نقد و بررسی

بررسی بازی God Eater 3

بازماندگان شهرِ غرق شده در شن، به پا می‌خیزند!

پس از موفقیت دومین شماره از سری اصلی God Eater، حالا بازی God Eater 3 با رویکرد‌های کاملا جدیدی عرضه شده است. این عنوان اکشن نقش آفرینی با این که همیشه به صورت یک بازی سرگرم کننده روی کنسول‌های دستی تصور می‌شد، حالا در مقیاسی بزرگتر عرضه شده و از هر جنبه‌ای که به آن بنگریم، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بازی God Eater 3 برای اولین بار، برای هیچ کدام از کنسول‌های دستی، مانند پلی‌استیشن ویتا یا حتی نینتندو سوییچ عرضه نشده و سازندگان در پاسخ به موضوع عدم عرضه بازی برای کنسول ترکیبی نینتندو سوییچ، بیان کردند که God Eater 3 حالا یک عنوان بزرگ محسوب می‌شود و عرضه انحصاری آن برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۴ و رایانه‌های شخصی، این موضوع را کاملا تایید می‌کند. اما این جا هستیم تا بررسی کنیم که God Eater 3 چگونه به عنوانی با رویکرد متفاوت تبدیل شده و آیا ادعای سازندگان در این مورد، صحیح است یا خیر.

غرق شده در شن

اگر از طرفداران سری God Eater باشید، قطعا می‌دانید که کمتر کسی این سری را به خاطر داستان یا روایت آن تجربه می‌کند و مهمترین بخش درون بازی، گیم‌پلی و سیستم مبارزات و اکشن بازی محسوب می‌شوند. با این حال، داستان در بازی God Eater 3 حالا رنگ و بوی تازه‌تری به خود گرفته و دیگر مانند گذشته، یک عامل اضافی و ناچیز برای بالا بردن انگیزه بازی‌بازان برای ادامه دادن بازی، محسوب نمی‌شود. استودیوی Marvelous First Studio که جای استودیوی Shift (سازنده نسخه قبلی) را گرفته، در اولین قدم برای بزرگتر کردن مقیاس بازی، تصمیم داشته تا در God Eater 3 داستانی بزرگتر، پر کشش‌تر و البته با شخصیت‌های ماندگار و قدرتمند خلق کند.

بررسی بازی Dustwind - The Last Resort
خواندن

داستان بازی God Eater 3 از جایی آغاز می‌شود که دنیا توسط طوفان‌های شنی بزرگ و ترسناکی تهدید شده و بسیاری از انسان‌ها، جان خود را از دست داده‌اند. در حالی که نسل بشریت در خطر انقراض قرار دارد، آراگامی‌ها (دشمنانی که در بازی با آن‌ها مبارزه می‌کنیم) فرصت را غنیمت شمرده و اندک اندک، دنیای انسان‌ها را به تسخیر خود درمی‌آورند. در زمانی که هیچ پرتو نور و امیدی برای نسل بشریت و البته کودکان نجات یافته از طوفان‌ شن وجود ندارد، بازماندگانی جنگجو با نام God Eater به پا می‌خیزند و دیگر توان صبر و دیدن خرابی‌های به بار آمده در دنیای خود را ندارند.

God Eater 3 1

با شروع کار بازی‌باز به عنوان یکی از جنگجویان بازی، حالا خیلی سریع در جریان اتفاقات قرار می‌گیرید اهداف، خیلی سریع به شما گفته می‌شود. در دنیای بازی، دولت و مقامات رسمی، گروه God Eaterها را به عنوان قانون شکن و متخلف می‌شناسد و آن‌ها را به همراه کودکان تحت حمایت، با دست‌بندهایی مخصوص، درون زندان‌ حبس کرده است. همان طور که مشاهده می‌کنید، داستان بازی God Eater 3 حالا عمق و مقیاس بزرگتری دارد و در هر فصل، اهمیت آن را خیلی بهتر و بهتر درک می‌کنید. بزرگترین نقطه قوت داستان بازی God Eater 3، شخصیت‌های متعدد آن هستند که برای شما مانند یک خانواده عمل می‌کنند و هر کدام، یک بخش از کار را به عهده می‌گیرند. این شخصیت‌ها با پیشرفت در داستان بازی، به تعدادشان افزوده می‌شود و به عمیق شدن داستان کمک می‌کنند.

مبارزه با شن‌زاده‌ها

God Eater 3 مانند نسخه قبلی‌ خود، در خالص ترین حالت ممکن، یک اکشن نقش آفرینی با سیستم مبارزات Hack n Slash است. درست به مانند نسخه‌های گذشته، در هر فصل با چند مرحله و محیط مختلف سر و کار دارید که باید آن‌ها را با کمک هم تیمی‌ها و یاران خود از شر موجودات زاده شن پاکسازی کنید. بازی‌باز برای مبارزه با دشمنان، انواع و اقسام اسلحه‌های سبک، سنگین، گرم و سرد را در اختیار دارد و در هر مرحله با توجه به دشمنان موجود در آن لول، تجهیزات خود را انتخاب می‌کند. اگر دقت کرده باشید، در ابتدای متن اشاره کردیم که God Eater 3 به صورت خالصانه، یک اکشن نقش آفرینی است؛ حال، شاید بپرسید که منظور ما دقیقا از بیان این موضوع چیست؟ بازی‌باز در هر مرحله از بازی و با پیشروی در داستان، وارد استیج شده، به مبارزه با دشمنان و آراگامی‌های گوناگون بازی پرداخته و سپس از آن خارج می‌شود؛ بدون این که کار اضافی و عنصری دیگر را شاهد باشیم. همین موضوع سبب می‌شود تا گیم‌پلی بازی با تمام پیچیدگی‌های اکشنی که دارد، خیلی ساده به نظر برسد و تنها حس اکشن را به صورت خالص به بازی‌باز القا کند.

بررسی نسخه اکس‌باکس بازی Deathloop
خواندن

God Eater 3 1 1

اما مهم‌ترین بخش گیم‌پلی بازی God Eater 3، سیستم مبارزات آن محسوب می‌شود. شخصیت شما می‌تواند در مراحل، طیف وسیعی از اسلحه‌های God Arc را در اختیار بگیرد که شامل اسلحه‌های سرد، گرم، سبک و سنگین مختلف، سپر و انواع و اقسام تجهیزات جانبی می‌شود. جزئیات اسلحه‌ها و تنوع کاربرد آن‌ها آن قدر زیاد است که بعضی مواقع در طول مبارزات نمی‌توانید تصمیم درست و مشخصی برای انتخاب آن‌ها داشته باشید. این تازه در حالی است که فنون، چند ضرب‌ها و البته کمک از هم‌تیمی‌ها را وارد قضیه نکنیم که در آن صورت، همه چیز پیچیده تر، متنوع تر و البته جذاب تر می‌شود. زمانی که God Eater 3 بتوانید به موقع ضربه بزنید، به موقع بلاک کنید، به موقع از آیتم‌ها استفاده نمایید و به چند ضرب زده و جاخالی بدهید، به فوق‌العاده بودن سیستم مبارزات بازی پی می‌برید!

بازی‌باز می‌تواند درون God Eater 3، تا سقف سه شخصیت را به همراه خود به استیج‌ها و مراحل مختلف بازی بیاورد. تعامل با شخصیت‌ها در مراحل بالاتر، نکته‌ای بسیار مهم در گیم‌پلی بازی محسوب می‌شود که البته این تعامل در حالت Co op و زمانی که با دوستان خود به تجربه بازی می‌نشینید، بسیار بیشتر هم می‌شود. با این که هوش مصنوعی یاران شما در مبارزات God Eater 3 در حد خوب و قابل قبولی بوده و قطعا نسبت به نسخه‌های گذشته پیشرفتی را به خود دیده است، اما بدون فعالیت و کار خود، نمی‌توانید آراگامی‌ها را به کلی شکست داده و مراحل را به پایان برسانید. استفاده بهینه از هم‌تیمی‌ها به مانند گذشته، در God Eater 3 بسیار مهم است و سازندگان در این بخش، یک سیستم جدید به نام Engage را خلق کرده‌اند. با استفاده از سیستم مهیج و مفید Engage، بازی‌باز می‌تواند با یکی از شخصیت‌های مورد نظر خود، وارد حالت درگیرانه و بسیار نزدیکی شوند و با همکاری نزدیک با یکدیگر، به شدت موثر عمل کنند. زمانی که به اندازه کافی در نزدیکی آراگامی‌ها قرار بگیرید و با آن‌ها درگیر شوید، امکان استفاده از سیستم Engage به شما داده می‌شود و در این زمان است که می‌توان با لینک کردن خود با یکی از یاران، ضربات سنگینی را به دشمن وارد کرد یا خیلی منظم تر با یار مورد نظر، به مبارزه‌ با آراگامی‌ پرداخت.

بررسی بازی Avatar: Frontiers of Pandora
خواندن

قطعا تا این جای کار، همه چیز به پیشرفت بازی God Eater 3 نسبت به نسخه‌های پیشین سری اشاره دارد. این پیشرفت قطعا همراه با بزرگتر شدن بازی از نظر مقیاس است و حالا شاید God Eater 3 به چشم یک بازی کوچک روی کنسول‌های دستی دیده نشود (که البته موضوع بدی نیست!). با تمام این تفاسیر، نمی‌توان به عناصر و وجوه بازی، مخصوصا در زمینه گیم‌پلی اشاره کرد و نامی دشمنان یا همان آراگامی‌های بازی نیاورد. طراحی آراگامی‌های اصلی بازی که به صورت باس فایت در مقابل شما قد علم می‌کنند، یکی از کارهای فوق‌العاده استودیوی Marvelous First محسوب می‌شود. این آراگامی‌ها، طراحی پیچیده و هوشمندانه‌ای دارند و هر کدام از آن‌ها، شما را طبق روش‌های خاص و ویژه‌ای به دردسر می‌اندازند. شناخت نقاط قوت و ضعف یک آراگامی‌ می‌تواند آن را طی چند دقیقه به خاک و خون بکشاند و عدم شناخت او، ممکن است شما را در تمام زمان مرحله درگیر کند و از نفس بیندازد.

یکی از نقاط ضعف بزرگ در بازی God Eater 3 که شاید تا شماره پیشین بازی (به دلیل کوچک بودن مقیاس)، یک نقطه ضعف به شمار نمی‌رفت، عدم وجود تنوع در استیج‌ها یا مراحل آن است. از آن جایی که در ابتدای متن اشاره کردیم که God Eater 3 قصد دارد تا به خالصانه‌ترین روش ممکن، یک اکشن نقش آفرینی Hack n Slash باشد، نمی‌توان به تنوع اهدافی که در هر مرحله دارید، ایرادی وارد کرد اما قطعا می‌توان به تنوع استیج‌ها یا مراحل بازی ایراد گرفت! نقشه‌های متفاوتی که برای بازی طراحی شده، در مراحل زیادی به صورت تکراری به کار گرفته می‌شوند و در هر بار، شما باید دشمنان متفاوتی را با چینش‌های متغیر در آن‌ها نابود کنید. این موضوع به دلیل کوتاه بودن مراحل، آزار دهنده و خسته کننده نیست اما قطعا می‌توان از آن به عنوان یک نقطه ضعف یاد کرد.

بررسی بازی Guardians of the Galaxy
خواندن

God Eater

حرکتِ کندِ شن‌ها

درست است که بازی God Eater 3 حالا یک بازی بزرگتر و حجیم تر شده، اما این دلیل نمی‌شود که سازندگان و ناشر، آرت استایل و سبک انیمه‌ای بازی را تغییر دهند. God Eater 3 به مانند یک انیمه اکشن و هیجان انگیز، جذاب به نظر می‌رسد و حالا پیشرفت‌های چشمگیر حاصل شده در بخش‌های نورپردازی، کیفیت بافت‌ها، سایه‌ها، افکت‌ ذرات و… این موضوع را به بهترین شکل ممکن نمایش می‌دهند. طراحی شخصیت‌ها و البته آراگامی‌ها در بازی نیز از جمله مواردی بود که پیشتر به آن‌ها اشاره شد و از منظر فنی نیز می‌توان از آن‌ها تقدیر کرد.

بازی God Eater 3 روی کنسول‌های میان نسلی، یعنی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان ایکس، از دو نوع حالت گرافیکی بهره می‌برد و حق انتخاب خوبی به بازی‌بازان داده شده است. با این حال، در این قسمت، بزرگترین نقطه ضعف فنی God Eater 3 از نگاه نویسنده آشکار می‌شود. زمانی که یک بازی اکشن خالص مانند God Eater 3 را تجربه می‌کنیم، انتظار داریم تا ریسپانس کلید‌های اکشن کاملا دقیق بوده و کنترل شخصیت اصلی، کاملا در دستانمان قرار بگیرد. این شرایط آرمانی و قابل قبول، در بازی God Eater 3 به هیچ عنوان شکل نمی‌گیرد و دلیل آن، مشکلات عملکرد و نرخ فریم آن، حداقل در نسخه پلی‌استیشن ۴ (نسخه تست شده) است. زمانی که بازی را روی حالت 4K Mode تجربه می‌کنیم، رزولوشن بازی به 4K (یا نزدیکی آن) می‌رسد و با نرخ فریم ۳۰ طرف هستیم. این حالت با این که از از نظر بصری بسیار زیبا و همراه با Anti Aliasing بیشتر و پیشرفته‌‌تری است، اما قطعا راه خوبی برای تجربه یک عنوان کاملا اکشن محسوب نمی‌شود. در این صورت است که با تغییر حالت گرافیکی بازی و قرار دادن آن روی Full HD Mode، انتظار داریم تا با تمام افت‌های بازی از نظر بصری، نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه ثابت و بی نقصی را دریافت نماییم اما این اتفاق هرگز رخ نمی‌دهد و بازی هنوز با نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه رندر می‌شود.

بررسی بازی When The Past Was Around
خواندن

God Eater 2

هنوز مشخص نیست که آیا این یک مشکلِ هنگام انتشار بازی است که با به‌روزرسانی برطرف می‌شود یا این که سازندگان به طور کلی قصد ارایه نرخ فریم بالاتر از ۳۰ را نداشته‌اند. در هر صورت، این یک مشکل بزرگ برای عنوان God Eater 3 محسوب می‌شود که قطعا بخش بزرگی از لذت مبارزات سریع و نفس گیر با آراگامی‌ها را از بین می‌برد.

God Eater 3 حقیقتا یک نسخه تکامل یافته و بزرگ شده از نسخه‌های پیشین سری است. داستان و روایت جذاب، گیم‌پلی خوش ساخت و مبارزات لذت بخش در کنار جلوه‌های بصری خوب و راضی کننده، یک عنوان اکشن نقش آفرینی خوب و عالی را برای طرفداران این سبک به ارمغان آورده است.

God Eater 3 حقیقتا یک نسخه تکامل یافته و بزرگ شده از نسخه‌های پیشین سری است. داستان و روایت جذاب، گیم‌پلی خوش ساخت و مبارزات لذت بخش در کنار جلوه‌های بصری خوب و راضی کننده، یک عنوان اکشن نقش آفرینی خوب و عالی را برای طرفداران این سبک به ارمغان آورده که با وجود بی نقص نبودن، جهش بزرگی برای سری محسوب می‌شود.

God Eater 3
انتخاب سردبیر

God Eater 3 حقیقتا یک نسخه تکامل یافته و بزرگ شده از نسخه‌های پیشین سری است. داستان و روایت جذاب، گیم‌پلی خوش ساخت و مبارزات لذت بخش در کنار جلوه‌های بصری خوب و راضی کننده، یک عنوان اکشن نقش آفرینی خوب و عالی را برای طرفداران این سبک به ارمغان آورده که با وجود بی نقص نبودن، جهش بزرگی برای سری محسوب می‌شود.

روایت جذاب و شخصیت‌های دوست داشتنی
سیستم مبارزات متنوع و خوش ساخت و مکانیک‌های هیجان انگیز گیم‌پلی
آرت استایل زیبا و با کیفیت
تکرار در انتخاب نقشه‌ مراحل
مشکلات فنی و نرخ فریم

امتیاز بازی : 8 [عالی ]
این بازی ارزش زمان و هزینه شما را دارد. این بازی تغییری «پایه‌ای» در ژانر خود ایجاد نمی‌کند و تنها به تقویت پایه‌های گذاشته شده توسط بازی‌های بزرگ بسنده می‌کند. مطمئنا طرفداران ژانر بازی از آن لذت می‌برند. در این بین مشکلاتی نیز در بازی دیده می‌شود که البته بخاطر کیفیت دیگر بخش‌ها، تاثیر آن‌ها را به‌ندرت حس می‌کنیم. ممکن است در این بین مشکلاتی وجود داشته باشد اما به‌هیچ‌عنوان به تجربه اصلی بازی لطمه‌ای وارد نمی‌کند.
عالی
برچسب ها
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
بستن