تحلیل فنیمنتخب سردبیر

تحلیل فنی؛ بررسی موشکافانه نمایش بازی Senua’s Saga: Hellblade 2

بیایید به گرافیک نسل بعدی بنگریم...

همه ما می‌دانیم که به انتهای نسل هشتم کنسول ها رسیده‌ایم و کنسول های نسل جدید در راه هستند. با این حال، شاید بسیاری از بازی‌بازان، بیشتر از این که منتظر کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس‌ و پلی‌استیشن ۵ باشند، به فکر بازی های نسل بعدی هستند؛ عناوینی که می‌توانند تجربه های نو و خلاقانه‌ای را با توجه به قدرت پردازشی کنسول‌های نسل بعد به ما ارائه کنند و البته بیشتر از همیشه به فوتورئالیسم نزدیک شوند.

در جریان رویداد The Game Awards 2019 که در هفته های گذشته برگزار شد، شاهد رونمایی از ظاهر و نام کنسول نسل بعدی مایکروسافت بودیم که ایکس‌باکس سری ایکس نامیده می‌شود. البته این نام یک سری کاملا جدید برای کنسول های ایکس‌باکس است و کنسولی که ظاهر آن را مشاهده کردیم، تنها «ایکس‌باکس» نام خواهد داشت. شاید معرفی نهایی از یک کنسول بدون نمایش یک بازی انحصاری، کار جالبی نبود که مایکروسافت با آماده کردن یک تریلر یا یک نمایش هیجان انگیز از بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 چنین کاری را انجام نداد. پیش از این که نمایش حیرت انگیز و زیبای بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 را مشاهده کنیم، گفته شد که نمایش این بازی، کاملا درون موتور رندر شده و چیزی که مشاهده می‌کنیم، قدرت ایکس‌باکس سری ایکس‌ را به نمایش می‌گذارد. فراموش نکنیم که پیش از این، نمایشی ریل تایم از بازی Halo Infinite نیز دیده بودیم که بازی لانچِ ایکس‌باکس بعدی است و در آن نمایش، نشانه‌‌هایی از گرافیک نسل بعدی را مشاهده کردیم. با این حال، نمایش بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 شاید همه چیز را به مرحله جدیدی می‌برد.

در این مطلب قصد داریم به بررسی موشکافانه این تریلر جذاب از بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 بپردازیم. آیا نمایشی که در هفته‌های گذشته مشاهده کردیم، کاملا واقعی و محصول نهایی روی ایکس‌باکس است؟ آیا همه چیز می‌تواند این قدر نزدیک به بی نقصی باشد؟ چه عواملی باعث شدند تا ما در هنگام تماشای نمایش بازی Senua’s Saga: Hellblade 2، شگفت زده شویم؟ برای دریافت پاسخ این سوال ها با پیکسل آرتس همراه باشید.

بررسی تاثیر Xbox Game Pass بر صنعت بازی
خواندن
senuas saga hellblade 2 logo
Senua’s Saga: Hellblade 2

اول از همه، زمانی که به نامِ ویدیوی بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 در یوتیوب نگاه می‌کنیم، عبارت in engine را در انتهای آن مشاهده خواهیم کرد که با توجه به تاییدیه‌های فیل اسپنسر (Phil Spencer)، می‌توان گفت که نمایش بازی واقعا داخل موتور رندر شده و عملا یک تصویر تخیلی و گول زننده نیست. دلیل تاکید ما بر این مسئله این است که در گذشته، بسیاری از شرکت‌ها و استودیوهای سازنده با نمایش های غیر واقعی از بازی مورد انتظار خود، به نوعی بازی‌بازان و طرفداران را فریب داده‌اند و برای همیشه بدنام مانده‌اند. به عنوان مثال، نمایش معرفی بازی Killzone 2 در سال ۲۰۰۵ را به یاد بیاورید که سونی و گوریلا گیمز برای نمایش اغراق آمیز قدرت سخت افزاری کنسول پلی‌استیشن ۳ و تاثیر گذاری شدید اما کذب روی ذهن مخاطب، تریلر هیجان انگیز و خارق العاده‌‌ای (برای آن زمان) را به نمایش گذاشتند که کوچکترین شباهتی با نسخه اصلی که ۴ سال بعد از آن منتشر شد، نداشت! با این حال، می‌توانیم بگوییم که نمایش بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 در گیم اواردز سال ۲۰۱۹، در موتور رندر شده است؛ موتوری که به احتمال ۹۰ درصد، Unreal Engine 4 می‌باشد.

صحبت از موتور گرافیکی بازی شد، بد نیست بگوییم که سازندگان بازی Hellblade، یعنی استودیوی نینجا تئوری (Ninja Theory) در این سال ها زمان بسیاری را صرف کرده‌اند تا در استفاده از موتور آنریل ۴، خبره شوند. کافی است نمایش نسخه قبلی بازی، یعنی Hellblade Senua’s Sacrifice را در رویداد GDC سال ۲۰۱۶ مشاهده کنید و نتیجه نهایی را با آن مقایسه نمایید تا متوجه شوید آن‌ها چقدر در حال یادگیری و حرفه‌ای شدن هستند. نینجا تئوری پیش از این با موتور آنریل ۳ نیز به خوبی کار کرده بود و بازی DmC: Devil May Cry در سال ۲۰۱۲ را با دانش فنی بالا از موتور آنریل ۳ ساخته است. نسخه نهایی Hellblade Senua’s Sacrifice در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و علاوه بر ارائه یک تجربه اکشن خوب و یک حس نو و فوق‌العاده، جلوه‌های بصری چشم نوازی را نیز با قدرت آنریل ۴ نمایش می‌داد. با این حال، فراموش نکنیم که آن بازی، به صورت کاملا مستقل و با یک تیم ۲۰ نفره در نینجا تئوری ساخته شده بود اما حالا و برای ساخت بازی Senua’s Saga: Hellblade 2، آن ها به یک زیر مجموعه کامل از مایکروسافت تبدیل شده‌اند و نه یکی، بلکه دو بازی به صورت همزمان در دست ساخت دارند (Senua’s Saga: Hellblade 2 در کنار Bleeding Edge). بنابراین می‌توان گفت که نینجا تئوری می‌تواند چند برابر از قدرت آنریل ۴ استفاده کرده و محصول نهایی را دقیقا به مانند تریلری که مشاهده کردیم، شگفت انگیز خلق نماید.

هرآنچه در State of Play ماه دسامبر گذشت
خواندن
bandicam 2019 12 31 03 58 04 003
نمایش معرفی بازی Killzone 2 در سال ۲۰۰۵ را به یاد بیاورید که کوچکترین شباهتی با نسخه اصلی که ۴ سال بعد از آن منتشر شد، نداشت!

در هر نسل از کنسول ها، یک سری نوآوری های گرافیکی و بصری تبدیل به یک استاندارد می‌شوند که تقریبا در تمام بازی های آن نسل، این موارد را مشاهده می‌کنیم. به عنوان مثال، در نسل هشتم، رندرینگ بر پایه فیزیک یا نورپردازی های مدرن بر پایه فیزیک، تبدیل به یک استاندارد شدند و در واقع تفاوت بصری اصلی را نسبت به بازی های نسل هفتم به وجود آوردند. شاید تا پیش از مشاهده تریلر Senua’s Saga: Hellblade 2، نمی‌دانستیم که قرار است چه ویژگی هایی را در بازی های نسل آینده مشاهده کنیم اما حالا می‌توانیم کمی در مورد این ویژگی ها صحبت کنیم. در صحنه‌های اولیه تریلر بازی Senua’s Saga: Hellblade 2، یک زمین پر از اسکلت و استخوان را مشاهده می‌کنیم. در این صحنه، به وضوح می‌توان دریافت که اشکال هندسی تشکیل دهنده هر کدام از استخوان ها، پیچیدگی خاص خود را دارند و از آن طرف، هر کدام با ساختاری متفاوت به تصویر کشیده شده‌اند. این فناوری و پیشرفت که با استناد به دانش قبلی خود، می‌توانیم بگوییم وزن پردازشی خود را روی گردن CPU می‌اندازد، چیزی است که کنسول های نسل حاضر، یعنی پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان، یا حتی مدل های ارتقا داده شده آن‌ها، یعنی پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان ایکس قادر به پردازش آن نیستند. حتی در بازی های پیشرفته و برجسته این نسل (از نظر گرفیکی) مانند Shadow of the Tomb Raider و Metro Exodus، مشاهده می‌کنیم که سازندگان برای نرم کردن لبه‌ها و زیبا درآوردن اشکال هندسی روی دیوارها یا سطح اجسام، از تکنیک‌های جواب پس داده مانند Tessellation استفاده می‌کنند که در نوع خود پر تقاضا است اما نسبت به تقاضای تصویری که در تریلر Hellblade 2 مشاهده می‌کنیم، زمین تا آسمان تفاوت دارد.

داستان بازی Nier: Automata
خواندن
bandicam 2019 12 31 03 58 28 390
با اشکال هندسی، جزئیات و ظرافت آن‌ها توجه کنید

این چگالی بالا و جزئیات فراوان که در اشکال هندسی اجسام بازی در صحنه قبلی مشاهده کردیم، کمی بعد نیز در تریلر خود را نشان می‌دهد. در یک صحنه، یک سری دستِ انسان را مشاهده می‌کنیم که گویی به دار آویخته شده‌اند. اگر با دقت به این صحنه و سکانس توجه کنیم، متوجه می‌شویم که هر دست برای خود، یک ساختار هندسی خاص دارد که با جزئیات بسیاری نمایش داده می‌شوند. همچنین، طناب‌هایی که با آن دست‌های بریده شده را بسته‌اند، با دقت و وسواس خاصی طراحی شده‌اند که حتی نوع مدل های نخ آن‌ها نیز از یکدیگر تفاوت دارد.

bandicam 2019 12 31 03 58 37 924
جزئیات هندسی چوب و طناب هایی که به آن بسته شده‌‌اند شگفت انگیز است.

علاوه بر این، باز هم می‌توانیم از این نظر، تریلر بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 را ستایش کرد. در صحنه‌ای که چند وایکینگ برای مبارزه آماده می‌شوند و باران شدیدی می‌بارد، مشاهده می‌کنیم که هر کدام از سنگ‌های روی زمین، با طراحی و اشکال هندسی منحصر به فردی روی زمین قرار گرفته اند. شاید نزدیک‌ترین عنوان نسل هشتم که توانسته حداقل در این زمینه به تریلر بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 نزدیک باشد، Death Stranding است که طراحان این بازی با دورنما یا Draw Distance بسیار خوبی، سنگ‌ها و پوشش زمینه را با تنوع مثال زدنی به تصویر کشیده‌اند.

اما این همه زیبایی و بی نقصی در مورد اشکال هندسی با جزئیات در تریلر بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 باعث می‌شود تریلر را متوقف کرده و به فکر فرو برویم. چطور می‌شود این اشکال هندسی در حرکت‌های سریع و تندِ دوربین، هیچ اثری از تبدیل و تکامل نداشته باشند؟ برای بیان ساده تر این قضیه بگذارید به مثالی ساده اشاره کنیم که در تمام بازی های این نسل دیده می‌شود. زمانی که یک سنگ یا جسم با اشکال هندسی پیچیده در یک محیط قرار می‌گیرد، جزئیات هندسی آن نسبت به فاصله‌ای که دوربین و بازی‌باز از آن دارد، متفاوت است؛ به این معنی که با نزدیک شدن به جسم، اشکال هندسی آن‌ کامل‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند و با دور شدن از جسم، جزئیات محو شده و جای خود را به اشکال هندسی کم جزئیات تر می‌دهند. این تکنیک‌ها قطعا برای کاهش و بهینه کردن تقاضای سخت افزاری استفاده می‌شود و به نظر نمی‌رسد موضوعی باشد که در نسل‌های آینده اثری از آن نبینیم. با این حال، در تریلر بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 مشاهده می‌کنیم که با حرکات تند دوربین، هیچ تبدیل و تغییر ساختاری در اشکال هندسیِ اجسام دیده نمی‌شود که باعث تعجب است و کمی ما را نسبت به تریلر، مشکوک می‌سازد. درست است که کنسول های نسل بعدی با سخت افزارها و تکنیک‌های پیشرفته خود، روش‌های جدیدی برای از بین بردن این دورنماها دارند اما این سطح از بی نقصی، آن هم در محیطی وسیع و بزرگ و با حرکت تندِ دوربین، کمی غیر منطقی به نظر می‌رسد.

پنج کاری که پس از تمام کردن Assassin's Creed Odyssey می‌توانید انجام دهید
خواندن

یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته گرافیکی در تریلر بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 که می‌توانیم در مورد صحبت کنیم، سیستم نورپردازی جدید و پیشرفته آن است. با مشاهده نورپردازی‌ها، سایه‌ها و البته بازتاب‌ها یا رفلکشن‌ها، می‌توانیم نتیجه بگیریم که احتمالا دو تکنیک مدرنِ نورپردازی برای Senua’s Saga: Hellblade 2 مورد استفاده قرار گرفته است. اولین تکنیک Triangle Ray Tracing For Lighting نام دارد که نمونه آن را تا به حال در چند عنوان رایانه‌های شخصی (PC) دیده بودیم و تکنیک دوم Volumetric Fluid Simulations محسوب می‌شود که تا به حال در هیچ بازی ویدیویی و عنوانی دیده نشده است. در اولین نسخه از Hellblade، شاهد بودیم که سازندگان برای به تصویر کشیدن یک منبع نور، مانندِ آتش، از تکنیک بیلبورد ذرات استفاده می‌کردند که در واقع یک تصویر دو بعدی را به صورت آتشِ سه بعدی نمایش می‌داد و ذراتی که از آن آتش ناشی می‌شدند، بازی‌باز را متقاعد می‌کردند که این، یک افکت سه بعدی است. با این حال، در Senua’s Saga: Hellblade 2 حالا به نظر همه چیز تغییر کرده است.

bandicam 2019 12 31 04 01 12 693
سطح سنگلاخی زمین که با سنگ‌هایی با طراحی‌های هندسی متفاوت دیده می‌شود و تا دور دست ادامه دارد.

در تریلر Senua’s Saga: Hellblade 2، صحنه‌ای وجود دارد که یک کوه آتشفشان نمایش داده می‌شود که دود غلیظ و عظیمی از آن خارج می‌شود. ابن دود به شکل واقع گرایانه‌ای شبیه سازی شده و بسیار واقع گرایانه به بالا و پایین می‌رود. حتی مشاهده می‌کنیم که سایه‌ی قسمت های بالاترِ دود، روی قسمت‌های پایینی آن و همچنین کوهستان و زمین اطراف می‌افتد که صحنه‌ای بسیار زیبا را خلق کرده است. با این حال، زمانی که روی این آتشفشان بزرگ نمایی کنیم، این فکر به ذهنمان می‌رسد که دودِ غلیظ و همه چیز تمامِ این آتشفشان، یک نوع شبیه سازی باشد. پیش از این در بازی‌هایی مانند Rise of The Tomb Raider دیده بودیم که سازندگان برای نمایش دادن بهمن، به جای استفاده از توده‌های سه بعدی برف، از یک تکنیک جالب استفاده کرده بودند؛ به این صورت که یک ویدیوی دو بعدی را با مهارت روی اشکال هندسی موجود در محیط بازی قرار داده بودند و ما با تقاضای بسیار کم، حس می‌کردیم یک بهمنِ مهیب در راه است. در این صحنه از تریلر بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 نیز ممکن است چنین تکنیکی استفاده شده باشد. البته مواردی که در این مطلب مطرح می‌کنیم، صرفا تئوری بوده و ممکن است واقعیت نداشته باشند اما این حدس و گمان‌های فنی باید بررسی شوند. علاوه بر این، استفاده از چنین تکنیک‌هایی به صورت هنرمندانه و نامحسوس، اصلا اتفاق بد و نگران کننده‌ای نیست و فضای پردازشی بیشتری به سازندگان می‌دهد تا روی موارد نزدیک‌تر و مهم‌تری تمرکز کنند.

داستان بازی Star Wars Jedi: Fallen Order
خواندن
bandicam 2019 12 31 03 56 56 979
دود غلیظ و واقع گرایانه‌ای از آتش فشان خارج می‌شود که حتی روی خود و زمین، سایه می‌اندازد. استفاده از یک تکنیک پیشرفته یا استفاده از شبیه سازی و تکنیک‌های کم هزینه؟

در چند صحنه از تریلر بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 مشاهده می‌کنیم که دوربین، به صورت کلوس آپ، شخصیت سنوئا را نشان می‌دهد. در این صحنه‌ها نیز می‌توان به چند نکته مهم اشاره و در مورد آن‌ها صحبت کرد. اولین نکته‌ای که می خواهیم درباره آن توضیح دهیم، نورپردازی بازی در این صحنه‌ها است. در بازی‌های نسل هشتم، مخصوصا در اواخر نسل و در بازی‌هایی مانند Detroit Become Human، مشاهده کرده بودیم که سازندگان چقدر دقیق و هنرمندانه از نورپردازی و تکنیک‌های تعامل نور با سطح پوست انسان (Sub Surface Scattering)، شخصیت‌هایی زنده و باور پذیر خلق کرده بودند. حال، در تریلر Senua’s Saga: Hellblade 2 نیز مشاهده می‌کنیم که نور به بهترین شکل ممکن با سطح پوست و حتی با دندان و لثه‌ی سنوئا تعامل برقرار کرده و صحنه‌های نفس گیری می‌سازد. دومین نکته در این صحنه‌ها، تعداد پالیگان بسیار بالا (می‌توان گفت دیوانه کننده) برای طراحی مدل شخصیت اصلی یا همان سنوئا است. در نسخه اول نیز دیده بودیم که مدل شخصیت اصلی و لباس‌های او، بسیار با جزئیات و با چند ضلعی‌های بسیار ساخته شده بود اما در این صحنه که تنها صورتِ سنوئا نمایش داده می‌شود، کیفیت بافت‌ها و تعداد پالیگان‌ها فراتر از تصور است. و اما در آخر، بد نیست به انیمیشن‌های صورتِ شخصیت اصلی اشاره کنیم. درست به مانند نسخه اول، کار بازیگری و صداگذاری در نقش سنوئا را ملینا یورگنسن (Melina Juergens) بر عهده دارد که برای ایفای نقش در نسخه اول، جایزه بهترین عملکرد در گیم اواردز ۲۰۱۷ را دریافت کرد و حالا فناوری‌های جدید و تکنیک‌های پیشرفته با سخت افزارِ ایکس‌باکس سری ایکس، باعث می‌شود هنرنمایی او بیش از پیش به چشم بیاید.

سری بازی‌هایی که مایکروسافت باید برای Xbox Series X احیا کند
خواندن

یکی از ویژگی‌های بصری که هم سونی و هم مایکروسافت روی آن در کنسول های نسل بعد خود تاکید دارند، Ray Tracing است که دو طرف اصرار دارند این Ray Tracing یا رهگیری پرتو، کاملا مبتنی بر سخت افزار کنسول‌ها است. در تریلر بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 عملا هیچ صحنه‌ای را مشاهده نمی‌کنیم که به ما، وجود تکنیک Ray Tracing به صورت ریل تایم را شهادت بدهد. پس از صحنه اسکلت‌ها و استخوان‌ها روی زمین که رفلکشن‌ها و بازتاب‌هایی شبیه به Ray Tracing دارد، به صحنه‌ای در تریلر می‌رسیم که افرادی در تاریکی ایستاده‌اند و مشعل هایی را در دست دارند. در این صحنه، آتشِ مشعل ها به طرز بی نقصی از خود نور تولید می‌کند و پرتو نور تولید شده و سایه‌ها روی لباس افراد می‌افتد. اگر در این صحنه از Ray Tracing ریل تایم استفاده شده باشد، باید یک سری علامت ها یا Artifactها حولِ نور و البته سایه‌ای آن نور تولید کرده، مشاهده کنیم اما همه چیز در این صحنه به شکل عجیبی بی نقص و شبیه به یک ویدیوی از پیش رندر شده است.

bandicam 2019 12 31 04 34 49 382
نور آتش، پرتویی که روی محیط (لباس افراد) می‌اندازد و سایه‌ای که تولید می‌کند، همه و همه به شکل عجیبی بی نقص هستند. حس ششم ما می‌گوید که برای مطمئن شدن از «این همه بی نقصی»، باید منتظر نمایش‌های بیشتری از بازی باشیم.

هیچ شکی وجود ندارد که Asset ها و مواردی که در تریلر بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 استفاده شده، در بالاترین سطح خود قرار دارند و مشخص است که از قابلیت‌های آنریل ۴ برای به نمایش درآوردن توان و قدرت پردازشی ایکس‌باکس بعدی بهره گرفته شده اما واقعیت این جا است که همه چیز در تریلر Senua’s Saga: Hellblade 2 به شکل ناباورانه‌ای بی نقص و تمیز به نمایش درمی‌آید. این موارد که در بالا به آن‌ها اشاره شد، قطعا ذهن کسانی را که هر روز از دیدگاه فنی و بصری به بازی‌های ویدیویی نگاه می‌کنند، درگیر می‌نماید. قطعا تا زمانی که نمایش های بیشتری، خصوصا از گیم‌پلی اصلی بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 به نمایش درنیاید، نمی‌توان نظر قطعی و مشخصی در مورد سطح کیفیی و تکنیک‌های استفاده شده در بازی داد اما هیچ شکی وجود ندارد که با تکنیک یا بدون تکنیک، Senua’s Saga: Hellblade 2 به زیبایی به ما نشان داد که از بازی های نسل آینده باید چه انتظارات بصری و گرافیکی داشته باشیم. هنوز مشخص نیست که Senua’s Saga: Hellblade 2 یکی از عناوینِ لانچِ کنسول ایکس‌باکس بعدی باشد یا خیر اما بی صبرانه منتظر ارائه اطلاعات و نمایش های جدیدی از این عنوان نسل بعدی هستیم.

بازی‌های آینده رمدی و تمام چیزهایی که درباره آن‌ها می‌‌دانیم
خواندن

نظر شما در مورد بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 و اولین نمایش این عنوان از نظر فنی و بصری چیست؟

عضویت
اطلاع از
guest

5 Comments
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
جواد
جواد
4 سال قبل

آقای عالی خانی به نظرتون امکانش هست بازی downgraded بشه؟ مثل خیلی بازی‌ های دیگه که شدن و اینکه الان این هلبلید روی پلی استیشن هم میاد یا فقط واسه ایکس باکسه؟

علی
علی
Reply to  اشکان عالی‌خانی
4 سال قبل

سلام آقای عالی خانی مایکرو تاید کرد که بازی فقط انحصار Xbox و pc هستش.

اتابک
اتابک
4 سال قبل

مرسی ازتون اقای عالی‌خانی. من نوشته‌هاتون رو در گیمفا پیرو تحلیل‌های فنی همیشه دنبال می‌کردم و لذت می‌بردم. خوشحالم بالاخره بعد از مدت‌ها دوباره قلم به‌دست گرفتید.
امیدوارم Hellbalde مثل بازی‌های یوبیسافت یا همون نمایش معروف Killzone نشه.
خسته نباشید

اس ای
اس ای
4 سال قبل

مگه نگفته بودن تا چن سال اول بازیا به ایکس باکس وان هم میاد؟

دکمه بازگشت به بالا
5
0
Would love your thoughts, please comment.x