بررسی بازی Armored Core 6: Fires of Rubicon
تجربهای به مراتب سختتر از الدن رینگ ولی منسوخ شده!
شاید Armored Core VI: Fires of Rubicon به بهترین نسخه این سری تبدیل شده باشد ولی هنوز با یک بازی خیلی خوب، فاصله زیادی دارد. با بررسی این بازی همراه پیکسل آرتس باشید.
بیش از یازده سال از انتشار نسخه قبلی Armored Core میگذرد و در این مدت استودیو فرامسافتور تنها به ساخت و انتشار عناوین سولزلایک پرداخته بود و موفقیتهای زیادی را به واسطه عناوینی مانند دارک سولز، سکیرو و به خصوص الدن رینگ به دست آورد. کمتر کسی فکر میکرد که فرامسافتور پس از گذشت یک دهه به ساخت دنبالهای برای یکی از آیپیهای قدیمی خود برگردد ولی با معرفی Armored Core VI: Fires of Rubicon خلاف این موضوع ثابت شد. ولی آیا این بازی در حد و اندازه فرامسافتوری هست که در دهه گذشته برای خود اسم و رسمی دست و پا کرده و به یکی از پر طرفدارترین استودیوهای بازیسازی ژاپنی تبدیل شده است؟ آیا ممکن است باز هم دنبالهای برای این سری ساخته شود؟
داستان بازی Armored Core VI: Fires of Rubicon در دورهای روایت میشود که بشریت یک تمدن جدید در سیاره Rubicon 3 خلق کرده و سازمانها و گروههای مختلف برای به دست آوردن مادهای ارزشمند به نام Coral تلاش میکنند و به جنگ با یکدیگر میپردازند. مادهای که قدرت بسیار زیادی دارد و استفاده از آن در تکنولوژیهای مختلف، قدرت زیادی را در اختیار سازمان یابنده آن قرار میدهد. بازیکن در نقش خلبانی مزدور به نام C4-621 با دستور هندلر والتر وارد سیاره Rubicon 3 شده و با سواستفاده از لایسنس خلبان دیگری به نام Raven راهی یافتن Coral میشود.
لازم است بگویم که تقریبا هیچگونه شخصیت پردازی در این بازی وجود ندارد و باید تلاش کنید که از طریق چند دیالوگ ساده و خشک با شخصیتها ارتباط برقرار کنید. صداپیشگی ضعیف اکثر کرکترها، یکی دیگر از نکات منفی است که در طول بازی به چشم میخورد. اگر چه شخصیت هندلر والتر از یک صداپیشگی درجه یک و یونیک بهره میبرد ولی دیگر شخصیتها اینطور نیستند. اگر نمیدانید باید بگویم که پروتاگونیست بازی Armored Core VI: Fires of Rubicon مانند بسیاری از بازیها بیصداست و حرفی نمیزند؛ البته من به این موضوع از دید کاملا مثبتی نگاه میکنم و در طول بازی کمبودی حس نکردم.
در کل داستان Armored Core VI: Fires of Rubicon پس پایان همان چپتر اول کاملا قابل پیش بینی است و هیچ اتفاق خاص و غیر منتظرهای پیش روی بازیکن نمیگذارد. مشکلات داستان بازی، تنها به کلیشهای بودن خلاصه نمیشود و ایرادات گستردهای در نحوه روایت به چشم میخورد. روند سینوسی روایت در تمام طول بازی حس میشود و از این رو مخاطب خود را زودتر از چیزی که تصور کنید، خسته میکند. اما خوشبختانه بازی چند حق انتخاب در ماموریتها جلوی شما میگذارد که در نهایت به ۳ پایانبندی متفاوت ختم میشوند. احتمالا پایانبندی داستان تنها قسمتی باشد که از خشم شما نسبت به ضعف داستان و روایت بازی بکاهد.
از نظر فنی باید بگویم که Armored Core VI: Fires of Rubicon بهترین چیزی است که تا به حال فرامسافتور منتشر کرده است. پیشرفت موتور بازیسازی و گرافیک فنی کاملا واضح است. شاید اگر آن آرت استایل فانتزی و گرافیک هنری الدن رینگ نبود، دیگر در زمینه ویژوال حرفی برای گفتن نداشت ولی Armored Core 6: Fires of Rubicon بدون این استایل فانتزی هم، زیبا به نظر میرسد. البته باید بگویم که من بازی را در PC و با حداکثر تنظیمات گرافیکی و ریتریسینگ تجربه کردم. احتمالا تجربه این بازی روی کنسولها کمی متفاوت باشد ولی همچنان نمیشود چشمانمان را به روی پیشرفت فنی فرامسافتور در این بازی ببندیم.
نوبتی هم باشد، نوبت بخشی است که فرامسافتور بیشترین تمرکزش را روی آن گذاشته و سعی کرده است تا حد امکان مخاطب را درگیرش کند، یعنی گیمپلی. اول باید بگم که این بازی به یکی از سختترین و نفسگیر ترین تجربههای عمرم تبدیل شد. چالشهایی که این بازی پیش روی شما میگذارد بعضا از عناوینی مانند دارک سولز و الدن رینگ نیز سختتر است. در بیشتر مبارزات و به خصوص در مواجهه با باس فایتها نیاز به تاکتیک زیادی دارید و کوچکترین اشتباه میتواند منجر به شکست شما در مقابل دشمنان شود. طراحی باس فایتها از نکات مثبت بازی Armored Core VI: Fires of Rubicon به شمار میرود و باید در هر ماموریت با یک بیلد مناسب به سراغ آنها بروید و پیروز میدان باشید. شاید در مبارزه با یک باس فایت، سرعت حرف اول را بزند و در مبارزه با باس فایت دیگر، قدرت شلیک اسلحه مهمترین المان باشد.
متاسفانه آن قدر که به طراحی باس فایتهای اصلی توجه شد، خلاقیتی در مینی باس فایتها و دشمنان عادی وجود ندارد و شاید تنها تفاوت آنها در ظاهر و نامشان باشد. تقریبا سیستم مبارزه تمامی آنها مثل هم است و با پیشروی در بازی، تنها درجه سختی آنها بالاتر میرود. از این رو هرچند که هیجان در مبارزات بازی، بسیار زیاد است ولی میتواند پس از مدتی دلتان را بزند و خستهکننده باشد. سیستم مبارزات بازی به گونهای است که چهار جایگاه سلاح (بازوی چپ و راست و شانه چپ و راست) در اختیار شما قرار میدهد و میتوانید به سلیقه خودتان با استفاده از سلاحهای انرژی، انفجاری و کینتیک، جایگاهها را شخصیسازی کنید. همچنین تعدادی سلاح melee در بازی وجود دارد که میتوانید در جایگاه بازوی چپ خود قرار دهید و در زمان مناسب از آن بهره ببرید. سلاحهای melee یکی از بهترین بخشهای مبارزات بازی برای من به شمار میرود و استفاده از آنها را به شما توصیه میکنم.
آیتم و سلاحهای مختلف، با پیشروی در ماموریتها و خریدن آنها به دست میآید و حق انتخاب در شخصیسازی بیلدتان بالا میرود. با فروختن آیتمهای قبلی میتوانید هزینه لازم برای آیتمهای جدیدتر را به دست بیاورید. سیستم قفل کردن روی دشمنان با کمی مشکل همراه است و زمانی که میدان مبارزه شلوغ است، آزاردهنده میشود؛ به صورتی که با تغییر خودکار هدف امکان از بین بردن هدف مورد نظر خود را ندارید. البته به لطف آپگرید Manual Assist میتوانید این مشکل را مدیریت کنید و به صورت دستی هدف خود را انتخاب کنید.
طراحی ضعیف و قدیمی HUD میتواند در بعضی محیطها و مبارزات شلوغ، آزاردهنده باشد؛ به گونهای که نتوانید دید مناسبی از تعداد مهمات خود داشته باشید و استفاده از آنها را مدیریت کنید. یکی از موضوعاتی که تاثیر زیادی در تجربه من گذاشت، مشکل خارج شدن باس فایتها از محدوده میدان مبارزه بود. شاید به ظاهر میدان مبارزه بسیار بزرگ و نامحدود به نظر برسد ولی این میدان توسط یک دیوار نامرئی محدود شده است که با نزدیک شدن به این دیوار نامرئی، نوار قرمزی نمایان میشود. گویا همچین دیواری برای باس فایتها تعیین نشده است و دهها بار شاهد خارج شدن باس فایتها از این محدوده بودم که تاثیرگذاری سلاحها را کم میکرد و امکان استفاده از melee combat را از بین میبرد.
بازی Armored Core VI: Fires of Rubicon از ۵ چپتر و ۳۷ ماموریت تشکیل شده است. در این ماموریتها جمعا سه حق انتخاب به شما داده میشود که در تعیین پایان داستان و بدست آوردن میزان پول درون بازی موثر است. این ماموریتها شامل جمع آوری اطلاعات یا از بین بردن هدفهای مختلفی مثل دشمنان و تکنولوژیهای پیشرفته میشود. در دو ماموریت نیز وظیفه محافظت از چیزی را بر عهده خواهید داشت. با توجه به درجه سختی هر ماموریت، پاداشی دریافت خواهید کرد. متاسفانه خلاقیت خاصی در طراحی ساختار این ماموریتها به خرج داده نشده و شباهت بسیار زیادی بین آنها وجود دارد.
برخلاف ساختار ماموریتها، طراحی محیطی، بسیار خوب (و زیبا) انجام شده و شاید تنها انگیزه من برای به پایان رساندن تعدادی از ماموریتها بوده است. بعضی از این محیطها کوچک و بعضی بزرگترند که حس نیمه جهانباز منتقل میکنند. اکثر ماموریتها را باید به صورت تنها به اتمام رساند ولی گاهی اوقات دوستانتان به کمک شما میآیند و کارتان سادهتر میشود. اگر شما هم جزو افرادی هستید که پس از به پایان رساندن بازی برای گرفتن پایانهای دیگر وارد نیو گیم پلاس میشوید، لازم به ذکر است که در نیو گیم پلاس بازی، ۳ ماموریت کاملا جدید در انتظارتان خواهد بود.
جدا از بخش داستانی بازی Armored Core VI: Fires of Rubicon، بخشی به نام Arena وجود دارد که در ۲۹ میدان با ۲۹ آرمورد کور متفاوت به صورت یک به یک مبارزه میکنید. سطح این مبارزات از F (پایینترین سطح) تا S (بالاترین سطح) ردهبندی میشود. بعضی از این مبارزات از جذابیت بالایی برخوردارند و حتی ارزش تکرار با بیلدهای مختلف را دارند. با پیروزی در این مبارزات پول درون بازی و چیزی به نام OST Chips به دست خواهید آورد. هر چه سطح مبارزه بالاتر باشد، پاداش هم بیشتر خواهد بود. از OST Chips میتوان برای ارتقای تواناییهای خود در قسمت OS Tuning استفاده کنید.
یکی دیگر از بخشهای بازی Training است که شامل ۷ قسمت متفاوت بوده و با پیشروی در همان چند ماموریت ابندایی بازی، برای شما در دسترس قرار میگیرند. درجه سختی این بخش از دیگر بخشها کمتر بوده و سعی میکند با آموزش تاکتیکهای مختلف و استفاده درست از سلاحها مهارت شما را بالا ببرد. البته ممکن است پس از به پایان رساندن این بخش آموزشی، با خود بگویید که کاش کمی طولانیتر بود.
با این که اکثر عناوین فرامسافتور به موسیقیهای حماسی و به یاد ماندنی خود معروفند ولی Armored Core VI: Fires of Rubicon از این قاعده پیروی نمیکند. شاید در طول مبارزه با باس فایتها و مبارزات مختلف، موسیقی بازی هیجان لازم را فراهم کند و لذت بیشتری ببرید ولی هیچ کدام از این موسیقیها به یاد ماندنی و خاص نیستند و الان به سختی حتی یکی از آنها را به خاطر دارم.
بازی Armored Core VI: Fires of Rubicon شامل یک بخش آنلاین به نام Nest است که بازیکنان میتوانند در نبردهای یک به یک و یا سه به سه به مبارزه با یکدیگر بپردازند. خوشبختانه بخش آنلاین از سرورهای خوبی برخوردار است و در اجرای آن به مشکل خاصی برنمیخورید و مچ میکینگ به سادگی و با سرعت انجام میشود.
علیرغم پیشرفت فنی گفته شده، بهینهسازی Armored Core VI: Fires of Rubicon به خوبی انجام شده است و روی PC با حداکثر تنظیمات گرافیکی، افت فریم یا مشکل خاصی را تجربه نکردم. در طول بازی، تنها دو بار شاهد فریز شدن تصویر و یک بار کرش کردن بازی بودم. اما در کل ضربه خاصی به تجربه من وارد نشد و به نظرم این اتفاق در طول بیش از ۲۰ ساعت تجربه اثر، کاملا منطقی باشد.
در انتها باید بگویم که Armored Core VI: Fires of Rubicon علیرغم مشکلات متفاوت و زیادی که دارد، بازی بدی محسوب نمیشود و در دورانی که تعداد بازیهایی که در ژانر mecha ساخته میشوند، بسیار محدود شده، ارزش تجربه برای طرفداران این سبک را دارد. احتمالا این بازی در زمینه جذب مخاطبان جدید به صورت گسترده مانند کاری که الدن رینگ انجام داد، موفق نباشد و افراد تنها به دلیل نام فرامسافتور روی لیبل بازی به سراغ آن بروند. براساس چیزی که در داستان با آن روبرو هستیم، احتمال ساخت دنباله از این بازی فراهم میشود ولی در نهایت همه چیز به عملکرد این بازی در فروش و برآورده شدن انتظارات بندای نامکو بستگی خواهد داشت.
بازی Armored Core VI: Fires of Rubicon اثری نسبتا خوب به شمار میرود که با چالشهای سخت و نفسگیر میتواند طرفداران سبک mecha را جذب کند ولی ایرادات متفاوت و استانداردهای پایین، آن را از تبدیل شدن به اثری با یاد ماندنی و حماسی دور میکند و درنهایت به تجربهای خسته کننده تبدیل میشود.
طراحی خوب سیستم مبارزات
تاکتیکال بودن باس فایتهای اصلی
طراحی زیبای محیط بازی در بعضی ماموریتها
طراحی تکراری اکثر مینی باسفایتها و دشمنان
ضعیف بودن سیستم قفل کردن روی دشمنان
خارج شدن باس فایتها از محدوده میدان مبارزه
طراحی کاملا تکراری بعضی از ماموریتها
طراحی قدیمی و ناخوانایی HUD
ضعف صداپیشگی و خاطره انگیز نبودن موسیقیها