بازی Call of Cthulhu که به دست Cyanide توسعه یافته، به تازگی توسط شرکت مشهور Focus Home Interactive عرضه شده است. این عنوان برخلاف بسیاری از عناوین امروزی که با تبلیغات بسیار و پر سر و صدا در بازار عرضه میشوند، خیلی ساکت و آرام منتشر شد اما محتوای Call of Cthulhu، قطعا پر سر و صداتر و پر بار تر از تبلیغات بی جان این عنوان به شمار میرود و باید آن را جدی گرفت. Call of Cthulhu به دست شرکتی منتشر شده که در انتشار و تهیه عناوین ماجرایی و معمایی، تبحر دارد و بازی جدید نیز دقیقا به همین شکل، یک عنوان ماجرایی وحشت بقا، با عناصر نقش آفرینی است. اولین نکته مهمی که در مورد بازی Call of Cthulhu وجود دارد، این است که داستان آن از روی کتابهای نویسنده معروف، آقای H.P. Lovecraft الهام گرفته شده است؛ نویسنده شناخته شده و پرطرفداری که در سراییدن داستانهای تخیلی، مرموز و ترسناک، تبحر خاصی دارد و حالا همین موضوع، باعث شده تا Call of Cthulhu یک بازی پر مغز باشد.
از ویسکی متنفرم
همیشه در عناوین ماجرایی و معمایی، داستان، نحوه روایت آن و البته نوع آن میتواند بسیار مهم و اساسی باشد و همین نکته قابلیت این را دارد که مخاطب را ساعتها پای قصه و ماجرای خود نگه دارد. از آن جایی که بازی Call of Cthulhu نیز یک عنوان ماجرایی است، داستان در آن نقش بسیار مهمی دارد و سازندگان توانستهاند تا با یک ساختار مستحکم و گیرایی داستانی و البته الهام گیری از داستانهای جذاب لاوکرفت، یک ماجراجویی جذاب را برای بازیبازان فراهم آورند.
داستان بازی Call of Cthulhu به همان اندازهای که کلیشهای آغاز میشود، بسیار جذاب است. چه چیزی میتواند کلیشهای تر از داستان یک کارآگاه خصوصی ناامید و الکلی باشد که یک جرقه، زندگی او را از مست خوابیدن و سیگار کشیدن به درون یک ماجرای خطرناک و هیجان انگیز سوق میدهد و چه چیزی میتواند جذاب تر از این باشد که یک کارآگاه بی انگیزه، اوج انگیزه خود برای حل کردن پروندهای مرموز و بودار به خوبی پیدا کند؟ Call of Cthulhu با یک تماس ساده به کارآگاه خصوصی ما، یعنی ادوارد پیرس (Edward Pierce) آغاز میشود و در هر مرحله و فصل، پیچیده و پیچیده تر ادامه پیدا میکند. این روایت، جذابیت و کشش داستان Call of Cthulhu، قطعا بزرگترین نقطه قوت این عنوان را تشکیل میدهد؛ نقطه قوتی که باعث میشود با وجود مشکلات موجود در بازی، همچنان آن را دنبال کنید تا در هر فصل، وقایع داستانی شما را غافلگیر کرده و هیجان بیشتری به شما القا کند.
با همه این تفاسیر، Call of Cthulhu در بحث داستانی کاملا بی نقص نیست و مشکلات جزئی اما قابل توجهی دارد. در طول داستان بازی، بازیبازان میتوانند با شخصیتهای مختلفی تعامل برقرار کرده و در برخی از مواقع، دیالوگها یا تصمیماتی که انتخاب و اتخاذ میکنید، میتوانند در سطح جزئی تاثیر گذار باشند. اولین نکته منفی در بحث داستان بازی Call of Cthulhu در همین جا دیده میشود چرا که نه تنها بسیاری از این انتخابها تزئینی و در حد شعار هستند، بلکه پدید آمدن گزینههایی برای انتخاب دیالوگ، با کارهای پیش پا افتادهای همراه هستند. دومین مشکل در بخش داستانی بازی Call of Cthulhu، شخصیت پردازی، مخصوصا برای شخصیت اصلی یا پروتاگونیست بازی است؛ با این که ادوارد پیرس تمام وجوه لازم برای تبدیل شدن به یک شخصیت ماندگار را دارا است، اما نویسندگان از این پتانسیل به خوبی استفاده نکردهاند و این شخصیت همیشه به مانند یک شخصیت عادی و فراموش شدنی رخ مینماید.
ورود به جنون
همان طور که پیش از این اشاره شد، بازی Call of Cthulhu یک عنوان ماجرایی وحشت بقا با عناصر نقش آفرینی است اما بیایید بررسی کنیم که این عناصر چگونه در هر ضرب شدهاند و در آخر، چه نمایی به محصول نهایی میدهند. در مورد وجه ماجرایی بازی Call of Cthulhu، خیلی راحت میتوان گفت که این بازی نه تنها دوست داران و علاقه مندان به این سبک را راضی میکند، بلکه برای کسانی که با این عناوین میانه خوبی ندارند نیز جذاب است. دلیل جذاب بودن گیمپلی ماجرایی بازی Call of Cthulhu، تعادل درست و بسیار منطقی در طراحی گیمپلی و عناصر ماجرایی و معمایی است؛ به این صورت که در این عنوان نه برای پیش بردن بازی، به سرک کشیدن به چندین اتاق و محل مخصوص لازم است، و نه معماها آن قدر ساده و پیش پا افتاده هستند که جذابیت خود را برای دوست داران سبک ماجرایی از دست بدهند. همه چیز در Call of Cthulhu، از مقیاس نقشهها و محیطها تا سطح دشواری و پیچیدگی معماها، به یک تعادل مثال زدنی رسیدهاند که توانایی جذب کردن همه را دارد. در دیگر موارد، مانند صحبتها شخصیتها و جست و جوی محیط برای یافتن آیتمی مهم، سازندگان از کلیشههای سبک ماجرایی استفاده کردهاند.
با این که نمیتوان Call of Cthulhu را یک عنوان وحشت بقا به شمار آورد اما این زیرکی سازندهها بوده که تنها با برگرفتن داستانی از کتابهای لاوکرفت و طراحی محیطها و جوی سیاه و مرموز، تم وحشت بقا را به آن بخشیدهاند و از همین راه، جذابیت گیمپلی بازی را افزایش دادهاند. با این که بار اکشن بازی خیلی کم است و میدانید که سازندگان با طراحی چالشهای اکشن آغشته به وحشت برای شما مشکل خاصی را به وجود نخواهند آورد، اما همیشه با ورود به بازی، به درون جو و اتمسفر مثال زدنی آن فرو میروید و سعی میکنید تا با احتیاط عمل کنید؛ همین باعث میشود تا سازندگان کار خود را برای اضافه کردن المان وحشت بقا به بازی، به درستی و هوشمندی انجام داده باشند.
اما Call of Cthulhu علاوه بر دو وجه ماجرایی و وحشت بقا، یک وجه نقش آفرینی نیز در خود دارد که شاید خیلی دیده نشود، اما عمق خوب و قابل قبولی به آن داده است. سازندگان در Call of Cthulhu یک منوی ارتقای شخصیتی را برای ادوارد پیرس در نظر گرفتهاند که شامل موارد Eloquence ،Spot Hidden ،Psychology ،Occultism و Medicine و Strength و Investigation میشود و ارتقای هر کدام از آنها، میتواند شما را زودتر به اهدافتان برساند. حال، شاید بپرسید که چگونه میتوان در یک بازی ماجرایی، امتیاز تجربه یا مهارت برای ارتقا به دست آورد؟ در Call of Cthulhu شما با بررسی صحنهها یا اجسام خاص و همچنین پیشروی در داستان بازی امتیاز تجربه دریافت میکنید و مهارتهای خود را بهبود میبخشید. این ارتقای مهارتها شاید خیلی تاثیر گذار و عمیق نباشند اما نباید فراموش کنیم که Call of Cthulhu یک بازی نقش آفرینی نیست و تنها سعی میکند با اضافه کردن المانهای نقش آفرینی، عمق بیشتری داشته باشد که کاملا قابل قبول است.
بلیط یکطرفه
با در نظر گرفتن این که بازی Call of Cthulhu به دست یک استودیوی کوچک ساخته شده و البته توسط یک ناشر نه چندان غنی و بزرگی عرضه شده، قطعا نمیتوان انتظار یک عنوان فوقالعاده و متحیر کننده از نظر بصری و فنی را از آن داشت اما قطعا انتظار داریم تا سازندگان در دورانی که صحبت از کنسولهای نسل نهم و تغییر کردن نسل فعلی است، حداقل استانداردهای نسل هشتم از نظر فنی و بصری را برای بازی خود تعبیه کنند. Call of Cthulhu با استفاده از موتور مشهور و محبوب آنریل انجین ساخته شده و در حالی که در سالهای اخیر استودیوهای مختلفی با استفاده از نسخه چهارم این موتور اثرهای زیبایی را خلق کردهاند، اما سازندگان Call of Cthulhu تصمیم گرفتهاند به سراغ نسخههای قدیمی تر این موتور بروند و عنوانی را تولید کنند که از بعد بصری، بیشتر به یک بازی نسل هفتمی شباهت دارد.
کیفیت بافتها، کیفیت سایهها، فیلتر بافتها، انیمیشنها، رزولوشن اجرایی میان پردهها و موارد دیگر، مشکلات بازی Call of Cthulhu در بخش بصری هستند که برای عنوانی عرضه شده در سال ۲۰۱۸، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. در بحث مسائل فنی نیز، با این که بازی بی نقص نیست اما مشکل خاصی را برای بازیبازان به وجود نمیآورد و حداقل برروی کنسولی که بازی روی آن نقد شده (پلیاستیشن ۴ پرو) مشکل خاصی دیده نشد. اما Call of Cthulhu قطعا در بحث گرافیک هنری و طراحی هنری، یک اثر زیبا و قابل تحسین است. امکان ندارد با ورود به دنیای بازی و قرار گرفتن در مکانهای مختلف آن، از طراحی هنری و جو و اتمسفری که سازندگان درون آنها به وجود آوردهاند، لذت نبرید و تحت تاثیر آنها قرار نگیرید. همین گرافیک هنری و اتمسفری که سازندگان در Call of Cthulhu پدید آوردهاند، باعث میشود تا جلوههای بصری فنی و تکنیکی بازی خیلی شما را آزار ندهد و خیلی زود آنها را فراموش کنید.
Call of Cthulhu یک هدیه شیرین و نفیس به دوست داران سبک ماجرایی، به خصوص طرفداران نویسنده فقید، H.P.Lovecraft و داستان کوتاهی با همین نام است. ترکیب یک داستان و روایت جذاب، در کنار گیمپلی ماجرایی با عناصر وحشت بقا و نقش آفرینی، یک سفر به یادماندنی به دنیای تخیلات لاوکرفت را میسازند. Call of Cthulhu شاید در زمان طوفان بازیهای بزرگ سال، خیلی دیده نشود و مورد بی لطفی قرار بگیرد اما طرفداران سبک ماجرایی، قطعا نمیتوانند این بازی را از دست بدهند.
کهنترین و قویترین حس بشریت، ترس است و کهنترین و قویترین نوع ترس، ترس از ناشناخته است.
-هاوارد فیلیپس لاوکرفت
Call of Cthulhu یک هدیه شیرین و نفیس به دوست داران سبک ماجرایی، به خصوص طرفداران نویسنده فقید، H.P.Lovecraft و داستان کوتاهی با همین نام است. ترکیب یک داستان و روایت جذاب، در کنار گیمپلی ماجرایی با عناصر وحشت بقا و نقش آفرینی، یک سفر به یادماندنی به دنیای تخیلات لاوکرفت را میسازند. Call of Cthulhu شاید در زمان طوفان بازیهای بزرگ سال، خیلی دیده نشود و مورد بی لطفی قرار بگیرد اما طرفداران سبک ماجرایی، قطعا نمیتوانند این بازی را از دست بدهند.
تعادل بسیار خوب ایجاد شده بین المانهای مختلف گیمپلی و استاندارد بودن همه آنها
گرافیک هنری و اتمسفر تاثیر گذار بازی
گرافیک فنی ضعیف و تاریخ مصرف گذشته