بازی Iron Meatیک بازی جدید در سبک اکشن و تیراندازی دو بعدی است که به زودی روی استیم عرضه خواهد شد و اکشن سریع و بیرحم بازیهای کلاسیک دوران ۸ بیتی و ۱۶ بیتی مانند «کنترا» و «متال اسلاگ» را دوباره زنده میکند. این بازی توسط ایوان سووروف ساخته شده و با ایجاد یک دنیای جدید و ترسناک پر از موجودات گوشتی، جوهره دوران طلایی بازیهای آرکید را به خوبی به تصویر میکشد. با این حال، در پسِ این ظاهر نوستالژیک، Iron Meat با گیمپلی روان خود بازیکن را تحت تأثیر قرار میدهد و در عین حال به دلیل برخی از انتخابهای طراحی قدیمی، گاهی اوقات دچار لغزش هم میشود. با گفتگویی که با سازنده بازی داشتم کد دسترسی به بازی را دریافت کردم و در ادامه میتوانید بررسی آن را مطالعه کنید.
گیمپلی و مکانیکها
در هسته خود، Iron Meat فرمول کلاسیک تیراندازی و ران-اند-گان را در بر میگیرد: بازیکنان در مراحل پر از دشمنان بیرحم پیش میروند، از آتش دشمنان فرار میکنند و قدرتهای ویژه را جمعآوری میکنند تا قدرت سلاح خود را افزایش دهند. کنترلها دقیق و روان هستند و سطحی از دقت را ارائه میدهند که در بازیای که یک اشتباه میتواند به مرگ فوری منجر شود، بسیار مهم است. تیراندازی در بازی لذتبخش است و سلاحها ضربهپذیری قویای دارند که باعث میشود بازی استراتژیکتر باشد. با این حال، چالش بازی هم نقطه قوت بزرگ آن است و هم نقطه ضعف عمده آن. در حالی که بازی به خوبی به دشواری تنبیهی پیشینیان خود ادای احترام میکند، گاهی اوقات احساس میشود که بازی از مرز بین چالشبرانگیز و ناعادلانه بودن عبور میکند. برخی بخشهای بازی نیازمند زمانبندی و واکنشهای تقریباً بینقص هستند که بیشتر باعث ناامیدی میشود تا حس تسلط بر یک بخش سخت. این مشکل به خصوص در مراحل پایانی مشهود است، جایی که الگوهای دشمنان و خطرات محیطی میتوانند بیش از حد سنگین و گاهی غیرقابل اجتناب به نظر برسند.
تصاویر و جهتگیری هنری
Iron Meat از یک سبک هنر پیکسلی متمایز بهره میبرد که جو تاریک و ترسناک دنیای آن را به خوبی به تصویر میکشد. مراحل بازی به زیبایی طراحی شدهاند و با حس انحطاط و وحشتی که به موضوع بازی میپردازد، هماهنگی دارند. طراحی دشمنان نیز چشمگیر است و هیبریدهای زیستمکانیکی ترسناک و خلاقانهای ارائه میدهد. انیمیشنها روان هستند و صفحه اغلب با ترکیبی آشفته از گلولهها، انفجارها و حرکات دشمنان پر میشود که در عین جذابیت بصری، میتواند به عنوان یک تیغ دولبه عمل کند. یکی از نکات منفی این هرج و مرج بصری این است که گاهی اوقات عناصر مهم گیمپلی مانند گلولههای ورودی یا تلههای محیطی را پنهان میکند.
صدا و موسیقی
موسیقی بازی Iron Meat یکی از ویژگیهای برجسته آن است، با یک موسیقی سنگین و سینتیسایزری که به تنش و فوریت گیمپلی میافزاید. موسیقی بازی به آثار کلاسیک اکشن دهههای ۸۰ و ۹۰ ادای احترام میکند اما با یک چرخش مدرن که آن را تازه نگه میدارد وارد حیطه موسیقی پراگرسیو و گاه متال میشود. جلوههای صوتی نیز رضایتبخش هستند، از صدای شلیکهای سنگین، انفجارهای قدرتمند و صداهای ناخوشایند شکست دشمنان که همگی به تجربه حسی بازی کمک میکنند. با این حال، گاهی اوقات صدای بازی میتواند بیش از حد گوش خراش به نظر برسد، به ویژه در درگیریهای شدید که نشانههای صوتی برای حملات دشمنان و تلههای محیطی ممکن است در ترکیب با هم گم شود. کمی تعادل صوتی یا نشانههای صوتی متمایز برای تهدیدهای بحرانی میتوانست به تجربه کلی اضافه کند و گیمپلی را نسبت به اقدامات بازیکن پاسخگوتر کند.
داستان و روایت
Iron Meat بازیای نیست که به خاطر داستانش بازی شود، اما داستان حداقلی که ارائه میدهد—جهانی که توسط ویروس گوشتی-انگلی فتح شده و همه چیز را به موجودات هیبریدی تبدیل کرده است—به خوبی لحن بازی را تنظیم و متعادل میکند. داستان از طریق صحنههای کوتاه و روایت محیطی درون بازی منتقل میشود که برای حفظ علاقه بازیکن کافی است بدون اینکه از تمرکز اصلی بازی، یعنی اکشن، کاسته شود. با این حال، برای کسانی که به دنبال محتوای داستانی بیشتر هستند، فقدان روایت عمیقتر یا توسعه شخصیتها ممکن است به عنوان یک فرصت از دست رفته قلمداد شود.
نتیجهگیری
Iron Meat یک ادای احترام به بازیهای تیراندازی و ران-اند-گان گذشته است که روحیه پر هرج و مرج و چالشبرانگیز کلاسیکهایی مانند «کنترا» را با یک پیچ و تاب خاص و ترسناک به تصویر میکشد. کنترلهای دقیق، گیمپلی لذتبخش و هنر پیکسلی چشمنواز آن را به یک عنوان برجسته برای طرفداران این ژانر تبدیل کرده است. با این حال، منحنی دشواری تند، شلوغی بصری گاه به گاه و مشکلات صوتی میتواند از تجربه کلی بازی بکاهد و آن را به یک بازی تبدیل کند که گاهی بیشتر از آن که لذتبخش باشد، ناامیدکننده است. برای کسانی که به دنبال یک تجربه نوستالژیک و پر از چالش هستند، Iron Meat به خوبی این نیاز را برآورده میکند. اما بازیکنان عادی یا کسانی که با طبیعت سختگیرانه این ژانر آشنا نیستند ممکن است با دشواری بیرحمانه آن مواجه شوند. در نهایت، Iron Meat یک سفر هیجانانگیز و پمپاژ آدرنالین است که هم به دستاوردها و هم به کاستیهای الهامبخش خود پایبند است و برای خود جایی در میان بازیهای مستقل الهام گرفته از سبکهای قدیمی باز کرده است.
بازی Iron Meat یک ادای احترام به بازیهای تیراندازی و ران-اند-گان گذشته است که روحیه پر هرج و مرج و چالشبرانگیز کلاسیکهایی مانند «کنترا» را با یک پیچ و تاب خاص و ترسناک به تصویر میکشد. کنترلهای دقیق، گیمپلی لذتبخش و هنر پیکسلی چشمنواز آن را به یک عنوان برجسته برای طرفداران این ژانر تبدیل کرده است.
+ هنر پیکسلی جذاب و طراحی دشمنان پرچالش.
+ موسیقی عالی که اکشن بازی را تقویت میکند.
- شلوغی بصری میتواند عناصر مهم گیمپلی را پنهان کند.
- نشانههای صوتی ممکن است در هرج و مرج بازی گم شوند و لحظات ناامیدکنندهای ایجاد کنند.