زمانی که افسانه یک یاکوزا در شهر کاماروچو به اتمام میرسد، داستان و قصه یک کارآگاه خسته و نه چندان پاکدامن در این شهر آغاز میشود. حال، باید کاری که همیشه از انجام آن ترس داشتیم را انجام دهیم و از دید شخصیت دیگری به غیر از کازوما کیریو به دنیای کثیف یاکوزا نگاه کنیم. با نقد و بررسی بازی Judgment همراه پیکسل آرتس باشید.
میتوانیم بگوییم که پروند سری اصلی Yakuza با نسخه Yakuza 6 The Song of Life به طور کلی بسته شد و قطعا سازندگان این سری، یعنی استودیوی Ryu ga Gotoku قصد دارند تا به کازوما کیریو و شخصیتهای نام آشنای سری اصلی، استراحت بدهند. با این حال، این بدین معنی نیست که شهر کاماروچو نیز میتواند استراحت کند و برای مدتی دور از نگاه ها باشد. این شهر پرزرق و برق، مرموز و البته کثیف، هیچگاه نمیخوابد و همیشه داستان و ماجرایی برای تعریف کردن دارد. استودیوی Ryu ga Gotoku پس از ساخت بازی Fist of the North Star: Lost Paradise که حداقل در غرب با استقبال نسبتا خوبی از طرف بازیبازان و منتقدان رو به رو نشد، به سراغ ایدهای رفت که احتمال شکست آن خیلی کم بود. بازی Judgment با این هدف ساخته شد تا داستانی همرنگ، همجنس و همساز با سری اصلی یاکوزا تعریف شود و تنها تفاوت اصلی این است که حالا همه چیز از دریچه نگاه شخصیت حدیدی دیده میشود؛ شخصیتی که شباهت خاصی به کازوما ندارد و بنابر شغل و حرفه خود، بخشهای دیگر بازی را نیز دچار تغییراتی جالب کرده است.
به نام وکیل، کارآکاه، یاکوزا…
تغییر شخصیت اصلی بازی Judgment نسبت به سری اصلی Yakuza، باعث شده تا همه چیز بهشکلی متفاوت و از زاویه دیگری دیده شود. داستان بازی Judgment از جایی آغاز میشود که زندگی شخصیت اصلی، یعنی Takayuki Yagami توسط یک سری اتفاقات ناگوار، دستخوش تغییرات اساسی میشود. Takayuki Yagami یک وکیل درجه یک و متعهد است که در یک اداره حقوقی کار میکند اما اگر فکر کردید که داستان به همین سادگی باقی میماند، سخت در اشتباه هستید، طی یکی از پروندههای یاگامی، این شخصیت ضربه سنگینی را دریافت میکند و اشتباه پیش رفتن مسیر آن پرونده، زندگی یاگامی را نیز تا مرز نابودی پیش میبرد. حال، سه سال از آن واقعه گذشته و یاگامی نه تنها دیگر یک وکیل پاکدامن و منظم نیست، بلکه به یک کارگاه خصوصی خسته و نه چندان پاکدامن تبدیل شده است. یاگامی که از بیکاری و نبود پروندهای جهت پول درآوردن کلافه و خسته شده، خیلی زود وارد یک ماجرای خطرناک و جنایی میشود و باید روی پرونده قتلی کار کند، که پیرامون آن گروه یاکوزا فعالیت میکند.
بار کارآگاهی و ماجرایی جدیدی که روی دوش داستان نسبت به گذشته قرار گرفته، اصلی ترین جذابیت بازی Judgment در تمام وجوه و ابعاد است. شخصیت چند جانبه و جذاب یاگامی، دفتر کار و فعالیتهای قانونی و غیر قانونی او و البته داشتن یک دوست و همکار که قبلا یک یاکوزا بوده است، همه و همه باعث میشوند تا شما داستان و روایت بازی را به خوبی دنبال کرده و از آن لذت ببرید. همان طور که گفته شد، کارآگاه داستان ما دیگر آن فرد مثبت و بی آزار گذشته نیست و حالا برای پیشبرد پروندهها و کارهای خود، به هر کار غیر قانونی و خلافی دست میزند. همین موضوع باعث میشود تا یک شخصیت بینظیر توسط سازندگان خلق شود و بازیباز را هر چه بیشتر جذب نماید. به روایت خوب قصه، نقش آفرینی عالی و مثالزدنی بازیگران بازی را نیز اضافه کنید تا با یک خط داستانی و ماجرای نفسگیر و فوقالعاده طرف باشیم. با این حال، همیشه نمیتوان از داستان و روایت بازی لذت برد! در برخی از فصلهای بازی، کاملا حس میکنید که سازندگان برای طولانی تر شدن خط داستانی، شما را خیلی بی دلیل از نقطه A به نقطه B میفرستند و در بعضی مواقع، هیچ پیشرفتی در داستان و روایت صورت نمیگیرد. اما در آخر، پلات و طرح کلی داستان، با پیچیدگیها و پیچ و تابهایی که با خود به همراه دارد، همه را راضی کرده و بازی در فصلهای انتهایی، شما را همیشه نیم خیز در جایتان نگه میدارد.
شهر قدیمی، کارهای قدیمی
اگر از طرفداران سری Yakuza باشید و حداقل چند نسخه از این سری را تجربه کرده باشید، گیمپلی بازی Judgment برایتان آشنا و بسیار ملموس است. ابتدا از مهمترین بخش گیمپلی، یعنی سیستم مبارزات و اکشن بازی صحبت میکنیم. سیستم مبارزات بازی دقیقا بهمانند سری اصلی است؛ بدین معنی که شما در مقابل دشمن یا دشمنانی قرار میگیرید و باید با استفاده از فنون رزمی و البته بهرهگیری از عناصر محیطی، آنها را شکست دهید. یک سری کامبو یا چندضرب جدید نسبت به قبل برای یاگامی طراحی شده که مبارزات را بسیار روان و لذت بخش میسازد. علاوه بر این، با پر شدن نوار قدرت، میتوانید حرکات ویژهای را نیز اجرا نمایید و مقدار قابل توجهی از نوار سلامتی دشمنانتان کم کنید. شاید اصلیترین تفاوت مبارزهها و اکشن بازی Judgment با سری Yakuza، استایل بدنی و سبک مبارزه یاگامی با شخصیتی مانند کازوما کیریو باشد. در بازی Judgment، شما یک شخصیت غول، بلند قامت و همهفنحریف مانند کیریو را در اختیار ندارید؛ به این خاط سبک مبارزه یاگامی خیلی ظریفتر و البته قدرت بدنی و میزان سلامتی او به مراتب کمتر است. با این حال، یاگامی چابکتر به نظر میرسد و میتواند با زیرکی و نه با قلدری، راه خود را از میان مبارزههای پر تعداد بازی، باز کند.
اگر یادتان باشد، اشاره کردیم که تغییر شخصیت اصلی بازی در Judgment، باعث میشود تا حتی گیمپلی نیز دچار تغییراتی شود. شما در نقش یاگامی در طول بازی، تنها مبارزه نمیکنید بلکه از خاصیتهای کارآگاهی این شخصیت نیز بهره میبرید. به عنوان مثال، شخصی را برای رسیدن به سرنخ، تعقیب میکنید، با نمای اول شخص، یک صحنه جرم مورد بررسی قرار میگیرد، قفلهای مختلف را باز کرده و به شکل مخفیانه وارد میشوید و… همه این موارد جدید که به بدنه گیمپلی اصلی وارد شدهاند، مکانیک خاص خود را دارند و همین عوامل، جنبه و اتمسفر کارآگاهی بازی را بیشتر کرده و تنوع خوبی به آن میدهند.
اما تمام این مواردی که به آنها اشاره شد، تنها در بخش اصلی داستانی دیده میشوند و نیمی از سرگرمیها و مکانیکها و مینیگیمهای مختلف درون بازی، در بخش آزاد و انتخابی آن واقع شدهاند. به مانند سری Yakuza، تمام شهر کاماروچو در اختیار شما قرار دارد و میتوانید با سر زدن به مکانهای مختلف، سرگرمیهای بسیاری را تجربه کنید. کلابهای بازی Sega در سطح شهر، به وفور یافت میشوند؛ مکانهایی که میتوانید بازیهای ویدیویی قدیمی شرکت سگا را روی دستگاه های آرکید تجربه کنید و حتی با عناوین واقعیت مجازی یا VR سرگرم شوید (ایده استفاده از هدستهای واقعی پلیاستیشن ویآر برای تجربه مینی گیمهای VR میتوانست بسیار عالی باشد که در بازی استفاده نشده). به غیر از بازی ویدیویی، شما میتوانید به مسابقات پوکر و مسابقات Drone (پهباد) رفته از وقت آزاد خود لذت ببرید. این مینی گیمها، برخی مواقع خود را بیشتر از یک بازی ساده و دمدستی نشان میدهند و میتوانند بسیار اعتیار آور باشند. با این حال، جای تاسف دارد که سازندگان، قید بسیاری از فعالیتهای جانبی نسخههای اصلی را زدهاند و در Judgment خبری از آنها نیست. در طرف دیگر، یک سیستم دوستی جدید برای بازی طراحی شده که به شما اجازه دوست شدن با افراد مختلف شهر را میدهد. بازیباز میتواند با خریدن یک اکشن فیگور برای یک شخص، خرید کردن از یک فروشگاه خاص و حتی صحبت کردن، رابطههای دوستانه تشکیل دهد و از این روابط، منفعت کسب کند.
نورهای براقِ نئون،سایههای تاریکتری ایجاد میکنند
استودیوی Ryu ga Gotoku باز هم با استفاده از موتور Dragon Engine، یک بازی دیگر با جلوههای بصری سطح بالا تولید کرده است. پس از عناوین Yakuza 6 The Song of Life و Yakuza Kiwami 2، حالا بازی Judgment سومین عنوانی است که با این موتور قدرتمند ساخته میشود. با استفاده از موتور Dragon، چهرهها از هر زمان دیگری بهتر و پرجزئیاتتر شبیهسازی شدهاند، انیمیشنها بسیار پیشرفت کردهاند و سیستم نورپردازی جدید موتور، این اجازه را به سازندگان میدهد تا شهر کاماروچو را به شکل فوقالعادهای طراحی کنند. قدم زدم در خیابانهای شلوغ، رنگارنگ و پر زرق و برق کاماروچو، شاید هیچگاه به این اندازه لذت بخش و جذاب نبوده است. «نورهای براقِ نئون، سایههای تاریکتری ایجاد میکنند» و بازتاب نورها در کف خیابانهای خیس و مرطوب، حس زندگی به شهر داده است. با این حال، همچنان تصمیم سازندگان برای استفاده از روش Anti Aliasing سخت افزاری، پا بر جا است و همین باعث شده تا در طول گیمپلی، Jaggyها به طور مرتب به چشم بیایند. مشکلی که در سالهای اخیر و با پدید آمدن روشی به نام Temporal Anti Aliasing (یا همان TAA) رفع شده اما بیشترِ سازندگان ژاپنی نسبت به آن بیتفاوت هستند. همچنین بد نیست اشاره کنیم که کیفیت بصری بازی در میان پردههای اصلی، به اوج خود میرسد و بازی را به شدت سینمایی میسازد.
در بحث فنی، قطعا میتوان یک ایراد نه چندان کوچک به بازی Judgment وارد کرد و آن، افت فریم بازی است. تا به حال نسخههای مختلفی را از سری Yakuza و از طرف استودیوی Ryu ga Gotoku تجربه کردهایم اما حداقل در نسخههای نسل هشتمی این سری، افت فریمی را ملاحظه نکردیم و نرخ فریم بازی همیشه روی ۳۰ فریم بر ثانیه قفل بوده است. با این حال، در بازی Judgment زمانی که کار به میان پردههای سنگین و صحنههای مبارزه پر تعداد میرسد، نرخ فریم به راحتی سقوط میکند و این موضوع به هیچ وجه صورت و وجهه خوبی ندارد. این افت فریم در حالی مشاهده میشود که پیشرفت گرافیکی چشمگیری نیز نسبت به نسخههای اخیر Yakuza صورت نگرفته و همین، قضیه را کمی مشکوک میسازد.
کلاس زبان برای کارآگاه
یکی از موارد و موضوعات مهم در مورد بازی Judgment این است که برای اولین بار در تاریخ، یک اثر ساخته شده به وسیله استودیوی Ryu ga Gotoku، زبان و صداگذاری کاملا انگلیسی دارد. در نسخههای پیشین، هیچگاه صداگذاری و صوت انگلیسی در دسترس نبود و تمام بازیبازان در غرب و شرق، باید با صداگذاری ژاپنی بازیها کنار میآمدند اما در مورد Judgment، قضیه فرق میکند و تیم صداگذاری انگلیسی، دقیقا به مانند تیم ژاپنی، کار را به نحو احسن انجام دادهاند. البته فراموش نکنید که عدم وجود صداگذاری انگلیسی در ساختههای پیشین سازندگان، کمکاری یا کمبود بودجه نبوده است، بلکه سازندگان فکر میکنند که تجربه عناوینشان که فرهنگ، حال و هوا و حس زندگی و فعالیت در ژاپن را تداعی میکنند، با زبان و صوت ژاپنی، خیلی بهتر درک میشوند. این موضوع واقعا درست و قابل تامل است و میتوان اطمینان داشت که طرفداران دو آتشه و قدیمی Yakuza به طور حتمی بازی Judgment را با صداگذاری ژاپنی تجربه میکنند. با همه این تفاسیر، گزینه صداگذاری انگلیسی حالا در Judgment قرار داده شده تا بازیبازان به دلخواه بین صوت ژاپنی و انگلیسی، سوییچ کنند.
بازی Judgment در واقع یک نسخه فرعی برای سری اصلی Yakuza است اما این عنوان آن قدر نکات خوب و قدرتمند دارد که میتوان به راحتی به اندازه نسخههای اصلی از آن لذت برد. داستانی کارآگاهی و پر شاخ و برگ، شخصیتهای باورپذیر و پرداخت شده، گیمپلی سرگرمکننده با عناصر جدید و جلوههای بصری و صوتی سطح بالا، یک بازی خوب و ارزشمند را تشکیل دادهاند. اگر از دوستداران سبک ماجرایی با تم کارآگاهی هستید و البته سری Yakuza را نیز دوست دارید، تجربه Judgment برای شما اجباری است.
بازی Judgment در واقع یک نسخه فرعی برای سری اصلی Yakuza است اما این عنوان آن قدر نکات خوب و قدرتمند دارد که میتوان به راحتی به اندازه نسخههای اصلی از آن لذت برد. اگر از دوست داران سبک ماجرایی با تم کارآگاهی هستید و البته سری Yakuza را نیز دوست دارید، تجربه Judgment برای شما اجباری است.
شخصیتهای باورپذیر و پرداخت شده
گیمپلی سرگرم کننده با عناصر جدید
جلوههای بصری و صوتی سطح بالا
مشکلات فنی جزئی بازی مانند افت فریم