طرفداران سبک فایتینگ میدانند که Mortal Kombat سالهاست فرمول موفق خود را پیدا کرده و به همین جهت، هر بار که نسخه جدیدی از این مجموعه معرفی میشود انتظارات در حد معقولی قرار دارد. نسخه یازدهم مجموعه یا همان Mortal Kombat 11 یکی از موفقترین بازیهای فایتینگ بود و چه از لحاظ داستانی و چه از نظر گیمپلی فرنچایز را به نقطه خوبی رساند. با این حال، سازندگان برای دوازدهمین نسخه از مجموعه بار دیگر و در عرض کمتر از ۱۲ سال اقدام به ریبوت مجموعه کردهاند و Mortal Kombat 1 هم دنبالهای بر نسخه یازدهم و هم یک ریبوت جدید، پس از آن ریبوت قدیمی در سال ۲۰۱۱ به حساب میآید. با بررسی بازی Mortal Kombat 1 پیکسل آرتس همراه باشید تا ببینیم نسخه جدید مورتال کامبت هم توانسته موفق ظاهر شود یا شاهد یک سنتشکنی بودهایم.
داستان این نسخه به سراغ عصر جدیدی میرود که لو کنگ (Liu Kang) پس از رسیدن به قدرت در پایان نسخه یازدهم برای داشتن دنیایی پر از آرامش برای رلمهای مختلف مثل Earthrealm در نظر گرفته است. لو کنگ تصور دارد که همهچیز در آرامش است و برای دور جدیدی از تورنمنت باستانی، به سراغ انتخاب مبارزان منتخب میرود. این مبارزان منتخب ریدن (Raiden) و کونگ لائو (Kung Lao) در کنار جانی کیج (Johnny Cage) و کنشی تاکاهاشی هستند. آنها پس از گذراندن دورههای تعیین شده توسط لو کنگ، آماده رقابت میشوند. مبارز منتخب ارثرلم در این دوره ریدن خواهد بود و او موفق به کسب عنوان قهرمانی میشود، اما ماجرا به همین سادگی نیست.
در حالی که لو کنگ امیدوار بوده تا دنیایی پر از صلح و عدالت و برابری در عصر جدید خلق کند، با بهم خوردن توازن تایملاینها شنگ سونگ (Shang Tsung) تبدیل به خطری جدی برای تمامی رلمها میشود و البته، داستان پیچ و خمهای مختلف و متعدد دیگری را نیز به خود میبیند. سالهاست که مورتال کامبت به فرمول موفق خود دست پیدا کرده و این بار هم داستان بازی طی چپترهای متعدد روایت میشود و در هر چپتر، شما باید با یک شخصیت به مبارزه با دشمنان بپردازید. در میان هر چپتر هم کاتسینهای باکیفیت و خوشساختی برای روایت جریانات داستانی قرار گرفته که به لطف گرافیک خوب بازی و البته، صداگذاری بهتر شخصیتها، میتوان به خوبی با آن همراه شد. شاید هنوز هم آن مشکلات همیشگی بخش داستانی مثل تغییر ناگهانی تمرکز از یک شخصیت به شخصیت دیگر در مورتال کامبت ۱ هم وجود داشته باشد، اما بهبودهایی نیز نظیر توجه به شخصیتهایی که در گذشته در بخش داستانی خیلی مهم نبودند مثل باراکا (Baraka) باعث شده تا کماکان بدون پیشرفت خطاب کردن بخش داستانی جدیدترین مورتال کامبت منصفانه نباشد.
در کنار بخش داستانی، از حیث مودهای تکنفره شاهد بازگشت Towers هستیم که اگر از طرفداران قدیمی باشید، قطعا با آن آشنایی کافی دارید و این بار هم به جز برخی تغییرات ریز، کماکان شما باید با دشمنان مختلف رقابت کنید و طبقه به طبقه از برج بالا بروید و بعد از باخت هم به ابتدا برخواهید گشت، بنابراین اهمیت حفظ پیروزی در این مود زیاد است. از طرف دیگر، بخش بعدی جدید است و Invasions نام دارد. اولا که سازندگان برای تازه نگه داشتن این بخش به آن حالتی فصلی دادهاند و هر فصل محتوای این بخش تغییر میکند. به صورت کلی ماجرای بخش اینویژنز از این قرار است که المانهایی از بازیهای رومیزی، سبک نقشآفرینی و البته مسابقات همیشگی مورتال کامبت در هم ترکیب شدهاند و شما باید با نبرد با دشمنان و شکست آنها، در این مود پیشروی کنید و آیتمهای مختلفی را هم سر راه آزاد کنید. از طرف دیگر، المانهای نقشآفرینی بازی نیز نظیر مواقعی که شما یا یار همراهتان (Kameo که بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد) با محدودیتهایی مواجهاید یا … نقش خود را در بالا و پایین کردن سختی این مود ایفا میکنند. در کل، میتوان گفت که از لحاظ مودهای تکنفره با کمبودی مواجه نیست اما هنوز هم با آن مود نوآورانهای که بگوییم سبک را یک قدم به جلو میبرد، مواجه نیستیم.
نکته قابل توجه در مورد مورتال کامبت ۱ این است که درست به مانند نسخه قبلی، باز هم با یک بخش آموزشی تمام عیار طرف هستیم که تمامی نیازهای شما را پاسخ میدهد. این بخش آموزشی به خصوص برای افراد تازهوارد نقشی حیاتی را ایفا میکند و تمامی مکانیکهای بازی، اعم از جدید و قدیمی را به شما آموزش میدهد. این بخش تمرینی باید الگویی برای تمامی سازندگان سبک فایتینگ باشد چرا که میتواند یک نقطه شروع ایدهآل برای آنهایی باشد که قبلا با فرنچایز همراه نشدهاند و میترسند که در میان انبوه مکانیکهای مختلف حاضر در یک بازی فایتینگ، گم شوند.
از لحاظ گیمپلی، باز هم با یک شاهکار در سبک فایتینگ طرف هستیم. حالا با تمرکز روی Kameo یا همان شخصیتهای مهمان، گیمپلی بازی تغییرات جالبی را به خود دیده است. سیستم کامئو در واقع مثل نوعی Tag Team عمل میکند با این تفاوت که یار کمکی شما به شکلهای خاصی میتواند شما را در مبارزات همراهی کند و خبری از تغییر کلی شخصیت در وسط مبارزه نیست. با این حال، این یار کمکی به شکلهای مختلف در هنگام ضدحمله یا صرفا برای حمله عادی یا حتی بالا بردن مقطعی قدرت یا استقامت شخصیت شما میتواند وارد عمل شود و استفاده درست از این یار کمکی میتواند نتیجه مسابقات را به شکل جدی دستخوش تغییر کند. لازم به ذکر است که لیست مبارزان کمکی با لیست مبارزان اصلی بازی متفاوت است و با Kombat Pack های همیشگی فرنچایز، تعداد آنها گسترش پیدا خواهد کرد.
البته تغییرات به همین موارد خلاصه نمیشود و به طور مثال اجرای کمبوها در هوا یا همان Air Combo هم در بازی نقش مهمی را ایفا میکند و به معنای واقعی کلمه میتواند جریان یک مبارزه را دستخوش تغییر کند. این دست از تغییرات ریز باعث شده تا به صورت کلی، هر چقدر گیمپلی نسخه ۱۱ خوب بود در مورتال کامبت ۱ با یک تجربه یکپارچه و کمنظیر روبرو باشیم که بدون شک، بهترین سیستم مبارزات در فرنچایز تا به امروز است. کاراکترهای انتخاب شده برای زمان عرضه نیز تنوع خوبی دارند و با توجه به متعدد بودن تعداد یارهای کمکی، بازی تنوع خود را به خوبی برای مخاطب حفظ میکند.
از سمت دیگر، چیز دیگری که واقعا تحسینبرانگیز است، چیزی نیست جز استیجهای مبارزات. کار طراحان استودیوی ندررلم (Netherrealm) در طراحی این استیجها حیرتآور بوده و در ترکیب با گرافیک فنی قدرتمند بازی که باعث شده تا شاهد محیطهایی پرجزئیات، بافتهایی با کیفیت و نورپردازی بسیار خوب توام با رزولوشن بسیار بالا باشیم، معجون شگفتانگیزی را از نظر بصری برای مخاطب آماده کرده است. مورتال کامبت ۱ به خوبی ضمن حفظ خشونت افسارگسیخته که امضای فرنچایز به حساب میآید، ما را با زیباییهای فراوانی نیز روبرو میکند و به خوبی یک تجربه «نسل بعدی» از یک بازی فایتینگ را به مخاطب تحویل میدهد. همچنین عملکرد بازی از حیث نرخ فریم هم بسیار خوب است و در هنگام مبارزات با یک تجربه بینقص و شصت فریم بر ثانیه طرف هستیم.
اگرچه Mortal Kombat 1 عنوانی انقلابی در سبک فایتینگ نیست، اما با ایجاد یک سری تغییرات ریز در راستای یکپارچهتر و جذابتر کردن گیمپلی، افزودن Kameo ها یا همان یارهای کمکی، یک بخش داستانی هیجانانگیز و گرافیک تحسینبرانگیز و چشمنواز، یک بازی سرآمد در سبک فایتینگ است و میتواند ضمن جذب افراد جدید به این مجموعه ریشهدار، طرفداران قدیمی را نیز راضی نگه دارد.
اگرچه Mortal Kombat 1 عنوانی انقلابی در سبک فایتینگ نیست، اما با ایجاد یک سری تغییرات ریز در راستای یکپارچهتر و جذابتر کردن گیمپلی، افزودن Kameo ها یا همان یارهای کمکی، یک بخش داستانی هیجانانگیز و گرافیک تحسینبرانگیز و چشمنواز، یک بازی سرآمد در سبک فایتینگ است و میتواند ضمن جذب افراد جدید به این مجموعه ریشهدار، طرفداران قدیمی را نیز راضی نگه دارد.
خط داستانی جالب و درگیرکننده
گرافیک فوقالعاده
طراحی کمنظیر کاراکترها و محیطها
نرخ فریم ثابت در مبارزات
بخش آموزشی حرفهای و درجه یک