باشد.
شدیدا به شما پیشنهاد میکنیم این بازی را تجربه کنید.
عناوینی با چنین نمرهای در طول بازی گاها ما را شگفت زده کردند، گیمپلی هوشمندانه یا روایتی خاص و حتی بخش چندنفره جذاب و تکنفره درگیر کننده، میتواند از دلایل آن باشد؛ این بازی از دیگر رقیبان ژانر خود یک سر و گردن بالاتر است حال چه یک برداشت تازه از یک ایده قدیمی باشد یا سیستمی نوین را به گیمپلی و ژانر خود اضافه میکند.
فوق العاده
خیلی نقد خوبی بود
فقط امیدوارم توی نقد های بعدی خود داستان و مکانیزم های گیمپلی رو بیشتر مورد بررسی قرار بدید
ممنون که خوندید، تلاشم رو میکنم.
عالی بود 👍
خوشم اومد
One of the greatest game all of time
و ممنون از نگارنده بابت نقد زیبا