عنوان Pillars of Eternity II با کمکهای مردمی توسط تیم شرکت Obsidian Entertainment توسعه یافت و در سال ۲۰۱۸ برای سیستم عاملهای مختلف رایانههای شخصی منتشر شد و با نقدهای مثبتی مواجه گردید؛ و اما اکنون، نسخهی کامل آن همراه با تمامی افزونههای بازی، برای دو کنسول اکس باکس وان و پلیاستیشن ۴ عرضه شده است. فارق از کیفیت خود بازی، یکی از مهمترین مواردی که پرسش هر مخاطب جدیدی بوده، عملکرد آن روی کنسولهای نسل هشتمی و نحوهی کنترل بازی میباشد. بنابراین تا ادامهی نقد و دریافت پاسخ این پرسشها، با ما همراه باشید!
عنوان Pillars of Eternity II یک ادامهی مستقیم بر داستان و جریانات دنیای شمارهی اول سری Pillars of Eternity است. کرکتر شما دقیقا همان شخصی میباشد که در نسخهی اول کنترل میکردید و داستان بازی نیز مجددا در دنیای Eora روایت میشود. ماجرا از این قرار است که پس از گذشت پنج سال از اتفاقات نسخهی اول، Eothas، خدای روشنایی و تجدید حیات، از اعماق زیرین قلعهی Caed Nua (قلعهای که در نسخهی اول توسط بازیکن کنترل میشود) برمیخیزد و در حین نابودی قلعه، روح تمامی ساکنین آن را میبلعد؛ این درحالیست که برای سالیان سال تصور میشد Eothas در مرگ به سر میبرد!
شخصیت اصلی بازی یک “واچر” (Watcher) است؛ شخصی که میتواند به درون روح دیگران بنگرد، خاطرات آنها را ببیند و حتی زندگی پیشین آنها را تماشا کند. طی حملهی Eothas، بخشی از روح واچر نیز بلعیده شده و او به اعماق مرگ کشانده میشود… تا اینکه Berath، خدای مرگ، یک راه نجات و وعدهی زندگی مجدد را به وی نشان میدهد؛ آن هم در عوض اینکه از نقشههای Eothas سر در آورده و جلوی او را بگیرید. و خب داستان بازی از همین قسمت آغاز خواهد شد!
شما با کشتی به Deadfire Archipelago سفر میکنید تا از ساکنین این سرزمین، درمورد Eothas پرس و جو کنید و بفهمید که این خدا چه برنامهای در سر میپروراند. شما به دنبال پاسخهایی برای پرسشهای خدایان هستید، پاسخهایی که میتوانند فانیان و خدایان را به آشوب بکشانند. Eothas کجاست؟ چه نقشهای در سر دارد؟ مقصد بعدی وی در کدام جزیره است؟ قصد و نیت او چیست؟ اینها بخشی از سوالاتی هستند که در Pillars of Eternity II باید به یافتن پاسخشان بپردازید!
یکی از ایراداتی که میتوان به بخش داستان و روایت Pillars of Eternity II وارد کرد، عدم تلاش سازندگان برای معرفی بازی به بازیکنان جدید است. درواقع اگر Pillars of Eternity 1 را بازی نکرده باشید، در فهم داستان و دنبال کردن رویدادهای بازی دشواریهای زیادی خواهید داشت؛ چه بسا که درک مفاهیم پیچیدهی نهفته در قصههای دنیای Eora حتی برای طرفداران بازی هم کار چندان سادهای نیست!
بسته به انتخابات و تصمیمات شما در شمارهی اول، در عنوان Pillars of Eternity II ممکن است که بسیاری از همراهان خود در نسخهی قبلی را مجددا ملاقات کنید و آنها نیز شما را در سفر و ماجراجویی جدیدتان همراهی نمایند. و البته کمی هم باید زمانتان را خالی کنید تا به ماجراجویی همراهانتان در ۵ سال گذشته گوش بسپارید! ماجراجوییهایی که بر اساس مسیری که در نسخهی قبل طی کردید، میتوانند متفاوت و گوناگون باشند.
در عنوان Pillars of Eternity II چهار فکشن وجود دارد که همه در تلاش برای رقابت بر سر کنترل قسمتهای مختلف سرزمین Deadfire هستند. این فکشنها عبارتاند از گروه امپریالیستی Royal Deadfire Company، بازرگانان Vailian Trading Company، سنت گرایان Huana و گروه دزدان دریایی Príncipi sen Patrena. طبیعتا همانند سایر بازیهای شرکت Obsidian، انتخاب همکاری و کمک رسانی به فکشنها و یا حتی مانع شدن در فعالیتهای آنها کاملا بر عهدهی بازیکن است و تاثیرات به خصوصی در مسیر داستان و دنیای بازی میگذارد.
عنوان Pillars of Eternity II به طور کلی یک نقش آفرینی کلاسیک با دوربین ایزومتریک است. درحالی که شمارهی قبلی نیز مملوء از عناصر نقش آفرینی عمیق و پرجزئیات بود، مکانیکهای PoE II تقریبا از هر لحاظ بهتر، با کیفیتتر و پیچیدهتر شدهاند.
اول از همه، باید اشاره شود که در Pillars of Eternity II دو نوع سیستم مبارزه وجود دارد: مبارزه Real-Time (همانند نسخه قبلی) و مبارزه نوبتی (Turn-Based). مبارزهی نوبتی که یکی از ویژگیهای جدید این نسخه است، به بازیکنان اجازه میدهد که به صورت تاکتیکیتر بازی کنند و برای حرکات خود برنامه ریزی مناسبی داشته باشند. در هر صورت بازیکن آزاد است که به انتخاب خود، هر یک از این دو نوع مبارزه را انتخاب کند.
عنوان Pillars of Eternity یک بازی کاملا مبتنی بر کلاس مبارزان است و نسخهی دوم تاکید بیشتری بر این مسئله دارد. این بار بازیکن میتواند در انتخاب کلاس شخصیت اصلی، به صورت همزمان دو کلاس را انتخاب کند! البته با توجه به پیچیدگی کنترل و آپگرید حالت Multi-Class در این نسخه، پیشنهاد میشود که اگر بار اولتان است، سعی کنید که تنها یک کلاس را برای بازیکن خود انتخاب نمایید.
این بار به جای ادارهی یک قلعه، کنترل یک کشتی به شما واگذار شده است! در نتیجه، گشت و گذار در سطح دریا، کاوش در جزیرههای مختلف و مواجه شدن با کشتیهای گوناگون بخش قابل توجهی از بازی را تشکیل میدهند. شما به معنای واقعی باید کشتی خود را مدیریت کنید؛ برای اعضای کشتی آذوقه فراهم آورید، سلامتی روحی و جسمانی آنها را درنظر بگیرید و همچنین مسیر و مقصد کشتی را مشخص کنید. توجه داشته باشید که گشت و گذار در دریاهای Deadfire رایگان نیست و شما برای سپری کردن هر ساعت باید به اندازه کافی آب و غذا و انرژی داشته باشید!
بازی از لحاظ گرافیکی، به ویژه در کیفیت انیمیشنها، بهبودهای قابل توجهی نسبت به نسخهی اول داشته است، هرچند که همچنان نسبت به بسیاری از استانداردهای روز، در سطح پایینتری قرار دارد. بازی روی کنسولها با رزولوشن 1080p اجرا میشود و نرخ فریم آن روی ۳۰ قفل میباشد. نکته قابل توجه دیگر این است که خبری از آپدیت گرافیکی روی کنسولهای میان نسلی Xbox One X و یا PS4 PRO نیست و تجربهی بازی روی آنها تفاوت به خصوصی با کنسولهای پایه ندارد.
همانند هر اثر نقش آفرینی کلاسیک دیگری، طبیعتا تجربهی بازی Pillars of Eternity II با کیبورد و موس بسیار آسانتر و روانتر است؛ با این حال، کنترل بازی با استفاده از کنترلر و نحوهی چیدمان دستورهای بازی میان دکمههای محدود دستههای کنسول بسیار لذت بخش از آب درآمده است. درواقع کنترل بازی روی کنسولها، نسبت به نسخهی اول Pillars of Eternity سرعت و روانی بسیار بهتری دارد. شاید در بعضی موارد، با توجه به سلیقهی شخصی بازیکن، برخی از عملکردها در نسخهی اول بهتر بوده باشند اما به طور کلی، نحوهی کارکرد دکمهها در Pillars of Eternity II عملکرد بسیار بهتر، روانتر و سریعتری دارد و در مبارزات بزرگ، به روشنی قابل رویت است.
و اما عملکرد بازی به چه صورت است؟ عنوان Pillars of Eternity II مملوء از صفحات بارگزاری متعدد است که هرکدام از آنها، زمان بارگزاری قابل توجهی دارند. دنیای بازی همانند شمارهی اول، از محیطهای کوچکی تشکیل شده که برای نقل مکان از هر کدام از این محیطها به محیطی دیگر، با صفحهی بارگزاری مجزایی رو به رو میشوید. درواقع تعداد و زمان هر یک از این لودینگها به قدری زیاد است که نتیجهی نهایی آزاردهنده بوده و میتواند مانع لذت بازیکن از تجربهی بازی شود. علاوه بر این، آمادهی افت فریم در محیطهای بزرگ و شلوغ نیز باشید!
برخلاف نسخهی اول، در عنوان Pillars of Eternity II تقریبا تمامی دیالوگها دارای فایل صوتی هستند. در شمارهی قبلی، تنها برخی از دیالوگهای داستان اصلی علاوه بر نمایش متن، توسط صداپیشگان هم خوانده میشدند اما در PoE II تقریبا تمامی دیالوگهای بازی دارای پشتیبانی صوتی هستند. بنابراین اگر یک کنسول گیمر معمولی هستید که با فاصله از تلویزیون روی مبل و یا کاناپهای مینشینید و بازی میکنید، دیگر لازم نیست نگران خواندن صفحات طولانیای از دیالوگهای بازی باشید! موسیقیهای بازی نیز از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و به خوبی میتوانند حس و حال سرزمین Deadfire را به بازیکن القا کنند.
عنوان Pillars of Eternity II یک تجربهی نقش آفرینی به سبک کلاسیک است که لحظات به یادماندنی زیادی را در ذهن مخاطب باقی میگذارد. این بازی از هر لحاظی نسبت به نسخه قبل پیشرفت داشته و فرمول PoE را چه از لحاظ گیمپلی و چه از لحاظ شخصیت پردازی و دیالوگ نویسی بهبود بخشیده است. با این حال، مشکلات فنی و به ویژه کاستیهای پورت کنسولها مانع تبدیل شدن این بازی به یک اثر بینقص شدهاند.
کرکترهای متنوع با شخصیتپردازی خوب
عناصر نقش آفرینی عمیق
دیالوگ نویسی قوی
موسیقی و صداگذاری باکیفیت
عملکرد ضعیف در کنسولها
عدم وجود معرفی مناسب برای بازیکنان جدید