محبوبترین سبک بازیهای من، عناوین استراتژی و مدیریتی و به اصطلاح Tycoon است؛ از طرفی پلتفرم اصلی من کنسول است! این تناقض عجیب بهنظر میآید چرا این سبک بازیها برروی رایانههای شخصی بسیار بیشتر و متنوعتر است و بهنوعی تجربه این بازیها بدون ماوس و کیبورد غیرممکن بهنظر میرسد. با این وجود علاقه من به تجربه بازیها با کنترلر، درحالی که بعد از یک روز کاری برروی مبل و صندلی خود لم دادهای و بازی میکنی، باعث شده از خیر داشتن یک پیسی بگذرم. با این وجود همواره تشنه تجربه بازیهای استراتژیک و Tycoon برروی کنسول خود هستم.
ورودی شکوهمندانه
بازی Frostpunk از آن دست بازیهایی بود که بهشدت توجه من را به خود جلب کرده و پیگیر عرضه آن برروی کنسولها بودم. در ابتدای عرضه آن برروی رایانهشخصی همهجا صحبت از شاهکار جدید 11Bit Studios بود. سازندگانی که پیشتر بازی فوقالعاده This War of Mine را ساخته بودند. با انتشار این بازی، در صف اولین تجربهکنندگان بازی بودم. نگرانی بزرگی که همیشه برای پورت این سبک بازیها برروی کنسولها وجود دارد، عدم بهینهسازی مناسب سازندگان است؛ اما در همان ابتدا متوجه میشوید که این یک پورت ساده و سهلانگارانه نیست. 11Bit Studios با توجه بسیار خاص این پورت را انجام داده، همانطور که پورت This War of Mine را انجام داده بود. همهچیز سرجای خود قرار دارند، از دکمههای کنترلر بهترین استفاده ممکن انجام شده و باید اعتراف کنم که هیچگاه دلتنگ در دست داشتن ماوس نشدم.
سازندگان برای اینکه پورت آنها هیچگونه نقصی نداشته باشد، رابط کاربری کاملا جدیدی برای نسخه کنسولی ساختهاند. در واقع اگر پیشتر Frostpunk را برروی رایانههای شخصی تجربه کرده باشید، با ورود به بازی و گذشتن از منوی اصلی شاهد تغییر کلی رابطکاربری میشوید. این تغییرات خارقالعاده است. کاملا مشخص است که 11Bit Studios از دشواری تجربه بازیهای استراتژیک با کنترلر با خبر بوده و تک تک مواردی که میتوانسته کوچکترین تاثیری برروی تجربه بازی با کنترلر داشته باشد را به نحوی تغییر داده که پس از تجربه آن بههیچ وجه فکر نمیکنید که ای کاش با ماوس و کیبورد به تجربه بازی میپرداختم. هر ساختمان دارای منوی سریعی است که با بامپرهای کنترلر ظاهر میشود و شما میتوانید تمامی دستورات را از طریق آیکنها ارسال کنید.
بازی Frostpunk Console Edition هیچگونه کمبودی در عرضه محتوا برروی کنسولها ندارد. تمامی DLCها و محتوایهای اضافی و بروزرسانیها شامل داستانها و بخش Endless و مپهای جدید در این پکیج ۳۰ دلاری وجود دارد؛ و این نکته دیگری است که باید از آن تمجید کرد. سازندگان این بازی قیمت بازی را بهاندازه نسخه استیم آن در نظر گرفتهاند. ۱۱bit Studio در ابتدای عرضه بازی پیشینشان یعنی This War is Mine قیمت احمقانه ۶۰ دلاری را برروی کنسولها در نظر گرفته بود که سپس متوجه اشتباه خود شد و قیمت را کاهش داد؛ حال در بازی Frostpunk نیز شاهد آن هستیم که استودیوی سازنده قصد ندارد اشتباه قبلی خود را تکرار کند.
سازندگان در پورت این بازی سنگ تمام گذاشتهاند و هیچگونه مشکل و ایرادی نمیتوان به این پورت گرفت، تنها چیزی که میتوان گفت بینقص بودن و ورودی شکوهمندانه برروی کنسولها است.
گیمپلی و دنیای بازی
Frostpunk در محدوده زمانی انقلاب صنعتی اتفاق میوفتد که در این دنیای خیالی، طوفان سرما در سراسر زمین باعث تغییر آبوهوا و یخبندان عظیمی شده است. شما بهعنوان رهبر گروهی از بازماندگان لندن باید با مدیریت منابع و نیروی کار، زنده بمانید. هوا روز به روز سردتر میشود و در این بین تنها منبع گرمای شهر زغال سنگ است. با سردتر شدن هوا مردم شما مریض میشوند و از کارافتادگی باعث کمبود نیروی کار میشود. شما باید درمانگاهها و سرپناههای کافی و گرم برای مردم فراهم کنید. در این توجه به دو پارامتر امید (Hope) و نارضایتی (Discontent) نیز اهمیت دارد. با کم شدن امید و زیاد شدن نارضایتی مردم علیه شما قیام میکنند. در حین بازی درخواستهای مختلفی از شما میشود که باید با بهآنها پاسخ دهید که تاثیری مستقیم برروی امید و رضایت مردم دارد. با این وجود همواره جواب مثبت و خوب راهحل مشکلات نیست، گاهی باید برای رسیدن به هدفی بزرگتر درخواستهای مردم را رد کرد و باعث ناراحتیشان شد؛ این یکی از زیباییهای بازیهای استراتژیک و Frostpunk است.
سناریوهای جذاب و بخش Endless
Frostpunk در حال حاضر دارای چهار سناریوی داستانی است. در این بخش داستانی اصلی بازی که دارای سینماتیک و صداگذاری مخصوص خود است، New Home دارد. هر چهار سناریو Frostpunk بسیار جذاب و منحصر بهفرد است. در یک سناریو شما با گروهی از مهندسسان باید با استفاده از رباتهای غولپیکرتان زنده بمانید و در سناریویی دیگر باید با صدها مردم بیخانمان و گرسنه و مریض تا پایان طوفان سرما زنده بمانید. هرکدام از این چهار بخش داستانی در نوع خود خاص بوده و استراتژی مخصوص به خود را میخواهند. در این بین سه پایان مختلف هم همواره در سناریوها وجود دارد که چالش و جذابیت درکنار ارزش تکرار را چندبرابر میکند. همچنین در هر سناریوی داستانی ساختمانهای خاصی وجود دارند که تنها مخصوص به آن بخش داستانی بوده و در دیگر بخشهای بازی وجود ندارند که نشان از توجه ویژه سازندگان به بخشهای داستانی بوده.
بخش Endless نیز در روز عرضه همراه با نسخه کنسولی Frostpunk بوده و بازیکنان نیازی به نگرانی عدم حضور آن ندارند. بخش Endless دارای چندین نقشه بوده و تنظیمات نیز مختلفی نیز میتوانید برروی آن انجام دهید. همچنین در این بخش گزینهای بهنام Surviving Mode وجود دارد که طوفان بازیها سختتر و سردتر کرده و جهان بازی بیرحمتر میشود. بخش Endless بهگونه تمامی قوانین را در دست شما میگذارد تا بهترین Sandbox ممکن را برای خود ایجاد کرده و از زنده ماندن در آن لذت ببرید.
نتیجهگیری
نسخه کنسولی بازی Frostpunk هیچگونه کمبودی نسبت به نسخه رایانهشخصی خود نداشته و همان پکیج کامل را با ظرافت فراوان به کنسولها آورده. رابطکاربری جدید درکنار دستاورد فنی و محتوای کامل با قیمتی منصفانه باعث میشود حتی افرادی که بازی برروی رایانهشخصی نیز تجربه کردهاند به تجربه بازی برروی کنسول تشویق شوند.
نسخه کنسولی بازی Frostpunk هیچگونه کمبودی نسبت به نسخه رایانهشخصی خود نداشته و همان پکیج کامل را با ظرافت فراوان به کنسولها آورده. رابطکاربری جدید درکنار دستاورد فنی و محتوای کامل با قیمتی منصفانه باعث میشود حتی افرادی که بازی برروی رایانهشخصی نیز تجربه کردهاند به تجربه بازی برروی کنسول تشویق شوند.
+ سناریوهای جذاب
+ سیستم مدیریتی و شهرسازی خاص
+ ارزش تکرار بالای بازی
+ موسیقی زیبا و گرافیک هنری و فنی بازی
نقدتون خیلی به جا و عالی بودش اما هیچ نکته بدی ازش نگفتین
توی آخر نقد هم هیچ چیز منفی لیست نکردین متوجه نشدم چرا بهش ۹ دادین و یه بازی بدون چیز منفی ۱۰ نگرفته؟
بازم ممون از سایت خوبتون
سلام، ممنونم از نظرت رضاجان لطف داری
بدون نکته منفی بودن یک بازی بهمعنای نمره کامل گرفتنش نیست، لطفا نحوه امتیازدهی پیکسل آرتس رو مطالعه کنین تا کامل از معنای نمرات آگاهی پیدا کنین: https://www.pixelarts.ir/74-scoring/
این بخش بهصورت آیکون Info در گوشه باکس نقد و بررسی هم هست.